MeMed פיתחה בדיקה שתנבא האם מצבו של חולה קורונה עומד להחמיר

החברה זיהתה חלבון שבאמצעות אבחון הרמה שלו בדם, ניתן להסיק מה תהיה התגובה של מערכת החיסון גם לנגיף הקורונה • בימים האלה עוברות הבדיקות שפיתחה מימד תהליך של תיקוף והמשך פיתוח מוצר

ד"ר ערן אדן / צילום: שלומי יוסף
ד"ר ערן אדן / צילום: שלומי יוסף

חברת מימד שנוסדה ע"י ד"ר ערן אדן וד"ר כפיר עובד, אשר הייתה מוכרת עד כה כחברה שיודעת להבדיל בין מחלות ויראליות לחיידקיות, הודיעה השבוע על פיתוח יכולת נוספת: לנבא מי מחולי הקורונה (Covid-19) עומד להתדרדר לתחלואה קשה. בשני המקרים, מימד קוראת את המידע הזה מתוך תגובת מערכת החיסון, ואין כרגע אף חברה אחרת שעושה זאת כך.

לדברי אדן, "אנחנו משתמשים בתגובת מערכת החיסון כדי לפתור בעיות רפואיות של אבחון שאין להן פתרון אחר ברפואת המאה ה-21. בתחילה, החלום שלנו היה לפתור את הסוגיה שאנחנו קוראים לה 'חשד למחלה זיהומית חריפה', המייצרת מספר דילמות רפואיות.

"ראשית האם מדובר בזיהום חיידקי או ויראלי - אם זה חיידק צריך אנטיביוטיקה ואם וירוס אז רק מרק עוף. זו סוגיה מאוד משמעותית כי אם נותנים את האנטיביוטיקה כשהיא לא נחוצה, שוחקים את הכלי הזה ויוצרים חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

ד"ר כפיר עובד / צילום: באדיבות מימד
 ד"ר כפיר עובד / צילום: באדיבות מימד

"זו תהיה הבעיה הגדולה שלנו אחרי הקורונה, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן כבר חתם על צו נשיאותי שאחת המטרות שלו היא להתנפל על הבעיה הזו, בעיית עמידויות חיידקים לאנטיביוטיקה אשר עלותה לעולם תגיע בשנים הבאות לכ-100 טריליון דולר.

"אנחנו מאמינים שהצלחנו לפתח מוצר שיסייע משמעותית בפתרון הבעיה. המוצר כבר מאושר לשימוש בישראל ואירופה, ואנחנו לקראת סיום של ניסוי קליני שבוצע לצורך קבלת אישור מה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית - ג.ו), שנמשך כבר מספר שנים. כתלות בתוצאות אנחנו עשויים לקבל אישור שיווק בארה"ב למוצר עוד השנה. כבר הקמנו מרכז בארה"ב וגייסנו כמה מהשמות הכי חזקים בעולם בתחום.

"וכעת כשהמוצר הזה כבר פותח ומאושר באירופה ונמצא בניסוי בארה"ב התחלנו להתמודד גם עם הבעיה שנייה - לזהות חולים שהולכים להחמיר.

"תחילה תקפנו את הסוגיה הזו במסגרת מחלת הקורונה. האם חולה חיובי לקורונה יכול להישאר בבית, או שהוא צריך להתאשפז. והסוגיה השלישית, שגם היא קשורה לקורונה, וגם למחלות זיהומיות אחרות, היא אם מערכת החיסון עומדת להגיב בתגובה סוערת וחזקה מאוד למחלה הזיהומית.

"אם כן - אולי כבר כדאי להתחיל בדיכוי מערכת החיסון, למשל באמצעות סטרואידים. אם לא - אולי עדיף לא לדכא אותה אלא לתת לה לפעול נגד המחלה במלוא העוצמה".

"כדי לדעת זאת, מימד נוטלת מכל נבדק כמות קטנה של דם, ומודדת חלבונים ייחודיים אשר מצביעים על המתחולל במערכת החיסון בזמן אמת. "זיהינו חלבון בשם TRAIL, שרמתו עולה כשאנחנו מגיבים לזיהום ויראלי ויורדת כשהזיהום הוא חיידקי. כשרמת החלבון היא מאוד מאוד נמוכה, לרוב זה אומר שקורה לגוף משהו רע".

