אושרה התוכנית הכלכלית לתקצוב ההתמודדות עם אסון הזפת

הממשלה אישרה היום הקצאת 45 מיליון שקל מהקרן לזיהום ים עבור ההתמודדות בשטח עם המפגע הגדול • הסכום ישמש בין היתר כדי לסייע לרשויות המקומיות ולרשות הטבע והגנים הלאומיים, המחזיקות בחופים בים התיכון, אשר נפגעו בתקרית הזפת

הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה
הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה

בעקבות אירוע זיהום חופי הים התיכון בישראל בגושי זפת בכמות רבה לאורך כ-160 ק"מ, ובשל הצורך לשקם את החופים שנפגעו באירוע, למזער את הנזקים הסביבתיים והאקולוגיים ואת הפגיעה במגוון הביולוגי, הממשלה אישרה היום הקצאת 45 מיליון שקל מהקרן לזיהום ים עבור ההתמודדות בשטח עם המפגע הגדול.

הסכום ישמש בין היתר כדי לסייע לרשויות המקומיות ולרשות הטבע והגנים הלאומיים, המחזיקות בחופים בים התיכון, אשר נפגעו בתקרית הזפת. הרשויות יקבלן עד 250 אלף שקל לכל קילומטר של קו חוף, בהתאם לרמת הזיהום. וזאת עבור עבור טיפול בזיהום בחופים, לרבות בבעלי החיים שנפגעו ממנו. מתוך סכום זה תועבר מקדמה כסיוע מיידי בהיקף של 62.5 אלף שקל.

בנוסף, יתוקצבו ביצוע פעולות שינוע, טיפול וסילוק הזפת מאתרי האחסון הזמניים בחופים ליעדי הקצה, לצד ביצוע סקרים ומחקרים, ניתוחים כלכליים סביבתיים, פעולות ניטור ופעולות תיעוד של היקף ועוצמת הפגיעה, תהליך השיקום ובדיקת השימוש באמצעים חדשניים לשיקום הסביבה החופית, הימית והמגוון הביולוגי שבה, בין היתר לצורך שיפור הטיפול והתגובה במקרים דומים בעתיד.

למרות שב-2008 עברה בממשלה התוכנית למניעת זיהום ים בשמן, היא מעולם לא תוקצבה ולא עוגנה בחוק. כעת, בעקבות אסון הזפת, השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל תגיש בתוך 30 יום תזכיר חוק בנושא מוכנות ותגובה לאירועי זיהום הים בשמן.

עוד הוחלט, כי תוקם ועדה, בראשות מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד יהלומי או נציגו, ובהשתתפות נציג מנכ"ל משרד רוה"מ, מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד הפנים, או נציגיהם, אשר תמליץ בתוך שישה חודשים על דרכי ההתמודדות עם תרחישי אסון ימיים וההיערכות למניעתם - לרבות המשמעות בתקנים ובתקציב לצורך כך.

בנוסף, הוחלט כי המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר ידונו בתקצוב של הקרן בסך של 25 מיליון שקל, במטרה לאפשר לקרן לתת מענה לאירוע בסדר גודל כזה בעתיד, וכן כדי לאפשר את המשך ההתנהלות השוטפת של הקרן ולשימושים עתידיים.

לצורך פתיחת עונת הרחצה, שתחל ב-20 במארס 2021, הוחלט כי משרד הפנים ומשרד האוצר יסכמו בתוך 14 יום על אופן תקצוב פתיחת העונה, לצורך פיתוח והנגשת חופי הרחצה, תפעול ונושאי הצלה ובטיחות.

לפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "מדובר באסון אקולוגי עצום של אלף טונות נפט וזפת שנערמים על חופינו. אנחנו חייבים לפעול מהר, לפני שזה יחלחל לתוך הקרקע, במיוחד בשטחים הסלעיים וזה נזק שיישאר איתנו שנים ארוכות. הסיוע התקציבי הזה יסייע בהצלת החופים שלנו. אנחנו נשמור על החופים שלנו, אנחנו נשמור על הסביבה שלנו".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, אמרה על אישור התוכנית: ״התארגנו בזמן מהיר במיוחד כדי לאפשר הקצאת סכומי כסף משמעותיים לרשויות המקומיות החופיות ולרשות הטבע והגנים. נעשה הכול כדי שנוכל לשקם את הנזקים האקולוגיים, לחזור שוב ליהנות מהחופים היפים של ישראל ולפתוח במועד את עונת הרחצה הקרובה. אנחנו ממשיכים בחקירה בין-לאומית מורכבת כדי לתפוס ולהעניש בחומרה את האשמים".