תאונה רודפת תאונה: פועל נהרג בתאונת מנוף באור עקיבא

לדברי עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, התאונה אירעה בזמן הרכבת העגורן • אף שתאונה דומה התרחשה ב-2019, המדינה עדיין לא הסדירה תקנות להרכבה ולפירוק מנופים • אתמול התחשמל למוות עובד באתר בנייה באשדוד

תאונת מנוף באתר בנייה בשכונת אור ים באור עקיבא / צילום: איחוד הצלה
תאונת מנוף באתר בנייה בשכונת אור ים באור עקיבא / צילום: איחוד הצלה

גבר כבן 45 נהרג היום (ב') בתאונת מנוף באתר בנייה בשכונת אור ים באור עקיבא, באתר של חברת אלמוגים, שנמצא בשלבי הקמה. יעקב ממן חובש איחוד הצלה מסר: "לדברי הפועלים במקום, הפועל נהרג כתוצאה מקריסת עגורן. למרבה הצער נקבע מותו בזירה עקב אופי האירוע".

לדברי עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, התאונה אירעה בזמן הרכבת העגורן. לדבריו, "תאונה דומה אירעה ביום 19.5.19 - קרס עגורן בזמן פירוק באתר בנייה ביבנה שגרם למותם של ארבעה עובדים. עד היום המדינה לא הביאה את האחראים לדין פלילי, משום שאין התקנות מסדירות מי מוסמך להרכיב ולפרק עגורנים. בהינתן שזה המצב החוקי אין להתפלא שעגורנים ממשיכים לקרוס ולהרוג פועלים ועוברי אורח".

חזי שוורצמן, מפקח עבודה ראשי במינהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה מציין כי התאונה אירעה על הקרקע ולא בנפילה מגובה: "מדובר באירוע חמור שנמצא בחקירת המשטרה ומשרד העבודה. מפקחי המינהל, כולל מהנדסים מטעם המינהל, נמצאים באתר ברגעים אלו.

"יצוין כי נושא פירוק והרכבה של מנופים הינו נושא שהמינהל יוזם בו רפורמה דרמטית ולפני חודש יצא דוח מפורט של הפחתת נטל להערות הציבור. שלב זה מקדמי לפני הוצאת תקנות בנושא. היוזמה כוללת הגדרת בעלי תפקיד לפירוק הרכבה ותחזוקה. באירוע זה אנו נברר עם כלל הגורמים כולל עם חברת המנופים את פרטי האירוע לשם מניעה בעתיד".

זה העובד השני שנהרג השבוע בתאונות עבודה, לאחר שאתמול (א') התחשמל למוות ויטאלי בוריסוב ז"ל באתר בנייה של פרויקט תמ"א 38 באשדוד.

מהחברה נמסר: "חברת אלמוגים מרכינה את ראשה בעת הזו ומשתתפת באבלה הכבד של המשפחה. הנושא מצוי בבדיקה של רשויות החוק ולפיכך החברה מנועה מלהתייחס בנושא".

ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה כי "תאונה קטלנית באתר בנייה רודפת תאונה, ומניין ההרוגים בתאונות עבודה מתחילת השנה הגיע לשבעה, מהם חמישה באתרי בנייה. לאחר שנהרגו ארבעה עובדים במהלך פירוק עגורן צריח באתר של חברת 'רמי שבירו' ביבנה, התברר שחקיקת הבטיחות אינה קובעת נהלים להכשרות ורישיונות להרכב ופירוק עגורנים.

"יש להצטער על כך שעל אף שהחל הליך לשינוי התקנות, משרד העבודה לא השלים תהליך חיוני זה, וזאת בדומה לשורת תקנות קריטיות נוספות שתיקונן מתמהמה זו עת ארוכה - בהן התקנות להרחבת אחריות לבטיחות באתרי בנייה - באופן הפוגע אנושות בבטיחות העובדים".

מאיגוד העגורנים נמסר: "אין לשפוך את התינוק עם המים. על מנת למנוע אירועי בטיחות מצערים כמו המקרה האחרון על משרד העבודה להגיע בהקדם להסדרת העוסקים בענף, החלת רגולציה מחמירה לעגורנים ולמפעילים בשטח וכן שימוש בפתרונות טכנולוגיים הקיימים ומוכרים כבר בשוק".

עו״ד אלדן דנינו המייצג את חברת אלמוגים מסר: "ראשית, החברה מרכינה את ראשה בעת הזו ומשתתפת באבלה הכבד של המשפחה. יצויין, כי הנושא מצוי בראשיתו של בירור על - ידי יחידת פלס (להב 433) במשטרת ישראל. שנית, עסקינן בחברה העושה כל שלאל ידה, המקפידה קלה כבחמורה, בכל נושאי ועינייני הבטיחות בכלל אתרי הבנייה שברשותה ובפרט באתר שבו אירע אירוע הבטיחות. אני סמוך ובטוח, כי אף חקירת המשטרה תוכיח זאת".