אמזון השלימה את רכישת Selz, חברה אוסטרלית המתחרה ב־Shopify

ענקית המסחר המקוון הקימה צוות ללמידת המודל של Shopify בתוך תחרות גוברת בין חברות המסייעות לחנויות קטנות להקים אתרי אינטרנט

מייסד ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivai
מייסד ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivai

אמזון הודיעה שרכשה את חברת המסחר המקוון האוסטרלית Selz, בעסקה הממקדת את מאמציה של אמזון ביריבתה הצומחת במהירות - שופיפיי (Shopify).

תנאי העסקה לא פורטו. דוברת של אמזון אמרה שהעסקה, ש־Selz הודיעה על קיומה באתר שלה לפני כחודש, הושלמה ולא יהיו שינויים עבור Selz או לקוחותיה.

החברה האוסטרלית נוסדה בשנת 2013, ומשמשת כפלטפורמה מקוונת העוזרת לחברות קטנות ובינוניות להשיק ולתחזק את עסקיהן ברשת. החברה הפרטית מעסיקה יותר מ־30 איש, כך לפי נתוני PitchBook. תומכים שלה בעבר כוללים את Macdoch Venture ואת Adcock Private Equity, כך לפי Pitchbook.

אמזון האיצה את מאמציה להשתוות ל־Shopify, אשר גם מסייעת לסוחרים קטנים להקים חנויות ברשת. בשנה שעברה, יצרה אמזון צוות סודי שנקרא "פרויקט סנטוס" על מנת להעתיק חלק מהמודל העסקי של Shopify, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בדצמבר.

כשהמגפה הפכה את הקניות ברשת לפופולריות יותר, חנויות קטנות השקיעו יותר בנוכחות שלהן באינטרנט. על פי כמה הערכות, התחום הזה התרחב בשנת 2020 ב־50%.

Shopify הפכה לאיום משמעותי על אמזון. החברה הגיעה למכירות משוקללות של 5.1 מיליארד דולר בסוף השבוע של בלאק פריידיי, ועקפה את 4.8 מיליארד הדולר שמכרה אמזון בחנויות של מוכרים מצד שלישי, כך לפי נתונים משתי החברות. מחיר המניה של Shopify עלה פי שלושה מאז ינואר 2020, לשווי שוק של כ־177 מיליארד דולר.

אמזון, שבתחילה זלזלה בעלייה של Shopify, החלה להתמקד בחברה בשנה האחרונה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. אמזון גילתה שמוכרים רבים עורקים לטובת החברה הקנדית בגלל נתח הרווחים הגבוה שגובה אמזון. עמלות מוכרים עשויות להגיע ל־30% על כל מכירה למוכרנים חיצוניים המתארחים באמזון, לעומת 19% לפני חמש שנים, כך לפי המכון להתפרנסות מקומית, עמותה ללא כוונת רווח. ב־Shopify, לעומת זאת, גובים על כל עסקה עמלה של 2.9% ועוד 30 סנט נוספים.

אמזון הקימה את כוח המשימה הסודי על מנת ללמוד את Shopify ולהעתיק חלקים ממנה. פיטר לארסן, מנהל בכיר באמזון שאמור להנהיג את הפרויקט, גייס עשרות מנהלים. הצוות הציג את פירות עבודתו למנכ"ל אמזון ג'ף בזוס באוקטובר. בזוס התלהב מהפוטנציאל של הפרויקט להמעיט את כמות המוכרים העורקים מאמזון לטובת Shopify.