פארלר צצה מחדש, לאחר הפסקה של חודש, אחרי שאמזון הסירה אותה מהענן

הרשת החברתית שמשמשת בית לימין הקונסרבטיבי והקיצוני, מחזירה חלק מהפונקציונליות שלה אחרי שענקיות הטכנולוגיה פעלו נגדה בעקבות הפרעות בגבעת הקפיטול בוושינגטון

פרלר / צילום: Shutterstock, Koshiro K
פרלר / צילום: Shutterstock, Koshiro K

פרלר (Parler), הרשת החברתית הפופולרית בקרב שמרנים, חזרה לפעולה אחרי שהפסיקה לפעול לאחר שחברות טכנולוגיה גדולות מנעו ממנה שירותי אחסון עקב המתקפה על גבעת הקפיטול בינואר.

אמזון הסירה את פרלר משירות הענן שלה לפני מעט יותר מחודש, ובפעולה זו גרמה לקריסת הרשת החברתית. אפל ואלפאבית, החברה האם של גוגל, הסירו את פרלר מחנויות האפליקציות שלהן. חברות הטכנולוגיה אמרו שפרלר הפרה את תנאי השימוש, והציגו כמה מהתכנים שגולשים פרסמו בה כהוכחה לכך.

ביום שני, הודיעה פרלר שהיא משיקה מחדש את השרות, שגדל, כך נמסר מהחברה, ל־20 מיליון משתמשים. "אנו שמחים לקבל את כולם בחזרה", נאמר בהודעה מטעם מארק מקלר, מנכ"ל החברה הזמני. "פרלר מנוהלת בידי צוות מנוסה והיא כאן כדי להישאר", נכתב.

חברת הרשת החברתית אמרה שהפלטפורמה החדשה שלה "נבנתה על טכנולוגיה בת קיימא, עצמאית וחזקה". החברה הודיעה שהיא ממוקדת בשחזור השירות למשתמשים קיימים בשבוע הראשון לחזרתה לפעילות ושתוכל להחתים משתמשים חדשים אחרי כן.

שרתי האינטרנט של פרלר כעת מתארחים ב־Skysilk, הפועלת מתוך מרכז נתונים בלוס אנג'לס, כך אמר דאג מדורי, מנהל ניתוחי אינטרנט בחברת ניטור הרשת Kentik.

ביום שני הודיעה Skysilk שהיא נותנת לפרלר שירותי אינטרנט. "Skysilk מרגישה שפרלר ביצעה את הצעדים הנחוצים לניטור טוב יותר של הפלטפורמה שלה", נכתב בהודעה מטעם החברה. "Skysilk תתמוך בפרלר במאמציה להיות כיכר העיר חסרת שיוך מפלגתי מפני שאנו משוכנעים שזו דרך הפעולה הנכונה היחידה".

החזרת השירות של פרלר לא הייתה ללא תקלות. אחרי שחזרה הרשת לפעול ביום שני בבוקר, נראה היה שעד הצהריים שוב לא היה האתר זמין לפחות לחלק מהמשתמשים. פרלר לא הגיבה מיד לבקשת תגובה על ההפסקה בשירות.

בעבר השתמשה פרלר בחברת שיפור התעבורה הרוסית DDos-Guard על מנת להאיץ תעבורת אינטרנט ברשת. ביום שני, עם זאת, לא השתמשה פרלר ב־DDos-Guard או בשירות דומה כלשהו - משהו שעשוי לגרום לרשת החברתית לפעול לאט, כך אמר מדורי. "זה לא יתמוך בתעבורה רבה אז אולי יש לחברה תוכניות שאנו לא מודעים אליהן עדיין", אמר.

כללי ההתנהגות החדשים: החברה לא תאפשר ביודעין פעולות לא חוקיות

כללי התנהגות בקהילה חדשים הוצגו באתר של פרלר ושם נכתב שהרשת החברתית "ניטרלית מבחינת נקודת מבט" והחברה לא תאפשר ביודעין שימוש ברשת ככלי לביצוע פשעים או פעולות בלתי חוקיות.

ג'ון מאצה, מנכ"ל פרלר כשפעילות האתר הופסקה, אמר אז שהרשת עשויה לא לפעול במשך שבועות בתוך המאמצים לשחזר את האפליקציה של פרלר. פרלר פיטרה את מאצה בסוף החודש שעבר בעיצומם של הניסיונות לשחזר את השירות.

על פי דבריו של מאצה והודעות שהוציאו בכירי החברה, ויכוח פנימי לגבי דרך התגובה לחסימה בידי חברות הטכנולוגיה הגדולות אולי שיחק חלק בעזיבתו את החברה. מאצה אמר לוול סטריט ג'ורנל לאחר שעזב את החברה שהוא חיפש דרכים לשכנע את אפל וגוגל להחזיר את פרלר לחנויות האפליקציות שלהן.

על מנת להרגיע את חששות החברות הגדולות לגבי ניטור התוכן, אמר מאצה, הוא הביע פתיחות לצורה כלשהי של ניטור תוכן אלגוריתמי בנוסף לשיטה של הרשת החברתית למנות חלק מהמשתמשים לתפקיד בוררי תוכן.

בעלי הרשת החברתית לא פירטו את תוכן אי ההסכמה שלהם עם מאצה, אבל המשקיע דן בונג'ינו אמר שהרשת לא הייתה מוכנה להיכנע לדרישותיהן של ענקיות הטכנולוגיה.

פרלר הושקה בשנת 2018 ומשרדיה נמצאים בעיר הנדרסון בנבאדה. בחברה מחפשים מנכ"ל קבוע. מקלר, הקשור לקבוצות שמרניות כמו הפטריוטים של מסיבת התה, נשכר לתקופה מוגבלת על מנת לעזור לחברה להתמודד עם ההשקה מחדש שלה.

חברות רשתות חברתיות, כמו אחרות, מסתמכות לרוב על רשת של ספקיות טכנולוגיה על מנת לספק את השירות שהן נותנות. שירותים אלה מגוונים, מאחסון נתונים ועד פעולות בסיסיות יותר כמו חיבור לאינטרנט או רישום דומיינים.

ביום שני פרלר עדיין הייתה מושעית מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל.

החברה תבעה את אמזון על סירובה לספק לה שירותי ענן, וטענה שהצעד נעשה בגלל אי תחרותיות וטינה על רקע פוליטי, סיבות שבחברה הגדולה דחו על הסף. בחודש שעבר לא הצליחה פרלר לשכנע שופט להכריח את אמזון לחזור לספק שירותי מחשוב ענן לחברה.