מהונדורס ועד קפריסין: ישראל תכננה להעביר עודפי חיסונים ל-18 מדינות. מי עוד ברשימה?

מדובר בעשר מדינות אפריקאיות, 5 מדינות אירופאיות ושתי מדינות ממרכז אמריקה • העברת החיסונים למדינות אלה הוקפאה אמש לאחר דרישה של שר הביטחון בני גנץ, שזעם על כך שלא התקיים דיון מוסדר בעניין • בשל פניית גנץ, גם המל"ל פנה ליועמ"ש לקבלת חוות דעת על ההחלטה

חיסון נגד קורונה בישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen
חיסון נגד קורונה בישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

לידי גלובס הגיעה הרשימה המלאה של המדינות אשר היו אמורות לקבל חיסונים מהמלאי הישראלי שהוגדרו על ידי ראש הממשלה "חיסונים עודפים".

הרשימה כוללת 18 מדינות, מהן שלוש מדינות מוסלמיות/ערביות מאפריקה: סודאן ומרוקו שכבר חתמו עמנו על הסכמים דיפלומטיים, ומאוריטניה שבדרך. בנוסף אליהן יש עוד שבע מדינות אפריקאיות: צ'אד, קונגו, גינאה המשוונית, אוגנדה, ניז'ר, קניה ואתיופיה. מדינות ממרכז אמריקה ברשימה הן הונדורס, שכבר קיבלה את המשלוח, וגואטמלה. מאירופה ישנן איטליה, שנפגעה קשה מאוד בגל הראשון של המגיפה, קפריסין, סן מרינו, הונגריה וצ'כיה. את הרשימה סוגרים האיים המלדיביים שבאוקיינוס ההודי, מדינה שרוב אזרחיה מוסלמים. הרשימה גובשה על ידי המטה לביטחון לאומי, ובמקצת המקרים הייתה התייעצות עם דיפלומטים ישראלים ובכירים במשרד החוץ.

העברת החיסונים למדינות אלה הוקפאה אמש לאחר דרישה של שר הביטחון בני גנץ, שזעם על כך שלא התקיים דיון מוסדר בעניין. גורמים מדיניים אומרים כי ההקפאה פוגעת בקשרי ישראל עם המדינות שביקשו את סיועה: "לישראל מסורת ארוכה של סיוע למדינות במצבי חירום, והחיסונים נועדו לצוותים הרפואיים המטפלים בנפגעי מגיפת הקורונה. הניסיון הקשה באיטליה (וגם בסן מרינו) הראה כי הייתה תחלואה ותמותה בשיעור גבוהה בקרב הצוותים הרפואיים שטיפלו בחולי הקורונה בגל הראשון, מה שגרם למצוקת טיפול חמורה ולהאצת המגיפה. החיסונים הישראלים נועדו לסייע למדינות הידידות שפנו אלינו לרבות איטליה למנוע מצב דומה. מדובר במחווה הומניטרית ממעלה ראשונה שלא פוגעת במאומה בחיסונים לישראלים. כמה ממדינות אלה הוכיחו ידידות עמוקה ועמידה לצידנו בשעות קשות, והסיוע שלנו מסייע להעמקת הידידות ולקירוב עם המדינות האחרות".

בין ההישגים המדיניים המדוברים עם המדינות הללו, פתיחה, או הכרזה על פתיחת נציגויות דיפלומטיות של גואטמלה, צ'כיה, הונדורס, צ'אד (שעימה גם חודשו יחסים) והונגריה בירושלים. לצד זה כמובן סודאן שעמה צפויה חתימה על הסכם שלום וכינון יחסים מלא, חידוש היחסים עם מרוקו, ומאוריטניה שנמצאת בדרך.

