האוטובוסים של עמותת אופנים מובילים ילדים למימוש הפוטנציאל

פרויקט "באים בטוב" של גלובס רתם את מיטב אנשי הקריאטיב עבור קמפיינים לעמותות בתקופה קשה זו • עמותת אופנים מפעילה מעבדה ניידת להנגשת לימודי העשרה לילדים בפריפריה • האתגר הפך מורכב עוד יותר בתקופת המגפה

מודעת הקמפיין. יש הבדל בין מרחק פיזי למרחק תפיסתי
מודעת הקמפיין. יש הבדל בין מרחק פיזי למרחק תפיסתי

עמותת אופנים שפועלת במטרה להעניק הזדמנות שווה לילדים ולילדות שמתגוררים בפריפריה ולצמצם את הפער בחינוך הבלתי פורמלי זכתה בקמפיין במסגרת פרויקט "באים בטוב" של גלובס. 

הפרויקט צמח מתוך הכרה שהמגזר השלישי הוא אחד המגזרים שנפגעו קשות ממשבר הקורונה שהוביל להידוק החגורה בקרב חברות במשק וגופים תורמים אחרים. הפרויקט רתם את מיטב אנשי הקריאטיב בישראל, בכדי לייצר קמפיינים שיסייעו לעמותות לקדם את מטרותיהן. כ-400 עמותות גדולות וקטנות הגישו מועמדות. הן שיתפו עמנו את סיפורן ואת האתגרים העיקריים שניצבים בפניהן בימים אלה. מתוכן נבחרו 12 עמותות שיזכו בקמפיין פרסומי ללא עלות שיפורסם באתר, בעיתון ובאפליקציה של גלובס.

המטרה הייתה לבחור במגוון רחב של עמותות שמייצגות את קשת האוכלוסייה והפעילויות בחברה הישראלית. כל צמד ממומחי הקריאטיב שהתנדבו לפרויקט קיבל לידיו את הטיפול בעמותה אחרת. הצוות כולל את מירן פחמן ויגאל חזן, יעל גרזון ענבר ותמר לויט, איתן כהן ואלון זייפרט, צבי לוין ושרי סימן טוב, מחמוד ג'בארין וראגדה אבו חוסין, רונה יעקבי ועידו בן-דור, דודו הרוש ורומם סרנגה, ניר פרח ותמר דביר, אסף כץ ואוראל ביתן, ניר גרנות וערן ברקן, אלחנדרו פלדמן וליאור שוהם ומיטל אשכנזי ויוסי סבג.

הצוות שהיה אמון על הקריאטיב הוא אלון זייפרט ואיתן כהן. זייפרט שימש בעבר כסמנכ"ל הקריאטיב של מקאן תל אביב וכמנהל הקריאטיב במקאן ניו יורק, כהן הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל איש קריאטיב וארט דיירקטור שעבד בסוכנויות פרסום ומדיה בישראל ובארה"ב.

העמותה פועלת זה 16 שנים באמצעות צי אוטובוסים שמתנייד בין יישובים ובתוכם מקבלים הילדים העשרה בתחומים המעניינים והרלוונטיים להם. מדובר ביישובים שמוגדרים בלמ"ס ברמת סוציו-אקונומית 1-5. "אנו מאמינים שכל ילד וילדה יכולים להגיע להישגים אם רק תינתן להם ההזדמנות. לכן אנו פועלים לחשיפת הילדים לעולמות תוכן חדשים בתחומי המדע והטכנולוגיה - STEM, להגברת המוטיבציה ללמידה ולהעצמתם האישית, כדי לשפר את סיכוייהם להשתלב בלימודים גבוהים", מספרת איילת הלל, מנהלת פיתוח משאבים ושותפויות באופנים.

מי שהקים את העמותה הוא ד"ר חיים דהאן שגדל כילד רביעי מבין 11 אחים בשכונה ד' בבאר שבע. אמו עבדה במרכז הקהילתי המקומי כמבשלת ושם התיידדה עם המורה לבלט שהוזמנה לביתה של הגברת דהאן לסעודת קוסקוס. המורה הגיע מלווה בפרופ' סמואל ברגמן. דהאן בן ה-15 נשאל באותה ארוחה מה הוא ירצה לעשות כשיגדל. והשיב: כדורגל, מה שאני טוב בו. ומה עם מחשבים? תהה האורח? וכך זימן המפגש את דהאן למעבדת המחשבים שם התוודע לעולמות הדיגיטליים. "המרחק הגיאוגרפי בין שכונה ד' לאוניברסיטה הוא 300 מטר אבל תפיסתית זה היה עולם שלם", מספרת הלל שאומרת כי "המפגש בין השניים שינו את מסלול חייו". לימים דהאן השלים תואר במדעי המחשב, השתלב ב-IBM והפך להיות יזם של חברות סטארט-אפ.

ההבנה שהחשיפה של ילדים בפריפריה שונה מילדי המרכז הולידה את העמותה. וכך, אוטובוס שרוקן מתוכנו הפך למעבדה ניידת שמגיעה ליישובים ומציעה לילדים מכיתות ג' ועד כיתות ט' לקחת חלק בפעילות העשרה בנושאים מגוונים. בחלק מהיישובים, כך למשל בפזורה הבדואית, נקודת החשמל היחידה היא באזור בית הספר ולשם מגיע האוטובוס כדי להתחבר למקור חשמל.

