ממה תרוויח טסלה יותר: ממכירת מכוניות או מהשקעה בביטקוין?

בשבועיים שחלפו מאז הדיווח של טסלה על השקעה של 1.5 מיליארד דולר ברכישת ביטקוין, זינק מחירו של מטבע הקריפטו בכ-50% • האנליסטים של Wedbush Securities מעריכים כי יצרנית הרכב החשמלי הרוויחה עד כה "על הנייר" כמיליארד דולר מהשקעת הביטקוין שלה

אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה / צילום: John Raoux, AP
אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה / צילום: John Raoux, AP

יצרנית הרכב החשמלי טסלה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל והמייסד אלון מאסק, צפויה להרוויח מהשקעת הביטקוין שביצעה בינואר יותר מאשר מכל מכירות הרכב שלה בשנת 2020 - כך עולה מדוח של חברת המחקר האמריקאית Wedbush Securities.

טסלה דיווחה מוקדם יותר החודש כי ביצעה בחודש שעבר השקעה של 1.5 מיליארד דולר ברכישת ביטקוין. בעקבות הדיווח זינק מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו ביותר מ-8% בתוך יממה, ובשבועיים שחלפו מאז ראלי הביטקוין לא נפסק, ומחירו טיפס ב-50%. מתחילת השנה עלה מחיר הביטקוין (סימול BTC) כמעט פי שניים, כשבחודש האחרון בלבד זינק ב-75%.

בשבת האחרונה חצה מחיר הביטקוין לראשונה את רף ה-57 אלף דולר, יממה לאחר ששווי השוק שלו חצה לראשונה את רף הטריליון דולר. ביום ראשון בצהריים שוב שבר הביטקוין שיא, כשמחירו הגיע עד לרמה של 57,705 דולר ושיקף לו שווי שוק של 1.07 טריליון דולר - כ-61% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה 8,533 סוגי מטבעות דיגיטליים, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

דן איבס וסטרקר באק, אנליסטים של וודבוש, מעריכים כי טסלה כבר רשמה רווח "על הנייר" של כמיליארד דולר על השקעת הביטקוין שביצעה - זאת בהשוואה לרווח של 721 מיליון דולר שעליו דיווחה יצרנית הרכב החשמלי בדוחות הכספיים לשנת 2020. הערכת האנליסטים מתבססת על ההנחה כי טסלה עדיין לא מכרה חלק כלשהו בהחזקות הביטקוין שלה.

מאסק, המנכ"ל ובעל השליטה בטסלה, תרם את חלקו לראלי הביטקוין בשבועות האחרונים, כאשר העלה ציוצים שהתייחסו לביטקוין בחשבון הטוויטר שלו, שבו יש לו יותר מ-47 מיליון עוקבים. כשמאסק שינה את פרטי הביו שלו בטוויטר לתגית #Bitcoin#, מחיר הביטקוין זינק ב-13% בתוך שעה. כאשר מנהל ההשקעות פיטר שיף, העומד בראש חברת ההשקעות יורו-פסיפיק קפיטל, צייץ כי לדעתו, מטבעות הקריפטו נחותים מול הזהב, השיב לו מאסק בציוץ "הודעת מייל שאומרת כי יש לך זהב, אינה אותו דבר כמו להחזיק בזהב. אתה יכול באותה מידה להחזיק קריפטו".

האנליסטים של וודבוש מגדירים את השקעת הביטקוין בתור "מופע צדדי" עבור טסלה, אבל הם סבורים כי ההשקעה הזאת עשויה להיות בעלת השפעה סוחפת על חברות ציבוריות במהלך השנה וחצי הקרובה. למרות זאת, להערכתם, פחות מ-5% מהחברות הציבוריות בארה"ב עשויות לחקות את השקעת הביטקוין של טסלה, "עד שייקבעו עוד אבני-דרך רגולטוריות סביב שוק הקריפטו". בוודבוש ממשיכים להחזיק בעמדה אופטימית שלפיה מטבעות הקריפטו "יחוללו רעידת אדמה בהשפעתם על מערכת התשלומים והבנקים בשנים הבאות".

מניית טסלה , הנסחרת בבורסת נאסד"ק, משקפת לחברה שווי שוק של 749.9 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 4.3% בשבוע האחרון. מתחילת 2021 עלתה מניית טסלה ב-10.7%.