מנגד, גנץ טוען כי תהיה פגיעה במערך החיסונים ויתרה מכך, גם ביחסי החוץ והביטחון של ישראל. במכתב המופנה לראש הממשלה, לראש המל"ל וליועץ המשפטי לממשלה, כתב גנץ כי: "בעוד שאספקת החיסונים לצוותי הרפואה ברשות הפלסטינית בוצעה לאחר הליך סדור ולאור צורך רפואי מובהק של מדינת ישראל, אספקת חיסונים למדינות נוספות בעולם לא הועלתה מעולם לדיון בפורומים הרלבנטיים. מלאי החיסונים הינו נכס של מדינת ישראל והאמירה בהודעתך, לפיה 'הצטברה כמות חיסונים שלא נעשה בה שימוש', בעוד שמרבית האוכלוסייה בישראל טרם התחסנה בחיסון השני, הינה שקרית".

נציין כי מדובר בחיסונים של חברת מודרנה, שטרם נעשה בהם שימוש בישראל, והם נועדו לשמש רזרבה למקרה שחיסוני פייזר יגמרו. כרגע המלאי של פייזר מספיק בקצב ההתחסנות הישראלי, ובשבוע הבא אמורים להגיע משלוחים נוספים.

גנץ טען עוד: "לא מדובר בפעם הראשונה שהחלטות ביטחוניות ומדיניות משמעותיות מתקבלות מאחורי גבם של הגורמים הרלבנטיים במדינת ישראל, תוך פגיעה אפשרית בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, ובשלטון החוק. דפוס זה פוגע ביכולתנו לנהל את המדינה באופן תקין בתחומים הרגישים ביותר שלפתחינו".

ואיפה היה משרד החוץ בעניין? לפי מקורות מדיניים, כמה מבכירי המשרד נשאלו על עמדתם ביחס למדינות מסויימות, ונתנו המלצה, אבל הם מאשרים כי לא היה דיון מסודר בעניין, וכי מקצת השגרירים הישראלים במדינות המדוברות, שמעו על כך בדיעבד.

מלשכת שר החוץ גבי אשכנזי נמסר: "עמדת שר החוץ תובא במסגרת דיון מוסדר בנושא. לאור העובדה שלא היה כל דיון כזה בו נתבקשה עמדת משרד החוץ לחלוקת חיסונים למדינות זרות, אנו מתנגדים לחלוקה ומבקשים להקפיאה כל עוד אין דיון כזה בו תשמע עמדת משרדי הממשלה הרלוונטיים".

ביקורת אחרת שהושמעה היא כי בחיסונים ישתמשו שליטי מדינות אלה ולא הצוותים הרפואיים שלהם החיסונים מיועדים. לפי הגורמים המדיניים, ההסכמים עם המדינות כוללים התחייבות לשימוש בחיסונים לצוותים הרפואיים.

ביקורת נוספת הייתה על כך שבמקום לשלוח חיסונים לחו"ל יש לחסן את הפלסטינים שנמצאים איתנו באותו שטח גיאוגרפי והחרפה במצב התחלואה שם תשפיע ישירות על ישראל. בחיסון הפלסטינים ולפחות הפועלים הנכנסים לישראל, תומכים גם במשרד הבריאות שבכיריו סיירו ברמאללה בשבוע שעבר ונפגשו עם עמיתיהם הפלסטינים. חמשת אלפי מנות חיסון כבר הועברו לרשות הפלסטינית עבור הצוותים הרפואיים, והחלטה בעניין הפועלים אמורה להתקבל בימים אלה.

בשל פניית גנץ, גם המל"ל פנה ליועץ המשפטי מנדלבליט לקבלת חוות דעת על ההחלטה.

המדינות שהיו אמורות לקבל את החיסונים מישראל

הונדורס, גואטמלה, איטליה, סן מרינו, קפריסין, הונגריה, האיים המלדיביים, צ׳כיה, סודאן, צ׳אד, מרוקו, מאוריטניה, ניז׳ר, קונגו, גינאה המשוונית, אוגנדה, קניה, אתיופיה.