חילופי השלטון והזדמנויות חדשות לישראלים בעמק הסיליקון

ארה"ב מעוניינת להוביל את המהפכה הדיגיטלית הגלובלית שהואצה בעקבות הקורונה ולחזק מעמדה בהקשר זה בתחרות בין הכלכלות החזקות בעולם • שינויים טכנולוגיים ודגש על חדשנות הם כר פורה עבור חברות ישראליות רבות, שכבר היום מובילות בתחומים רבים ויוכלו אולי לייצר שיתופי-פעולה אסטרטגיים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

טקס ההשבעה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה רגע מרגש וטעון עבור האומה האמריקאית ועבור רבים בעולם המערבי כולו, שעיניהם נשואות למעצמה הגדולה ולהנהגתה החדשה שתאלץ להתמודד עם תוצאות המשבר שגרמה מגפת הקורונה. חילופי שלטון, לא אחת, משפיעים על יחסי המסחר, וכיוון שיחסי המסחר בעולם ממילא במגמת שינוי משמעותית בעקבות המשבר אנו עשויים לראות הזדמנויות חדשות נפתחות.

אחד הנושאים הראשונים בו צפוי שינוי הוא יכולתם של עובדים ויזמים ישראלים ואחרים לבצע רילוקשיין לאזור הסיליקון ואלי. עמדת הממשל היוצא יצרה קשיי הגירה, בין היתר גם עבור עובדים ויזמים ישראלים שרצו לעשות רילוקיישן. בתוך כך, יצרה מדיניות זו גם קושי עבור חברות הטק הגדולות, שביקשו לגייס הון אנושי זר לשורותיהן. ההנהגה החדשה צפויה להציג עמדה תומכת יותר בהגירה לצרכי עבודה. בנוסף ליכולת התזוזה של חברות ועובדים, גם מדיניות ההשקעות צפויה להשתנות דרמטית. גישת ההנהגה של ממשל ביידן, בכל הנוגע לטכנולוגיות חדשות ומדיניות סחר, עתידה ככל הנראה לבוא לידי ביטוי בהגדלת ההוצאה הציבורית על מו"פ מחד והכבדת המיסוי והרגולציה מאידך. מדיניות זו צפויה אף לעודד הגדלת שיתופי-פעולה עם מדינות נוספות להנעת תהליכים בתחומיי החדשנות.

אלמנט משמעותי נוסף שצפוי להשפיע על יחסי המסחר של ארה"ב הוא מערכת היחסים עם סין ודגש על שמירת ארה"ב כמנהיגה עולמית. הנשיא ביידן מבין שסין היא המתחרה הגלובלית המשמעותית ביותר של ארה"ב ולתחרות זו תהא השפעה מכרעת על מדיניות הממשל בוושינגטון נוכח אתגרי המאה הנוכחית. בתוך כך, ניתן לצפות כי ממשל ביידן ישקיע בתשתיות ובתעשייה בתוך ארה"ב בכדי לייצר חוזק וחוסן פנימי בכל הנוגע לייצור מקומי וייעול שרשרת האספקה.

לפי התכניות שהציג ביידן עוד במהלך הקמפיין, בכוונת הממשל הנכנס להגדיל משמעותית את ההשקעה במחקר ופיתוח ובחדשנות. תכנית בהיקף של 300 מיליארד דולר, שעתידה להתפרש על פני ארבע שנים, מתוכננת להתמקד בקידום אנרגיה ירוקה, כלכלה דיגיטלית, שיפור תשתיות התקשורת באזורי הספר והתאמת מערכת החינוך לעולם העבודה המתקדם. תכנית זו כוללת גם העלאת מיסים ורגולציה מחמירה יותר, עניין המעלה חשש בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות, היושבות בחוף המערבי, כי המגבלות החדשות יעלו בשווי שלהן על היקף ההשקעה הפדרלית ויפגעו בסופו של יום בחדשנות ומו"פ .

ארה"ב מעוניינת להוביל את המהפכה הדיגיטלית הגלובלית, שהואצה בעקבות הקורונה. ולחזק מעמדה בהקשר זה בתחרות בין הכלכלות החזקות בעולם. לכן, צפוי כי נראה דגש על פיתוח מואץ ואימוץ טכנולוגיות דיגיטליות הן ע"י צרכנים והן ע"י ארגונים וחברות, בדגש על עולמות הבריאות, החינוך, הייצור המתקדם, התחבורה והממשל המקוון. יחד עם זאת, נראה התייחסות לנושאים של הגנה על מידע, אבטחת סייבר וסחר דיגיטלי.

תחומים רבים צפויים לעבור מהפך משמעותי תחת הממשל החדש; תחום הרכבים האוטומטיים למשל מתנהל כבר שנים ללא מסגרת רגולטורית כך שהטכנולוגיה כבר קיימת, אך עד כה אף ממשל פדרלי לא הגדיר רגולציה שתאפשר מעבר מלא לתחבורה אוטונומית באופן שיהיה בטוח לציבור. אם יחליט הממשל החדש תחת הנהגת הנשיא ביידן להגדיר מסגרת רגולטורית ברורה, זה יאפשר לתעשייה לקחת צעד אחד קדימה לקראת עתיד של תחבורה אוטונומית לחלוטין.

תחום התקשורת, בו ממשל ביידן מתכנן כאמור להשקיע במחקר ופיתוח, צפוי אף הוא לעבור שינויים גדולים, שכן ביידן תומך בבניית תשתית שתאפשר גישה לכלל ארה"ב לתקשורת ואינטרנט גם לאזורים המרוחקים מחוץ לערים הגדולות. תחום הקלינטק יקבל דגש מרכזי ברמה הפדרלית וכן ברמה המדינתית, בעיקר בקליפורניה.

שינויים טכנולוגיים ודגש על חדשנות הם כר פורה עבור חברות ישראליות רבות, שכבר היום מובילות בתחומים רבים ויוכלו אולי לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים במקרה כזה. ישראל נתפסת כשותפה חזקה ואסטרטגית של ארה"ב והדבר יכול להתבטא בפרויקטים רבים. כמי שמתווכים ומסייעים לחברות ישראליות לבצע פריצה בשוק האמריקאי, נוכל לקחת סטרטאפים שבשלים לצאת לזירה העולמים ולעזור להם להשתלב וליהנות מהשקעות הפיתוח האמריקאיות.

הכותבת היא הנספחת הכלכלית וראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה בסן פרנסיסקו