תשלומי יתר של מיליארד שקל? שירות התעסוקה: הטענות אינן נכונות

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מגיב לפרסום אתמול ב"דה מרקר" על תשלומי יתר בסך מיליארד שקל ששולמו לאזרחים שלא כדין בגין דמי אבטלה עקב דיווחים שגויים של שירות התעסוקה • גראור: "הניסיון לגלגל את האחריות על שירות התעסוקה הוא מביש וחוטא לאמת"

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה / צילום: איל יצהר
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה / צילום: איל יצהר

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מגיב לפרסום אתמול ב"דה מרקר" על תשלומי היתר בסך כולל של מיליארד שקל ששולמו לאזרחים שלא כדין. בפרסום נטען כי תשלומי הביטוח הלאומי מבוססים על דיווחים שגויים של שירות התעסוקה.

בשירות התעסוקה טוענים כי טענות הביטוח הלאומי אינן נכונות: "מבחן התעסוקה שמפעיל שירות התעסוקה אינו מספיק לקביעת זכאות לדמי אבטלה, לא לעצם הזכאות, לא להיקפה וגם לא למשכה. למוסד לביטוח לאומי, כגוף האמון חוקית להעמדת רשת ביטחון סוציאלית לאזרחי ישראל בעתות משבר פרטיות ולאומיות, ישנה הסמכות הבלעדית לקבוע את תנאי, היקף ומשך הזכאות לכל גמלה סוציאלית שהיא, ובכלל זה של דמי אבטלה.

"תפקידו של שירות התעסוקה הוא לסייע לדורשי עבודה לשוב למעגל העבודה ולסייע לעובדים המעוניינים בכך לשפר כישוריהם ומיומנויותיהם המקצועיות. באשר לדמי האבטלה, תפקידו של שירות התעסוקה מסתכם בדיווח למוסד לביטוח הלאומי על המדווחים על עצמם כעל דורשי עבודה ובשל כך תובעים דמי אבטלה או הבטחת הכנסה. אולם וכאמור, מי שבוחן דיווח זה ומחליט האם תביעתם תתקבל ובאיזה אופן והיקף, הוא הביטוח הלאומי לבדו.

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מסר: "נוכח המחדל וממדיו, אני מצפה ממנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, לגלות מנהיגות ולקחת אחריות על תשלומי היתר שביצע. הוא כשל במבחן המעשה ושילם מיליארד שקל שלא כדין. לא מאוחר לתקן את הטעות, ברגישות המתבקשת הציבור יבין זאת, בפרט מפני ששפיגלר הודיע על כך מראש.

"הניסיון לגלגל את האחריות על שירות התעסוקה הוא מביש וחוטא לאמת. אין זה מכבד את שפיגלר, ואין זה ראוי למגזר הציבורי. שירות התעסוקה התנגד לאורך כל הדרך למדיניות דמי האבטלה האוטומטיים עד יוני 2021 שדחפו אליה שפיגלר ואחרים, מתוך הבנת נזקיה לדורשי העבודה ולמשק כאחד, ותחת זאת הציע כבר בתחילת המשבר את המודל הגרמני.

"אנו פועלים ללא לאות להשיב את דורשי העבודה למעגל העבודה. כך עשינו לאורך כל המשבר, וכך נמשיך לעשות - זו אחריותנו ולא אחרת".