זה חדש למדע?
"כן, זה גילוי שלנו ושל שותפינו למחקר ואנחנו מפרסמים על זה מאמרים. אם החלבון הזה לא עולה כשמישהו חולה במחלה ויראלית - זו בעיה. נראה ש-TRAIL, הוא אחד החלבונים שמעורבים בתהליך ההתאבדות המסודרת של תאים, שקורה למשל כאשר וירוס נכנס לתא ומנסה לשעבד אותו. התא מתאבד בצורה מבוקרת, למען הכלל. לכן כאשר הווירוסים תוקפים את הגוף, החלבון הזה עולה בצורה משמעותית.

"אבל אם אנחנו כבר יודעים שיש שם וירוס, ובכל זאת החלבון לא עולה, אז משהו פה בפעילות של מערכת החיסון נגד הווירוס תקול. אולי הווירוס הצליח לדכא את מערכת החיסון. כל העניין הזה הוא חדש, סיפור בהתהוות, אבל אנחנו רואים בבירור שמחלה ויראלית עם טרייל נמוך מאוד - זו סכנה.

"זה נכון לקוביד, לשפעת וגם לזיהומים חיידקיים קשים, ולכן אנחנו רוצים להשתמש בכלי הזה לא רק במחלה הזו אלא בכל מחלה שתבוא".

בימים האלה עוברות הבדיקות הללו תהליך של תיקוף והמשך פיתוח המוצר בהובלתם של ד"ר ניב מסטבויים וד"ר תהל אילן-בר.

רפואה שיותר מותאמת אישית במחלות זיהומיות

"הסוגיה השלישית שאנחנו בודקים, היא משהו שעלינו עליו בטעות. שניים מהשותפים שלנו, ד"ר שאול לב וד"ר בועז תדמור מהמרכז הרפואי רבין, החלו להשתמש במוצר שלנו וגילו בהדרגה, שהוא נותן להם סימנים המעידים על כך שבקרוב עלול להתרחש אירוע דלקתי חמור, בעקבות המחלה.

"חלבון בשם IP-10, עולה כאשר מצב של היפר-אינפלמציה מתחיל, ואז כנראה כדאי לטפל בסטרואידים, אשר במקרה אחר אולי רק יפריעו. זה פתח לרפואה יותר מותאמת אישית במחלות זיהומיות. מוצר זה נמצא היום בתהליכי ולידציה.

"ממש לא קל למדוד את שני החלבונים הללו, והם קריטיים בשלב שבו באמת ניתן לעשות הבדל משמעותי בהתאמת הטיפול. הפלטפורמה שלנו MeMed Key™ יכולה למדוד רמות שונות של חלבונים בדיוק רב תוך מספר דקות. אם ננסה להשוות את זה למשהו שכולנו מכירים, זה יהיה כמו לנסות למצוא עשר סוכריות Skittles במגרש כדורגל מלא סוכריות M&Ms, תוך 15 דק. זה מתאפשר בגלל הטכנולוגיה הייחודית שפתחנו".

מימד הולכת ומתרחבת לאחרונה, והצוות מונה מעל 60 עובדים במשרה מלאה, ועוד כ-40 במשרה חלקית או קבלנות משנה. המטרה, אומר אדן, היא לגדול בעוד 40%-30% בשנה הקרובה. החברה גייסה עד היום כ-100 מיליון דולר, ו-35 מיליון דולר נוספים כמענק מצבא ארה"ב ומהאיחוד האירופי. "כדי להשיק את המוצר הראשון ולהשלים ניסויים בשני המוצרים האחרים, אנחנו מרחיבים את שיתופי הפעולה האסטרטגיים עם גופים נוספים".

מימד: שנת הקמה: 2009 ● מייסדים: ד"ר ערן אדן וד"ר כפיר עובד ● מנכ"ל: ערן אדן ● גיוסי הון עד היום: כ-100 מיליון דולר מ-Horizons Ventures, Social + Capital , כלל, הפניקס, CME, FOXCONN , Ping An , WTI ● שלב בפעילות: המוצר הראשון מאושר לשיווק בישראל ואירופה ונמצא בניסוי בארה"ב