יו"ר ועדת הבחירות מצפה כי היועמ"ש לא יאפשר למנוע מאזרחים להצביע

יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, פנה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בנוגע לסגירת השמיים והחשש כי ישראלים לא יוכלו לממש את זכותם להצביע: "בטוחני שמקבלי ההחלטות יתנו דעתם למשקלה של זכות יסוד זו"

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

שופט בית המשפט העליון ויו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-24 עוזי פוגלמן ליועמ"ש: "בטוחני שמקבלי ההחלטות יתנו דעתם למשקלה של זכות יסוד זו (לבחור ולהיבחר, מר"ח) בהפעילם את סמכויותיהם על פי דין". את הדברים כתב פוגלמן לד"ר אביחי מנדלבליט בעקבות פנייה שהיה מכותב עליה מידי התנועה לאיכות השלטון, שקראה כי על הממשלה להכריז כי תפתח את השמיים לקראת הבחירות על-מנת לאפשר לישראלים שנתקעו בחו"ל לשוב לארץ ולהצביע.

התנועה שיגרה פנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי בני גנץ ולחברי קבינט הקורונה, בדרישה להודיע כי לא יאריכו עוד את סגירת השמיים מעבר למועד הקבוע נכון לעכשיו, 6 במרץ, וזאת על-מנת לאפשר לישראלים הרבים שתקועים בחו"ל לשוב לארץ לפני הבחירות ולממש את זכותם הדמוקרטית. פנייתם לא נענתה עד כה, אולם יו"ר ועדת הבחירות מצפה כי היועמ"ש לא יאפשר למנוע מאזרחים לממש את זכותם להצביע, "אין צריך לומר כי נושא הפנייה אינו נתון לסמכותו של יו"ר ועדת הבחירות וממילא אין בידי לנקוט עמדה לגופה. למותר להדגיש בצד האמור את חשיבותה ואת מעמדה הרם של הזכויות לבחור ולהיבחר לכנסת".

בפנייה שהעבירה התנועה לאיכות השלטון היא ציינה כי "מדובר בזכות יסוד חוקתית, העומדת בבסיס המשטר הדמוקרטי בישראל ומבטאת את העיקרון של ריבונות העם והשתתפות האזרח בעיצוב השלטון. והנה, במצב שייווצר אילו יוארכו התקנות, המדינה עצמה שוללת דה-פקטו זכות זו מאזרחים רבים, אשר נמצאים בחו"ל בעל-כורחם ולמרות רצונם להשתתף בדמוקרטיה הישראלית, להביע את עמדתם ולהשפיע על הרכב הכנסת הבאה".

עוד הדגישה התנועה כי "לא מדובר בישראלים אשר בחרו מרצונם להיעדר מהארץ במועד הבחירות, אלא ישראלים אשר יצאו מהארץ כדין מעל חודשיים לפני מועד הבחירות, ולא שיערו לעצמם כי המדינה עצמה היא זאת שתמנע מהם את השיבה ארצה. מצב דברים זה אינו מתקבל על הדעת. הוא מנוגד לחוקי היסוד של מדינת ישראל ולאופייה הדמוקרטי ואינו יכול להתקיים".

החלטת הממשלה לסגור את השמיים התקבלה ב-24 בינואר ונכנסה לתוקף יומיים לאחר מכן. כתוצאה מההתראה הקצרה אלפי ישראלים לא הספיקו לשוב לישראל ונתקעו בחו"ל. מדובר באלפי ישראלים שחלקם שלא קיבלו היתר מוועדת החריגים לשוב לביתם. החשש הוא שהתקנות לסגירת השמיים יוארכו בפעם הרביעית, כך שאזרחים רבים לא יצליחו להגיע לבחירות שיתקיימו ב-23 למרץ. דרישת התנועה היא שמעבר למועד הקבוע כיום, כלומר 6 במרץ, לא תוארך סגירת השמיים.