צה"ל הוזנק לאיתור כתם זיהום בים. מדוע זה לא קרה לפני אסון הזפת?

כלי טייס מאויישים מרחוק של חיל האוויר הוקפצו לאיתור כתם המצוי כ-150 ק"מ מערבית לחופי ישראל • קשה להתעלם מכך שהפעולות שבוצעו היום והעברת המידע בין הרשויות השונות, לא בוצעו בזמן אמת, לפני שאסון הזפת פקד את חופי ישראל

אסון הזפת ליד קיסריה / צילום: שאול גולדשטיין, רשות הטבע והגנים, עידו פרי
אסון הזפת ליד קיסריה / צילום: שאול גולדשטיין, רשות הטבע והגנים, עידו פרי

לבקשת המשרד להגנת הסביבה, כלי טייס מאויישים מרחוק של חיל האוויר הוקפצו הבוקר (שבת) לאיתור כתם זיהום מול חופי ישראל, המצוי כ-150 ק"מ מערבית לחופים. הכתם זוהה באמצעות עבודית מודלים שביצע המשרד להגנת הסביבה על בסיס מיפוי לווייני, בשילוב טיסה של כלי טיס מאוישים מרחוק של חיל האוויר. לאורך השבוע סייעו במשרד הביטחון למשרד להגנת הסביבה באמצעים אוויריים בכדי לבדוק מידע הנוגע לכתמי שמן אפשריים נוספים בים.

בשלב זה, לא ניתן לקבוע האם מדובר בכתם זיהום או שמן.

הכתם נמצא כעת כ-130-150 קילומטר מערבית לישראל - הרחק מהמים הטריטוריאליים או הכלכליים שלה, ובמשרד להגנת הסביבה נעזרים במשרד הביטחון ובמכון לחקר ימים ואגמים כדי לשלול או לאשש את טיבו של הכתם ואת אפשרות הגעתו לישראל. נכון לשעה זו, ההערכות הן שכתם הזיהום נע בכיוון מצרים, ולא בכיוון ישראל, ולא צפוי לפקוד את חופי הארץ עד טווח התחזית הנראה לעין (1 במארס).

למרות שבישראל לא זיהו בזמן את הזיהום שהפך לאסון זפת שפוקד כ-160 ק"מ מרצועת החוף של ישראל, הכתם הנוכחי זוהה מבלי שהתקבלה כל התראה מאף גורם בין-לאומי על הימצאותו. המשרד להגנת הסביבה עצמו, דיווח ל-REMPEC שבמלטה על הממצאים עד כה.

לאחרונה, הבהיר המשרד להגנת הסביבה כי לא הייתה בידיו כל התראה מוקדמת או זיהוי מוקדם מאף גורם בין-לאומי או ישראלי, טרם נחיתת הזפת בחופי ישראל ב-17 בפברואר. זאת, למרות שהסוכנות האירופית EMSA מספקת שירותי לווין שביכולתם לזהות מפגעים ימיים בזמן אמת, אך המנוי של ישראל לשירות בוטל במהלך השנה. כעת, באין מנוי לשירות הלווייני, מצליחים במשרד להגנת הסביבה ובצה"ל לפעול בשיתוף פעולה כדי לאתר מפגעים מבעוד מועד - פעולה שלפני ששטפה הזפת את חופי ישראל, בלטה בחסרונה.

במשרד להגנת הסביבה מבהירים בנוגע לאירוע הזפת, כי בזמן לא התקבל מידע לווייני מקדים על היווצרות כתם השמן בים ולא על נדידתו לכיוון ישראל. יתר על כן, ישראל לא קיבלה התראה מאף ספינה שעברה בקרבתו או מאף מדינה, עד אשר פקד האסון את חופיה.