נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ירד ב-2.5%, מניות הטק נפלו

הנאסד"ק איבד 2.5%, מנגד הדאו ג'ונס עלה קלות • עיני השוק מופנות לעדות פאואל בסנאט מחר • התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים ממשיכה לטפס ועומדת ברמה של 1.348%

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

 סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

23:00

נעילה מעורבת בוול סטריט, נאסד"ק מחק 2.5% מערכו, S&P 500 ירד ב-0.79% ודאו ג'ונס עלה ב-0.1%.

מניות הטק ספגו את מירב החבטות הלילה, טסלה צנחה ב-8.55%, זום ירדה ב-5.5%, זילינקס מחקה כ-5.3%, אינטל איבדה 3.65% מערכה ואפל השילה כ-3%.

מניות התעופה התאוששו לעומת זאת, לאחר שידרוג של דויטשה בנק. אמריקן איירליינס זינקה ב-11%.

21:16

המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה מעורבת בשעה זו, דאו ג'ונס עולה ב-0.4%, בעוד נאסד"ק משיל 1.4% מערכו ו-S&P 500 יורד ב-0.2%.

מניית טסלה יורדת ביותר מ-5%, כך גם מודרנה. במגזר הטק, מיקרוסופט מאבדת 2.38%, אינטל מוחקת קרוב ל-3% ואפל יורדת ב-1.7%.

מניית דיסני עולה ב-5.4% על רקע תקוות מחודשות לפתיחת הפארקים של החברה באירופה.

19:44

התמתנו הירידות בוול סטריט כאשר הדאו ג'ונס עבר לעליות.

עליית מחירי הסחורות נמשכת כאשר הזהב מטפס מעל ל-1,800 דולר לאונקייה. מחיר הנפט מזנק ב-3% לרמה של 61 דולר לחבית בצל מזג האוויר בארה"ב. לדברי גיל מיכאל בפמן מלאומי: "מזג האוויר הקר באופן קיצוני בארה"ב הביא להאטת הפעילות של חלק מבתי הזיקוק ובחלקם אף לעצירה מוחלטת של הפעילות, מה שצפוי להקשות עליהם לחזור לפעילות באופן מהיר. פגיעה זו משמעותית בעיקר בטקסס, בה ארבעה מבתי הזיקוק הגדולים ביותר נפגעו משמעותית וצפוי לקחת להם מספר שבועות לתיקון הנזקים ולחזרה לפעילות, מה ש מעלה את הפוטנציאל למחסור ממושך בדלק בארה"ב. מצב זה צפוי להביא לעליית מחיר הדלק בארה"ב והוא מייצר רווח ארביטרז' והוא מגביר את הכדאיות כלכלית לסוחרים בשוק לייבא דלקים מאירופה לארה"ב."

למרות הירידה בהפקת הנפט בשבוע האחרון בארה"ב מציין בפמן כי "בחודשים הקרובים הפקת הנפט בארה"ב צפויה לחזור למסלול צמיחה, מה שצפוי "לאתגר" את רמת המחירים הנוכחית. נראה שהשוק כבר מתמחר במידה רבה מאוד היווצרות של גירעון עתידי". 

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה היום לגבי הביטקוין כי מדובר במכשיר ספקולטיבי מאד.

בורסות אירופה ננעלו בירידות קלות. הדאקס איבד 0.3%, הפוטסי ירד ב-0.18% והקאק הצרפתי השיל 0.1%.

17:55

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות כשברקע העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מטפסות ומכבידות על שוק המניות. מדד הפחד (VIX ) קופץ בכ-7%.

מנייתה של גיים סטופ  מזנקת לאחר ההתרסקות מהשיא.

16:35

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שבין 0.7% ל-1.5% במדדים המובילים. ברקע, עליית התשואות על האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים. זו טיפסה מרמה של 0.5% בשיא משבר הקורונה ו-0.93% בתחילת שנת 2021, לרמה של 1.348% היום, וממשיכה להכביד על שוקי המניות. 

"עליית התשואות היא פועל יוצא של אופטימיות בכל האמור בהתאוששות הכלכלית של כלכלת העולם בכלל וכלכלת ארה"ב בפרט ולכן במהותה היא חיובית ומהווה בסיס לאופטימיות ארוכת טווח", כך מסביר יניב פגוט מהבורסה לני"ע. "המשקיעים בארה"ב מצויים בעיצומה של ספירה לאחור, בסופה תושק תוכנית תמריצים דמיונית בהיקף חזוי של 1.9 טריליון דולר, אשר צפויה לעבור דרך כל כיס של אזרח ארה"ב ולדחוף את הכלכלה המקומית קדימה. מנגד תוכנית התמריצים תמומן בחלקה הגדול באמצעות הגדלת הגירעון הלאומי הגדול גם כך של ממשלת ארה"ב, כך שהיצע איגרות החוב הממשלתיות צפוי לגדול מהותית ולייצר לחץ על מחירן".

