מי יקבל מה: צוואת המיליארדים של מיכאל שטראוס נחשפת

הצוואה של שטראוס משמרת את המבנה הקיים בבעלות חברת המזון • בין היתר, שטראוס הורה להעביר לכל אחד מילדיו – עפרה, עירית ועדי – את יתרת זכויותיו בחברת נכסי מיכאל בחלקים שווים, שליש לכל אחד • ומי יקבל את הדירות, המשרדים, היאכטות וחפצי האמנות?

מיכאל שטראוס / צילום: פאול אורלייב
מיכאל שטראוס / צילום: פאול אורלייב

ארבעה חודשים לאחר שהלך לעולמו, הצוואה של מיכאל שטראוס מגלה כיצד תחולק הירושה שהותיר אחריו אחד מבכירי התעשיינים ואנשי העסקים בישראל, שכוללת את מניות השליטה, השקעות, חפצי אמנות, דירות, משרדים ויאכטות בשווי כולל של מיליארדי שקלים.

הצוואה של שטראוס אינה מפתיעה ומשמרת את המבנה הקיים בבעלות חברת המזון שנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-10.6 מיליארד שקל. כיום מחזיקה החברה הפרטית, שטראוס אחזקות, ב-57% ממניות חברת שטראוס גרופ הציבורית שנסחרת בבורסה בתל אביב, בה החזיק, וזאת בנוסף להחזקה פרטית של מיכאל שטראוס באופן ישיר. למעשה, מיכאל שטראוס החזיק כ-55% בחברת נכסי מיכאל שטראוס, המחזיקה 75% בחברת שטראוס החזקות, המחזיקה כ-57% בשטראוס גרופ הציבורית.

במסגרת הצוואה מורה שטראוס להעביר לבעלותם של כל אחד מילדיו - בתו עפרה שטראוס, בתו עירית קופלר ובנו עדי שטראוס - את יתרת זכויותיו בחברת נכסי מיכאל בחלקים שווים, שליש לכל אחד. בנוסף, גם את חפצי האמנות, הספרים והחפצים האישיים הורה שטראוס לחלק בין שלושת ילדיו. 

עדי שטראוס / צילום: יוסי כהן
 עדי שטראוס / צילום: יוסי כהן

לנכדיו - תום להט, מיכאלה להט, יסמין להט ודניאל אלכסנדרה קייזמן, שון קופלר, אלינור קופלר, גבריאל קופלר, יואב שטראוס, רותם שטראוס, אמיר שטראוס וגאיה שטראוס -מוריש מיכאל שטראוס סכום של 2 מיליון דולר (כולל לנכדים נוספים לילדיו אם יהיו כאלה). הכספים הללו יועברו לקרן לטובת בני משפחת מיכאל על-מנת לבצע את חלוקת הכספים.

שטראוס העביר לבעלותה של בתו עפרה את כל זכויותיו במניות ההצבעה שבבעלותו, תוך שהוא מוסיף כי במקרה ש"מסיבה כלשהי, במועד כלשהו" עפרה לא תרצה עוד למלא את תפקידה, או שהדבר ייבצר ממנה, יפעלו נאמני הקרן שמינה לטובת בני משפחת מיכאל ביחס לזכויותיו במניות בהתאם לשיקול-דעתם. ואולם לפי הערכות, תיקונים הוגשו לאורך השנים לצוואה המקורית, ובמסגרתם הוגדר כי ההתייחסות למניות ההצבעה אינה תקפה, וכי ההתייחסות תהיה למניות הבעלות בלבד.

שטראוס עופרה / צילום: איל יצהר
 שטראוס עופרה / צילום: איל יצהר

בין הרכוש שיחולק במסגרת צוואתו של שטראוס, נכללים בית המגורים של שטראוס ברחוב פישמן מימון בתל אביב, בית מגורים בשכונת נוה נוף במעלות ושני משרדים בבית התעשיינים.

עוד נכללות זכויות בחברה באיי מרשל המחזיקה בחברה באיי קיימן שבבעלותה יאכטה בשם רויטלטי, בחברה נוספת בג'רסי שבבעלותה יאכטה בשם למבדה, ובחברה נוספת באיי מרשל המחזיקה באיי קיימן יאכטה בבנייה. בנוסף לכך, מדובר בבעלות במזח הכולל שתי חנויות ומחסן, ובמזח נוסף במרינה בערים גנואה ו-וורזה באיטליה.

בנוגע לחברת נכסי מיכאל, כותב שטראוס בצוואתו כי מדובר ב"מפעל החיים של משפחתנו", כשהוא מצהיר כי משאלתו היא "שלא לגדוע את רצף המסורת המשפחתית, ולכבד, להוקיר לשמור ולטפח כבבת-עינם" את שרשרת המפעל והעשייה המשפחתית. את החברה הזו הוא מבקש להעביר לילדיו, ומהם לצאצאיהם על בסיס קשר דם. שטראוס אף מבהיר כי בשל כך לא נכללו בני הזוג של ילדיו במסגרת זו, ומכאן דרישתו שלא לערוב או לשעבד את המניות, ולכונן משטר של הפרדת רכוש.

בנוסף, שטראוס מבקש להוריש לילדים של רויטל ורסנסקי, רעייתו לשעבר, אלכס ואלי משה, סכום של 100 אלף דולר, בנוסף לתשלומים חודשיים שוטפים בסך של 4,000 שקל מנכסי הקרן לתקופה של ארבע שנים החל ממועד פטירתו.

כמו כן, שטראוס מורה להמשיך לקיים את בית ההנצחה כדי להנציח את המורשת של הוריו באמצעות קרן לטובת בני משפחת מיכאל, עליה הוא מורה במסגרת הצוואה.

לנאמני הקרן שתהיה אמונה על כספיו ונכסיו מינה שטראוס את עו"ד פיני רובין, רו"ח גד סומך ורונית חיימוביץ'.

שטראוס היא קונצרן מזון בינלאומי המעסיק כ-15 אלף עובדים בלמעלה מ-20 מדינות. למעלה ממחצית ממכירות החברה מגיעות משווקים זרים, כאשר במקביל הניהול מתבצע מישראל. שטראוס נחשבת לחברת המזון השנייה בגודלה במשק ומעסיקה כ-6,000 עובדים בישראל. 

מקבוצת שטראוס נמסר: "צו הירושה טרם אושר. לצד זאת קיימת הפרדה מוחלטת שנשמרת מזה שנים בין עסקי שטראוס גרופ לבין עסקי החברה הפרטית בבעלות משפחת שטראוס המחזיקה בין היתר במניות בקבוצה. עם קבלת צו מוסדר, הקבוצה תתקשר מידע רלוונטי בהתאם לנדרש״.