חובת הבידוד במלונית תפוג הלילה; מספר הנכנסים לארץ יצומצם דרמטית

יו"ר ועדת החוקה מתנגד להארכת חובת הבידוד במלונית לנכנסים לארץ,  ודורש ממשרד הבריאות לאמץ פתרונות טכנולוגיים כדי לאכוף בידוד ביתי • בתגובה הודיעה שרת התחבורה כי עד למציאת פתרון חלופי מספק, ירד מספר הנכנסים לארץ - עד ל-200 איש בלבד ביום

ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

הלילה (ב') בחצות, אחרי ארכה של 24 שעות, אמורה לפוג חובת הבידוד במלוניות לנכנסים לישראל. חובה זו אושרה לכלל הנכנסים לארץ מכל המדינות כחודש לפני סגירת השמיים. מאז היא הוארכה מספר פעמים וכעת יו"ר ועדה חוקה, חוק ומשפט ח"כ יעקב אשר דוחף לביטול חובה זו כשלטענתו המודל הזה נכשל.

לאור הביטול הצפוי של חובת הבידוד הוחלט על צמצום דרמטי של מספר הישראלים שיקבלו היתר להיכנס לישראל עד כדי 200 ביום בלבד - כך לפי הודעה ששגרה שרת התחבורה מירי רגב.

"בשעה האחרונה קיימו ראש הממשלה, שרת התחבורה ושר הבריאות התייעצות לנוכח הדיון בוועדת החוקה שמוביל לביטול בידוד המלוניות חרף החשש של גורמי הבריאות, מפני חדירת מוטציות קורונה לישראל. השלושה סיכמו כי החל משבוע הבא תצומצם עד למינימום כניסת ישראלים לישראל למעט מקרים הומניטריים דחופים בלבד, עד לכדי כניסה של לא יותר מ-200 ישראלים ליום בלבד וזאת עד למציאת פתרון טכנולוגי ו/או השבת הבידוד במלוניות, להבטחת בידוד השבים לישראל כנדרש כולל טיסות העולים שחלקם ייאלצו להידחות. לאור הסיכום נקראים הישראלים שבדעתם לצאת מישראל בימים הקרובים, לשקול את נחיצות היציאה לנוכח ההגבלות הצפויות על חזרתם".

ח"כ אשר: רק שליש מהחייבים בידוד מגיעים למלוניות

את הסיבות לכישלון תוכנית הבידוד במלונית, נועץ ח"כ אשר בעיקר בכך שרק כשליש מהחייבים בבידוד במלונית אכן נכנסים למלוניות, חלקם גם בכפייה כפי שנראה מסרטונים שמתפרסמים על בסיס יומי מנתב"ג.

הבוקר למשל רץ ברשתות סרטון שבו מתועד רופא שנחת מארה"ב שביקש לדון על חובת הבידוד שלו מול ועדת חריגים משום שהוא חוסן בשני חיסונים בארה"ב. נציגי ועדת חריגים כבר לא יושבים בנתב"ג, בקשתו סורבה והוא נלקח בכוח על ידי מספר שוטרים לבידוד במלונית. 

סגירת נתב"ג מה-26 בינואר הגיעה במטרה למגר כניסת מוטציות של וירוס הקורונה לישראל. סגירה זו הוארכה עד ה-6.3 אולם חרף סגירת השמיים, מדי יום נוחתים מאות נוסעים בטיסות "חילוץ" או בטיסות מיוחדות כולל טיסות פרטיות.

התקנות קובעות כי על כל הנוסעים לבצע בדיקת קורונה לפני ההמראה לישראל ובדיקה נוספת לאחר הנחיתה ולהיכנס לבידוד של 10 ימים (בכפוף לביצוע שתי בדיקות) במלונית.

קריטריונים שונים קובעים מי זכאי לפטור מחובת הבידוד במלונית בהם נוסעים קשישים או ילדים שמועברים לבידוד ביתי. מחוסנים ומחלימים זכאים לפטור מחובת הבידוד לאחר ביצוע שתי בדיקות כמו כלל הנוסעים.

אלא שחזון לחוד ומציאות לחוד - רבים מהנוסעים לא נכנסים לבידוד במלונית, חלקם אף משלמים קנס של 5,000 שקל ו"משתחררים" מחובת הבידוד במלונית. נזכיר כי מי שמממן את השהות במלוניות היא המדינה שמשלמת מאות מיליוני שקלים למלונות שהועמדו לטובתה. במדינות אחרות דוגמת אוסטרליה או סינגפור וכעת גם בריטניה: הנוסעים הם שמשלמים על השהות שלהם במלונות כפי שמחייבת המדינה לנכנסים ממדינות אחרות.

ח"כ אשר מצפה ממשרד הבריאות להביא פתרונות חלופיים. בין השאר הוא הציע שימוש באפליקציות למעקב אחר הנוסע בכדי לאכוף את חובת הבידוד. מי שיסרב, הציע אשר בדיון שנערך אמש - יפונה לבידוד במלונית.

ואכן נושא האכיפה מתברר כבעיה חמורה שפועלת לרעת האינטרס של המדינה כשמשרד הבריאות מודה בעצמו כי רבים מהנוסעים מפרים את חובת הבידוד, באין הרתעה או סנקציה ושהפרה חמורה זו פוגעת בציבור כולו. עוד מציע ח"כ אשר, למורת רוחם של אנשי משרד הבריאות, לקצר את משך הבידוד ל-6 ימים "או מספר ידידותי אחר".

דיון שאמור היה להיערך הבוקר בוועדת החוקה בינתיים בוטל ואם לא תיעשה פעילות אקטיבית להארכת חובת הבידוד במלוניות - התקנות יפוגו בחצות והנוסעים שינחתו בישראל יופנו לבידוד ביתי במקום לבידוד במלוניות.

נדמה שלנוכח ההתנהלות כיום מדובר במצב שהוא בבחינת "ווין-ווין-ווין", הנוסעים שרובם מעדיפים להעביר את הבידוד בביתם, המדינה שתוכל לאכוף את הבידוד בצורה יעילה עם פתרונות דיגיטליים והכיס הציבורי שתיחסך ממנו הוצאה של מאות מיליוני שקלים כתשלום לבתי המלון, תקציב שיוכל לשמש אולי לאכיפה יעילה, שהיא כך נדמה, המפתח הקריטי להשגת המטרות שלשמן נסגרו השמיים.