תשובה שוב מחייך: זינוק מחיר הנפט הקפיץ את שווי קבוצת דלק לכ-2.5 מיליארד שקל

יצאה מכלל סכנה? מניית דלק יותר מהכפילה את ערכה בשלושה חודשים על רקע הזינוק במחיר "הזהב השחור" • בד בבד זינקו אג"ח הקבוצה, שבעבר נסחרו בתשואות דמיוניות, לתשואות של 10%-25% "בלבד"

תשובה יצחק / צילום: תמר מצפי
תשובה יצחק / צילום: תמר מצפי

לאחר תקופה קשה, שבה עלו ספקות באשר ליכולתה של קבוצת דלק  לשרת את חובותיה, יכול יצחק תשובה שוב להרשות לעצמו לחייך. מניית קבוצת דלק, שנמצאת בשליטתו, ממשיכה את מסע ההתאוששות המרשים שלה, עם זינוקים מדי יום, ובסך הכל עלייה של כ-120% בשלושה חודשים. בעקבות העליות האחרונות, שווייה של הקבוצה בבורסה הגיע לכ-2.5 מיליארד שקל. עם זאת, בפרספקטיבה של שנה, מדובר בירידה של כ-70%.

עליית המניה של דלק נתמכת בכמה גורמים עיקריים, ובהם התאוששות מחירי הנפט בעולם (שצניחתו בתחילת משבר הקורונה אשתקד גרמה למשבר שאליו נקלעה החברה)  ומהלכים אגרסיביים של מימוש וגיוסי הון שביצעה הנהלת הקבוצה להקטנת החוב שלה ולשיפור מצבה התזרימי. מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט, העומד על כ-63 דולר לחבית, השלים עלייה של 45% בשלושה חודשים ושל 140% מהשפל באפריל אשתקד.

חייבת 5.3 מיליארד ש' למחזיקי אג"ח

לאחר שפרעה את החוב הבנקאי שלה, לקבוצת דלק נותר חוב של כ-5.3 מיליארד שקל למחזיקי 7 סדרות האג"ח שלה. במקביל להתאוששות במחיר המניה, נרשמו בשלושת החודשים האחרונים עליות של עשרות אחוזים (ומאות אחוזים מהשפל במרץ 2020), ובמקביל התשואה עליהן צנחה לרמות של 10%-25%.

בעקבות המהלכים שביצעו בדלק, ועל רקע עליית מחיר הנפט, החליטו לפני שבועיים בחברת הדירוג S&P מעלות להקפיץ את דירוג החוב של הקבוצה בשלוש דרגות, מרמה של CCC עד לרמת B.

לדברי חברת הדירוג, הפעולות שנקטה החברה ב-2020 כולה, ובפרט בחודשים האחרונים, הביאו לשיפור מקורותיה ולהורדת החוב הפיננסי לכ-5.4 מיליארד שקל, לעומת כ-9.3 מיליארד שקל בתחילת 2020. נוסף על כך, עדיין קיים פער מהותי בין מקורותיה ברמת ודאות גבוהה של קבוצת דלק, לבין השימושים שלה בשנה הקרובה. יחד עם זאת, קיים פוטנציאל למימוש של כמה נכסים נוספים, כולל נכסי ליבה, ולמימון נכסים בד בבד עם גיוס הון, שעשויים לשפר את תמונת הנזילות של דלק בשנה הקרובה.

איתקה תירשם למסחר בבורסת לונדון

בשנה האחרונה ביצעה קבוצת דלק כמה מהלכי מימוש וגיוס משמעותיים, כשבין השאר, היא מכרה 70% ממניות חברת דלק ישראל ב-525 מיליון שקל, הנפיקה אג"ח מובטחות בתמלוגי על מפרויקט לוויתן ב-180 מיליון דולר, וגייסה הון בהיקף של כ-450 מיליון שקל. 

נוסף על כך, מכרה דלק נכסים רבים נוספים, כמו תמלוגי-העל ממאגרי כריש-תנין, 51.7% ממניות כהן פיתוח, 20% ממניות חברת IDE, כ-18.5% ממניות מהדרין ואת מלוא ההחזקה בדלק תמלוגים. את כל הפעולות האלה הוביל מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס, שנכנס לתפקידו בתחילת 2020.

התאוששות במחירי הני"ע של דלק נשענה במידה רבה גם על הצלחתה של שותפות דלק קידוחים, שבה היא מחזיקה, במיחזור החוב למימון מאגר הגז לוויתן. במסגרת המהלך, שהושלם באוגוסט 2020, גייסה דלק 2.25 מיליארד דולר בהנפקת האג"ח "לוויתן בונד" ופרעה את החוב הקצר שמימן את הקמת מאגר הגז.

מאז גם הספיקה דלק קידוחים לפרסם תוצאות כספיות חזקות לתשעת החודשים הראשונים של השנה, שתרמו לעלייה בשווי השותפות ובשווי יחידות ההשתתפות שמוחזקות בידיה של קבוצת דלק.

כעת מנסה המנכ"ל וולס להוביל מהלך נוסף בקבוצת דלק - רישום של מניות החברה הבת, איתקה, למסחר בבורסה הראשית של לונדון גם בדרך של הצעת רכש חליפין באמצעות מכרז וולונטרי שיוצע למחזיקי האג"ח של הקבוצה. במסגרת המהלך הנבחן, יתבצע רישום מקביל של מניות איתקה למסחר גם בישראל על פי כללי הרישום הכפול.