בזק רוצה להוציא לדרך את פרויקט הסיבים: הדרך לשם רצופה מכשולים

ספקיות האינטרנט פנו למשרד התקשורת בבקשה שלא לאפשר לבזק להפעיל סוף סוף את תשתית הסיבים האופטיים ולספק אינטרנט מהיר בהרבה • מה עומד מאחורי הבקשה ומה החלופות שעומדות בפני המשרד?

בזק פורסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר
בזק פורסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר

שוק האינטרנט הביתי עומד בפני תפנית רצינית. כפי שחשפנו בשבוע שעבר, צפויה בזק להשיק בעוד שבועיים את פרויקט הסיבים האופטיים שלה, ולהחדיר אינטרנט מהיר בהרבה מזה שרוב משקי הבית בישראל מכירים.

הרפורמה התקועה לביטול "ספק האינטרנט" כמשל לעתיד הענף

בזק יושבת על הגדר כבר תקופה ארוכה. למרות העובדה שהתשתיות מוכנות, בחברה העדיפו למשוך זמן ולהשתמש בתשתית החדשנית כקלף מיקוח לקבלת הקלות רגולטוריות ממשרד התקשורת. מה גרם לחברה להחליט להוציא את המהלך סוף סוף לדרך, מה המכשולים שעוד צפויים לו, כמה השירות צפוי לעלות ואיך זה ישפיע על מפת התקשורת בישראל.

המהירויות הצפויות ולמה דווקא עכשיו

בשבוע שעבר פנתה בזק לספקיות האינטרנט, עדכנה אותן על כוונתה להשיק את הפרויקט וציינה את המהירויות החדשות שתשיק. העדכון של בזק לספקיות נועד לאפשר להן להיערך ולהציע מחירי גלישה במסגרת החבילות החדשות: 600 מגה ביט בשנייה ו-1 ג'יגה בייט בשנייה. הרבה יותר מהר מה-100 מגה ביט שהיא מציעה כיום. זאת, במסגרת החובה החלה עליה על רקע מדיניות השוק הסיטונאי שקבע משרד התקשורת לאפשר לכל מתחרותיה שימוש ברשת שלה, כולל ברשת הסיבים החדשה שמשרד התקשורת משווע שכבר תפרוס.

לגבי המחיר, עדיין קשה להעריך, אך הצפי הוא שיהיה גבוה ממחיר השירות שבזק מציעה כיום.

באשר לתזמון, בזק הודיעה על השקת הפרויקט בעוד שבועיים מכיוון שהעדיפה להמתין ולראות מה יהיה בשימוע של משרד התקשורת בנושא ביטול הפיצול באינטרנט. ברגע שהבינה שאין סיכוי שתוכל לקבל אישור לספק אינטרנט בצורה ישירה ולא דרך ספקיות חיצוניות, הודיעה על יציאה לדרך.

ההודעה של בזק על ההשקה המתוכננת לא תואמה עם משרד התקשורת. בזק סברה שהיא לא מחויבת לתת זמן התראה של 3 חודשים להיערכות הספקיות לשירות החדש כפי שמחייבת אותה מדיניות השוק הסיטונאי. התגובות לא איחרו להגיע, וכבר מיד עם ההודעה על ההשקה פנו ספקיות אינטרנט מתחרות ודרשו מהמשרד לעכב את בזק ולאלץ אותה לפעול במסגרת הוראות השוק הסיטונאי.

ספקיות האינטרנט הקטנות לא ממהרות לשתף פעולה

מה עומד מאחורי הדרישה של הספקיות? הן מצדן טוענות כי הן צריכות זמן להיערך. לדוגמה, להצטייד בנתבים שתומכים במהירויות גבוהות מאלה המוצעות היום.

מבחינה משפטית טהורה, יכול להיות שהן צודקות. מוטב אילו בזק הייתה מעדכנת מבעוד מועד על כוונתה להשיק רשמית את רשת הסיבים. עם זאת, בכלל לא בטוח שהסיבה הרשמית מספרת את כל הסיפור. אין גורם בשוק שלא יודע שבזק עומדת להשיק את הפרויקט, זה לא נפל בהפתעה על הספקיות. כך, הן יכולות להרוויח זמן ולעכב את בזק.

הטיעון של הספקיות לגבי המוכנות מעלה לא מעט תהיות. ספקית אינטרנט שרוצה לספק ללקוחותיה שירות על גבי סיבים אופטיים יכולה לעשות זאת זה כבר היום דרך IBC. בנוסף, סלקום ופרטנר כבר פרוסות למאות אלפי משקי בית בסיבים, אז היכן הבעיה הגדולה שנוצרת עם ההשקה של בזק ולמה אי אפשר לפתור אותה תוך כדי תנועה? הרי עד שבזק תניע את הפרויקט יעברו עוד כמה שבועות, והיא ממילא לא יכולה למכור ללא חבילות משולבות של תשתית סיבים וספק.

 אחת הדרכים שנשמעות סבירות לפתרון הבעיה - שכאמור ספק אם היא קיימת בכלל - היא לאפשר לבזק להשאיל נתבים לספקיות שאין להן. הבעיה לא צפויה בסלקום ובפרטנר שמשווקות נתבים ברשת העצמאית שלהן.

במשרד התקשורת שומרים על שתיקה רועמת

ואיפה משרד התקשורת בקרב הזה? סביר להניח שמנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין לא אוהבת את הניסיון לעצור את בזק. היא הרי שמחה מאוד בשבוע שעבר כאשר בזק הודיעה על ההשקה והיא רואה במהלך את אחד משיאי פעילותה במשרד. אבל בינתיים היא שותקת ולא משמיעה קול בזמן שבמשרד יש גם מי שחושב שצריך להקשות על בזק.

במשרד התקשורת יש מי שחושש ממדרון חלקלק אם יאפשרו לבזק השקה של הרשת החדשה ללא בקרה. מבחינה משפטית, ייתכן שאם אחת הספקיות הייתה פונה לבית משפט ודורשת לעצור ההשקה, המשרד יכול להיות בבעיה.

 מקורות במשרד התקשורת אומרים שהנושא בבחינה.