מודעת הקמפיין. יש הבדל בין מרחק פיזי למרחק תפיסתי
 מודעת הקמפיין. יש הבדל בין מרחק פיזי למרחק תפיסתי

פועלים בציר המנטלי

"אנחנו פועלים גם בציר מנטלי", אומרת הלל, "המטרה היא לתת לילדים מוטיבציה מכוילת. כל ילד מגדיר מטרה ופורט את הדרך להגיע אליה ובדרך הוא מקבל כלים להתמודדות עם כישלונות. נדרש חיזוק לתחושת המסוגלות האישית משום שהילדים לא רואים תמיד את האפשרות שלהם לעשות את זה, אין להם מודלים לחיקוי ואנחנו עובדים על חיזוק תחושת המסוגלות".

מי שפוגש את הילדים הם סטודנטים שעוברים הכשרה מקצועית ופדגוגית. האוטובוסים מצוידים במחשבים, במדפסות תלת ממד, במיקרוסקופים ועוד. בכל פעילות שנערכת פעם בשבוע יש 18 ילדים ושני מדריכים. פעילויות נוספות חושפות גם את ההורים לפעילות. עד כה צברה העמותה כ-30 אלף בוגרים ובוגרות.

"אחד מעקרונות העמותה הוא יצירת חווית מפתח חיובית אצל המשתתפים, המעודדת חווית למידה משמעותית המלווה את הילדים לאורך זמן, ומסייעת בחיזוק תחושת המסוגלות האישית וביצירת תמונת עתיד רחבה יותר עבור כל אחד ואחת מהם", מספרת הלל. "חווית המפתח נוצרת כחלק מלמידה פעילה, בה הילדים/ות משתתפים - פיזית - ולומדים גם דרך הידיים, כחוויה חושית וקוגניטיבית".

בנוסף, כל הילדים מוזמנים ליום חשיפה באקדמיה כפי שדהאן חווה בזמנו. עד כמה חשובה הפעילות יעידו המספרים עליהם מספרת הלל: "הממוצע הארצי לתלמידים שניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה עומד על 16%. ביישובי הצפון וביישובי הדרום הנתון הזה צונח לכ-8%. מצאנו ש-24% מילדי אופנים ניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה כשהם מייחסים את זה לחשיפה שהם קיבלו באופנים".

בעמותה מועסקים כ-50-70 עובדים, רובם הגדול הם המדריכים. אופנים פועלת משני מוקדים - משרד בבאר שבע שנותן שירות ליישובים בעוטף עזה, באופקים בשדרות בקריית גת, בדימונה, ביישובי הפזורה הבדואית ועוד. המשרד בעפולה משרת את יישובי הצפון בהם בית שאן, מגדל העמק, מועצות עמק יזרעאל, ריחניה ועוד.

איילת הלל, עמותת אופנים / צילום: סטודיו בפיתה
 איילת הלל, עמותת אופנים / צילום: סטודיו בפיתה

תמיכה רגשית בקורונה

איך ממשיכים את הפעילות בימי קורונה? הלל מספרת על התאמת התוכן ללמידה מקוונת "כל תוכניות ההעשרה שלנו עברו התאמה ללמידה מקוונת ואנחנו פוגשים את הילדים בזום. לא מוותרים על שום מפגש. צוותי ההדרכה מקיימים גם מפגש שבועי טלפוני במטרה לשמר את הקשר האישי ולהעניק תמיכה רגשית. החוויה היא חלק מרכזי בפעילות ולכן ארזנו וחילקנו ערכה שקשורה לתוכן שכל תלמיד לומד, למשל תלמידי תחום הרפואה או הביו-רפואה קיבלו מיקרוסקופ מתקפל".

ביולי 2019 נבחרה עמותת אופנים לשמש כיועץ מיוחד לוועדה הכלכלית-חברתית של האו"ם. באותה שנה בחר משרד החינוך בעמותת כשותפה בהובלת פעילות הציר המנטלי במסגרת התוכנית הלאומית לעידוד מצוינות במתמטיקה מדעים ואנגלית בפריפריה.

לדברי הלל מטרת ההשתתפות בפרויקט "באים בטוב" היא להגביר את החשיפה. "אנחנו פועלים ב-12 יישובים בתוכנית הלאומית בארץ ואנשים לא מכירים אותנו מספיק במרכז. במודל העסקי שלנו, 20% מהעלות משלמות הרשויות המקומיות ו-80% מתרומות. לא מעט רשויות עצרו בבת אחת את ההתקשרות משיקולי תקציב. יש גופים שממשיכים לתרום כשהם מבינים את האחריות והמחויבות והיו שעצרו את התרומות ברוח התקופה. היות שאופנים מגייסת תקציבים לשנה קדימה, בשנה הזו יכולנו לעבוד. אנחנו פועלים מול כמה גופים בולטים במשק ומול אגודת ידידים בארה"ב שמשלימה ומוסיפה לכסף שגייסנו בארץ מתוך תפיסה שקודם כל, החברה הישראלית היא שאחראית לחלקים בתוכה. בימים אלה אני אוספת תרומת מחשבים לילדים שמתחילים ללמוד תכנות ואין להם בבית מחשבים. לא יכולנו להסתדר בלי התמיכה של העולם העסקי".

*** גילוי מלא: פרויקט "באים בטוב" הוא יוזמה של מחלקת פיתוח עסקי בגלובס ואינו מערב חסות מסחרית חיצונית.