עיני השוק מופנות כלפי יו"ר הפד, ג'רום פאוול, שימסור מחר את עדותו החצי שנתית לגבי מצב הכלכלה בפני ועדת הבנקאות בסנאט. הערותיו על שיעורי האינפלציה עשויות לקבוע את כיוון השוק לשבוע. 

אפל , אמזון  וטסלה  מאבדות גובה.  

14:05

מדד המניות באירופה יורדים כעת ב-0.5%-0.6%. הביטקוין צונח ביותר מ-6% ונסחר ברמה של 54,100 דולר.

בסקירתו השבועית מתייחס האסטרטג הטכני של אופנהיימר למהלך עליה בתשואות אג"ח ארוכות של ממשלת ארה"ב, הנתפס בתור גורם סיכון להמשך הראלי של מניות הצמיחה. תיאורטית, כותב ארי ואלד, "החשש הוא שעליית שיעור ההיוון עלולה להעיק על השווי העתידי של חברות הצמיחה, אך במציאות ניתן לראות כי עליית תשואת אג"ח ל-10 שנים מ-1.35% ל-3.25% בין השנים 2016-2018 לא מנעה ביצועי יתר של מניות הצמיחה". לטענת ואלד, כל עוד נמצאות התשואות מתחת לממוצע היסטורי ארוך הטווח של 4%, מניות הצמיחה עשויות להמשיך את המגמה החיובית .

12:00

בורסות אירופה נסחרות במגמה שלילית. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של 0.7%-1.3% . הביטקוין צונח ביותר מ-5% ונסחר ברמה של 54,860 דולר.

חוזה על נפט מסוג ברנט רושם עלייה קלה. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית שלו למצב שנוצר בארה"ב עקב מזג האוויר: "מזג האוויר הקר באופן קיצוני בארה"ב הביא להאטת הפעילות של חלק מבתי הזיקוק ובחלקם אף לעצירה מוחלטת של הפעילות, מה שצפוי להקשות עליהם לחזור לפעילות באופן מהיר. פגיעה זו משמעותית בעיקר בטקסס, בה ארבעה מבתי הזיקוק הגדולים ביותר נפגעו משמעותית וצפוי לקחת להם מספר שבועות לתיקון הנזקים ולחזרה לפעילות, מה ש מעלה את הפוטנציאל למחסור ממושך בדלק בארה"ב. מצב זה צפוי להביא לעליית מחיר הדלק בארה"ב והוא מייצר רווח ארביטרז' והוא מגביר את הכדאיות כלכלית לסוחרים בשוק לייבא דלקים מאירופה לארה"ב."

למרות הירידה בהפקת הנפט בשבוע האחרון בארה"ב מציין בפמן כי "בחודשים הקרובים הפקת הנפט בארה"ב צפויה לחזור למסלול צמיחה, מה שצפוי "לאתגר" את רמת המחירים הנוכחית. נראה שהשוק כבר מתמחר במידה רבה מאוד היווצרות של גירעון עתידי".

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של 0.7%-1.1% .

הביטקוין רושם ירידה לרמה של כ-56,200 דולר. 

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צפוי להודיע היום (ב') כי המדינה תצא בהדרגה מהסגר שמוטל על הממלכה המאוחדת עוד מתחילת ינואר ב-8 במרץ, כולל שיבה חלקית ללימודים. היציאה מהסגר תהיה הדרגתית, ואחרי חידוש הלימודים ואפשרות התקהלות של יותר משני בני-אדם, יורשו החל מתחילת אפריל שישה בני אדם להיפגש יחדיו, וכך גם שתי משפחות עם ילדים. עם זאת, החנויות הבלתי-הכרחיות אינן צפויות להיפתח בקרוב.  שיעורי התחלואה בבריטניה עדיין גבוהים יחסית, עם ממוצע של כ-11 אלף מקרי קורונה חדשים ביום, וכ-250 קורבנות מהמחלה ביממה. 

08:10

בבורסות אסיה נרשמת היום מגמה מעורבת. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה קלה ואילו בהונג קונג ושנחאי נרשמות ירידות.

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות.

בסין הותיר היום הבנק המרכזי את גובה הריבית ברמה של 3.85%. 

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים ממשיכה לטפס ועומדת ברמה של 1.38%. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "כעיקרון, רמת התשואות הנוכחיות בשוק האג"ח לא אמורה להוות סיכון לשוק המניות. המשקיעים במניות חוששים יותר לא מרמת התשואות, אלא ממהירות העלייה שלהן שמגבירה אי הוודאות. אנו מעריכים שהחדשות החיוביות שצפויות בקרוב, בנוגע לסיגת מגפת הקורונהואישור תוכנית התמריצים בארה"ב, יתמכו בסופו של דבר במניות". 

הביטקוין נסחר כעת ברמה של 56,250 דולר לאחר שאתמול הגיע עד לשיא של 57,750 דולר. ביום שישי בערב, כפי שדיווחנו בגלובס, חצה שווי השוק של ביטקוין לראשונה את רף הטריליון דולר.

הזהב נסחר כעת בעלייה קלה ובמחיר של 1,787 דולר לאונקיה והנפט מסוג ברנט רושם עלייה של כ-1.5% לרמה של 63.9 דולר לחבית.