הגיינה, עבודה מרחוק ותרופות חדשות: הקורונה הייתה טובה לתחום הקניין הרוחני

ד"ר רוני בן שפרוט, שותף במשרד הקניין הרוחני החדש זליגסון גבריאלי בן שפרוט, מספר: "הייתה הסתגלות מהירה. נראה כי הטכנולוגיה בדיוק הייתה במקום הנכון כדי להתמודד עם המצב"

אישור פטנטים וחוזה קניין רוחני / אילוסטרציה: Shutterstock, fizkes
אישור פטנטים וחוזה קניין רוחני / אילוסטרציה: Shutterstock, fizkes

תקופת הקורונה הייתה טובה לתחום הקניין הרוחני, אומר ד"ר רוני בן שפרוט, שותף במשרד הקניין הרוחני החדש זליגסון גבריאלי בן שפרוט. זה מפתיע, משום שתחום הקניין הרוחני מבוסס על מבט קדימה, על רצון לחדש ולקחת סיכון, ולא היה בהכרח צפוי שהוא יפרח דווקא בתקופה בה כולם בעיקר מנסים להבין מה קרה ולשרוד עד מחר.

"זו תקופה מוזרה", אומר בן שפרוט. "אם אני משווה זאת, למשל, למה שקרה אחרי נפילת התאומים. אז, ב-2001, כל המשק באמת קרס למרות שזה היה אירוע נקודתי וחד פעמי. כנראה משום שבאמת הייתה אז בועה טכנולוגית, ומשום שהיה הרבה חשש שהעולם כפי שהיה, לא יחזור. בהתחלה כולם חשבו שגם הקורונה תוביל לעצירת השקעות ולכן לקריסה של חברות צעירות שאין להן הכנסות ותלויות במשקיעים חיצוניים. הייתה תחושה כי חברות שרק החלו למכור ולראות את האור, לא תוכלנה להגיע אל השווקים שלהן. כל זה לא קרה.

"במקום זאת הייתה הסתגלות מהירה. נראה כי הטכנולוגיה בדיוק הייתה במקום הנכון כדי להתמודד עם המצב, וכך המצב הפך נסבל בזכות הטכנולוגיה, ומאידך הטכנולוגיה קפצה מדרגה בזכות המצב. כולם זיהו את הקפיצה הזו בטכנולוגיה, והבינו שהעולם שאחרי המשבר, יהיה שונה מזה שלפניו.

"עבור חברות רבות, הקניין הרוחני היה ערך עליון בתקופת הקורונה. אני חושב שכולם ידעו שלמשבר הזה יהיה סוף, וצריך להפנות את הכסף לתחומים שיחזקו אותנו תחרותית ביום שאחרי. הכוח לא יהיה במשרדים ולא יהיה למרבה הצער בעובדים, שחלקם יצאו לחל"ת ולא ברור עד מתי. אז היתרון שאנחנו משמרים ליום שאחרי הוא הטכנולוגיה עצמה. היו גם תקציבים שלא יכלו להתממש באותה התקופה כדי לקדם את העסקים השוטפים, ואפשר היה להפנות אותם לתחומי הקניין הרוחני. אנחנו, אנשי הקניין הרוחני, יצאנו לסגר וחשבנו שננוח, אבל לא נחנו בכלל".

היצירתיות נבעה גם מהמצב האישי של הממציאים. זמן שהתפנה, פרספקטיבה שהשתנתה, תחושת חוסר אונים שחיפשה קונטרה, תחושה של עולם חדש עתיר איומים אבל גם הזדמנויות - כל אלה הובילו לגל רישום פטנטים במגוון תחומים.

יכול להיות שהמוח יותר יצירתי כשהחיים מפתיעים אותו?
"כן, ויצירתיות נובעת מכך ששמים לנו מכשולים ואנחנו צריכים לעקוף אותם".

התופעה הזו התרחשה בכל התחומים, אבל במיוחד בכל הקשור לפטנטים לטיפול בקורונה ובתוצאות משבר הקורונה, רעיונות מסוגים רבים ושונים.

באילו תחומים ראיתם רעיונות חדשים?
"כולם. בתחום ההגיינה כמו כיסויים חד פעמיים למטוסים, וחומרי ניקוי קוטלי וירוסים, מטהרי אוויר, אריזות אנטי בקטריאליות ובגדים אנטי בקטריאליים. היו פתרונות בתחום ההנשמה - מכונות הנשמה שעשויות מרכיבים של ציוד אחר, ומכונות הנשמה חסכוניות בכח אדם, ומכונות שקל יותר לחטא. היו לנו פטנטים בתרופות חדשות ובתרופות ישנות שהוסבו לשימוש חדש. היו פתרונות לאבחון מהיר ואבחון של הרבה בדיקות יחד בקצב גבוה (פולינג) ולאבחון בצורות פחות פולשניות. היום פתרונות בתחום המסכות ושיטות אחרות להגנה על הפה והאף. היו מוצרים לחיזוק מערכת החיסון.

"ראינו פתרונות שונים לעבודה מרחוק. היו פתרונות למניעת בדידות, פתרונות חברתיים לצעירים ומבוגרים. הגיעו פתרונות ששילבו דיסציפלינות שונות באופן יצירתי. בגלל הצורך, שוחררו פתאום במהירות תקציבים לתחומים האלה, גם על ידי הממשלה וגם על ידי חברות וארגונים שונים. מי שהסב את הפעילות הקיימת שלו לתחום שקשור איך שהוא להתמודדות עם הקורונה, יכל להמשיך לרוץ בתקופה הזו בכל הכוח ולקבל חשיפה ותשומת לב של השוק, לצד השקעות. אלה לפעמים טכנולוגיות שפותחו במשך עשרות שנים, ובמקרה מתאימות לקורונה".

התחושה שלי היא שהיה פרץ יצירתיות בתחילת הדרך, אך עם הזמן הוא דעך, או משום שכל הזמן הייתה תחושה שעוד רגע המגפה מאחורינו, או אם כי הממציאים גילו שהרבה יותר קשה למכור למשרדי הבריאות ולבתי החולים פתרונות יצירתיים מכפי שהם חשבו, גם אם אלה פתרונות מצוינים.
"זה נכון שעם הזמן המוטציה היצירתיות קצת דעכה, אבל נרשמו פטנטים והיום אפשר להמשיך לממש את אלה שרלוונטיים לשגרת קורונה או שגרת בריאות לטווח ארוך, ואחרים מתאימים לתחומים אחרים. פתרונות קורונה הם גם פתרונות תקשורתיים, חברתיים, פתרונות של מודלים עסקיים חדשים".

אחד התחומים הנוספים והמפתיעים שהיה בהם פרץ יצירתיות הוא תחום הפודטק. החזרה הביתה של הציבור הובילה לעניין מחודש במטבח, והתבססה גם הבנה כלשהי, שהמשבר הבא הוא משבר האקלים. אפשר לראות זאת גם בבורסה, ששופעת חברות פוד טק בזמן האחרון.