למה צונח הביטקוין? "זהו יער וירטואלי שעולה באש"

צניחה של 22% ביומיים האחרונים "גילחה" כ-13 אלף דולר ממחירו של מטבע הקריפטו המוביל • בשוק מזהירים מפני עליית הריביות בהלוואות שנוטלים הסוחרים בחוזים עתידיים על ביטקוין

ביטקוין /צילום: רויטרס
ביטקוין /צילום: רויטרס

יומיים בלבד אחרי שזינק לשיא של כל הזמנים, מחיר הביטקוין צנח בכ-12% ביממה האחרונה וירד עד לשפל של 45,290 דולר ביום שלישי אחר הצהריים. ביום ראשון הבוקר עלה מחיר הביטקוין לרמתו הגבוהה אי פעם, 58,330 דולר - אבל צניחה של 22% ביומיים האחרונים "גילחה" ממנו כ-13 אלף דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, הנאספים ממאות בורסות קריפטו ברחבי העולם.

"זהו יער וירטואלי שעולה באש", אמר סוחר הקריפטו הבריטי וכתב הטלוויזיה לשעבר גלן גודמן, כשהתייחס לשוק מטבעות הקריפטו בראיון לרשת CNBC האמריקאית. "היער היה יבש בעצמותיו, ורק חיכה לניצוץ שיגיע. אלון מאסק היה אותו ניצוץ". באמירה זו התייחס גודמן למנכ"ל ובעל השליטה של יצרנית הרכב החשמלי טסלה, שבתחילת החודש דיווחה כי השקיעה 1.5 מיליארד דולר ברכישת ביטקוין. מאסק הרבה להתייחס לביטקוין בציוצי טוויטר שפרסם בשבועות האחרונים, ובתחילת השבוע כתב כי לדעתו, מחירי הביטקוין "נראים גבוהים", בתגובה לציוץ של מנהל ההשקעות פיטר שיף, שכתב כי זהב הוא עדיין אפשרות השקעה עדיפה על פני מזומנים או ביטקוין.

לדברי גודמן, "סוחרי חוזים עתידיים על מטבעות קריפטו לוו כל כך הרבה כסף כדי לרכוש חוזי ביטקוין, עד שהם גרמו לריביות על ההלוואות בשוק להרקיע שחקים". הוא הוסיף כי "בשבת האחרונה, הסוחרים כבר שילמו  ריבית שנתית של 144%. ברור כי המצב הזה לא יכול היה להימשך. בתנאים כאלה, המחירים חייבים ליפול כדי לנער את המלווים מאופטימיות היתר שלהם ולהחזיר את ריביות ההלוואות בשוק לרמות נורמליות".

ביטקוין נהנה באחרונה מעניין גובר והולך מצד משקיעי מיינסטרים בשוקי ההון, בין השאר, בשל התפיסה הרווחת שלפיה מטבע הקריפטו המוביל הוא מכשיר אוצר ערך כמו זהב. משקיעים שוריים טוענים כי הביטקוין יכול לשמש כלי גידור נגד עליית האינפלציה.

ואולם, לא מעט מומחים בשוקי ההון מזהירים כי לביטקוין אין כל ערך פנימי אמיתי, ולטענתם, שוק הקריפטו הוא אחד השווקים הבועתיים ביותר בהיסטוריה. בסוף השבוע שעבר, כשמחיר הביטקוין חצה לראשונה את הרף של 55 אלף דולר, כתבו אנליסטים של בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן כי לדעתם, ביטקוין הוא "מופע שוליים כלכלי" וכי נכסי הקריפטו הם אמצעי הגידור החלש ביותר נגד ירידות משמעותיות בשוקי המניות.