קארים חאן נבחר לתובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

חאן נבחר ע"י נציגי המדינות החברות בביה"ד בסיבוב שני, לאחר שלא הושגה הכרעה בסיבוב הראשון • כהונתו תחל מחודש יוני, עם עזיבת התובעת פאטו בנסודה, ותימשך 9 שנים • בין השאר הוא צפוי להכריע בנוגע לחקירה נגד ישראל בגין פשעים לכאורה בגדה המערבית ובעזה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Associated Press, Peter Dejong
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Associated Press, Peter Dejong

נציגי המדינות החברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בחרו אתמול (ו') בשופט הבריטי קארים חאן לתובע הראשי הבא בבית הדין למשך תשע השנים הקרובות. הוא יחליף את פאטו בנסודה, שתסיים את תפקידה בחודש יוני.

תפקיד התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי נחשב למאתגר במיוחד, נוכח העניינים הקשים המובאים בפניו. הוא יידרש בין השאר לדון בסוגיות שבנסודה לא תספיק לסיים, כפי הנראה, לפני סיום כהונתה. בראשן - החלטת שופטי בית הדין כי בסמכותו לחקור פשעים לכאורה שישראל וחמאס ביצעו בגדה המערבית וברצועת עזה, וחקירת פשעים לכאורה שביצעה ארצות-הברית באפגניסטן. ממשל טראמפ הטיל סנקציות על בנסודה ועל אחד מעוזריה בניסיון להפעיל לחץ על בית הדין.

ההצבעה הערב באה לאחר שניסיון להכריע בנוגע לזהות התובע בסבב ההצבעה הראשון נכשלו. לצד חאן התמודדו קרלוס קסטרסאנה פרננדז הספרדי, פרגל גיינור מאירלנד ופרנצ'סקו לו וו האיטלקי. לאחר סבב הצבעה ראשון, אף מועמד לא השיג את הרוב המוחלט הדרוש. חאן הוביל עם 59 קולות, ואחריו גיינור עם 47. פרננדז קיבל 12 קולות ולו ווי חמישה. לאחר מכן, הנציגים הצביעו בסיבוב השני שבו ניצח חאן.

חאן, עוזר מזכ"ל האו"ם, נתפס כמועמד המועדף מתחילת הדרך לקבל את התפקיד, אך לא הוא או כל מועמד אחר זכו לתמיכה מספקת כדי להתמנות בהסכמה. ארגונים שונים אף מתחו ביקורת על הליך הבחירה ואף טענו כי לא ננקטו צעדים ומדרגות מקצועיות לבחינת מידת מוסריותם של המועמדים, בהתאם לנדרש באמנת בית הדין.

בימים אלה חאן מוביל חקירה מטעם האו"ם בנוגע לפשעים נגד האנושות שביצעו פעילי דאעש בעיראק. היכרותו העמוקה עם עבודת בית הדין נובעת, בין השאר, מכהונתו כפרקליט מטעם ההגנה. הוא הגן בין היתר על סגן נשיא קניה וויליאם רוטו, ושכנע את השופטים לזנוח את האישומים נגדו. 

יריבו, גיינור, פעל כנציגם של הקורבנות במשפטו של רוטו, שהתמקד באלימות במדינה לאחר הבחירות בה. השופטים החליטו לזנוח את האישומים בשל חוסר ראיות. כיום, גיינור מכהן כשופט בבית משפט לפשעי מלחמה בקוסובו וכתובע בבית הדין לפשעי מלחמה בקמבודיה. הוא שימש גם כנציגם של פלסטינים בבדיקה שהתקיימה בהאג בנוגע לפשעי מלחמה בשטחים וכנציג הקורבנות במסגרת חקירת פשעי מלחמה באפגניסטן.

הרקע של המועמד הנוסף, פרננדז, כולל הגשת תיקים נגד הדיקטטורים לשעבר - חורחה רפאל וידלה מארגנטינה ואוגוסטו פינושה מצ'ילה. האחרון, לו וויי, נודע באיטליה בשל מאבקו במאפיה.