"פסגת חיסונים": מנהיגי אוסטריה ודנמרק יבקרו בישראל בשבוע הבא

"אסע עם ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן לישראל ב-4 במרץ. אנחנו מעוניינים ליצור יחד עם ראש הממשלה נתניהו שיתוף פעולה הדוק בתחום המחקר והייצור של חיסונים", כתב קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ בחשבון הטוויטר שלו

סבסטיאן קורץ, קאנצלר אוסטריה / צילום: Reuters, Lisi Niesner
סבסטיאן קורץ, קאנצלר אוסטריה / צילום: Reuters, Lisi Niesner

מנהיגי אוסטריה ודנמרק צפויים לבקר בישראל בשבוע הבא, ולהיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפסגה שתעסוק בפיתוח וייצור חיסונים ובדרך יציאה ממגפת הקורונה. קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הודיע על כך הבוקר (שבת) בטוויטר. "אנחנו ושותפינו בדנמרק ובישראל היינו בקשר קרוב מאז האביב כמדינות ה"מהירות ביותר להגיב" (First Mover Countries)", כתב קורץ. "כעת אנחנו מעוניינים להרחיב את שיתוף הפעולה, ולכן אסע עם ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן לישראל ב-4 במרץ".

"אנחנו מעוניינים ליצור יחד עם ראש הממשלה נתניהו שיתוף פעולה הדוק בתחום המחקר והייצור של חיסונים. המטרה הראשונה במעלה שלנו היא להאיץ את הייצור והרכש של חיסונים בעתיד", הוסיף. קורץ נחשב לתומך של ראש הממשלה הישראלי, והביע בראיונות בתקשורת בעבר את הערכתו לנתניהו. בימים האחרונים הציע, במסגרת פסגת מנהיגי האיחוד האירופי, "לאמץ את המודל הישראלי" של הדרכון הירוק כשהוא מתייחס ישירות לניסיון שנצבר בארץ ולמודלים הפועלים בישראל לפתיחת חלקים מהחיים הציבוריים למתחסנים בלבד.

אוסטריה יצאה מסגר חריף לפני כשבועיים, ומשתמשת בבדיקות מהירות רבות כדי לאפשר את הלימודים בבתי הספר ופתיחת חלקים נוספים מהכלכלה. בכל שבוע נבדקת במדינה כרבע מהאוכלוסייה בבדיקות מהירות, העריכה הממשלה בשבוע האחרון, וילדי בית ספר מבצעים בדיקות מהירות באופן עצמאי.

עם דנמרק, שלא נחשבת לבעלת-ברית אוטומטית של ישראל באיחוד האירופי, התחממו היחסים הבילטרליים באופן משמעותי במהלך משבר הקורונה. ראשת הממשלה פרדריקסן, שבניגוד לקורץ היא מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, התגאתה כמה פעמים כי התייעצה עם נתניהו ועם ממשלת ישראל בנוגע לצעדים המומלצים נגד מגיפת הקורונה. דנמרק נחשבת באיחוד האירופי למי שמובילה בשיעור החיסון - שיעור המנות הראשונות ל-100 תושבים עומד על 9.37, לעומת ממוצע של 6.82 באיחוד (ו-92 בישראל).

בימים האחרונים דווח כי מנכ"ל "פייזר" אלברט בורלא עשוי לבקר גם הוא בישראל בשבוע הבא, ונתניהו הודיע על פתיחת מרכזי פיתוח תרופות וחיסונים לקורונה בישראל, וייתכן כי הביקור של ראשי המדינות יתקיים במקביל. קורץ כתב בטוויטר כי "אנחנו חייבים לכוון לאמץ כמה שיותר מהר את החיסונים הקיימים ולפתח חדשים במדת הצורך, ולעשות זאת באופן עצמאי". בנוסף, ישראל ודנמרק דנו בעבר בהקמת "בועה ירוקה" למחלימים ולמתחסנים שתאפשר תיירות הדדית, בדומה להסכמים שישראל כבר חתמה עם קפריסין ויוון שעוררו עניין רב במדינה הסקנדינבית.

טרם התקבל אישור לכך ממשרד ראשת הממשלה בדנמרק.