תשתיות | דעה

מחדל התשתיות: משרדי האנרגיה והתחבורה נגד רשות החברות

קרב היוקרה, הסמכויות והאגו שאנו משלמים עליו ביוקר

עבודות תשתית בתקופת הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
עבודות תשתית בתקופת הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

כל כלכלן מתחיל יודע שתשתיות הן מנוע הצמיחה העיקרי לפיתוח כלכלי. מטבע הדברים, הכלל הזה תקף ביתר שאת כשאנו מצויים בתוך המגפה הבריאותית והכלכלית הגדולה ביותר שהייתה כאן, ומחפשים דרך להחזיר את הצמיחה למדינה. והנה, דווקא המשרדים הממשלתיים האמונים על הקמתם של תשתיות מים ואנרגיה, כמו גם של תחבורה כבישים, רכבות, מחלפים וגשרים, מעדיפים כל הנראה, משחקי יוקרה ואגו על פני קידום המטרה שלשמה הם קיימים ותרומה לצמיחת המשק בשעה קשה זו.

מדינת ישראל היא מעצמה עולמית בתחום ההייטק והחדשנות, אולם בנושא פיתוח תשתיות היא נמצאת במקום נמוך מבין מדינות המערב וה-OECD, כאשר דווקא בתקופה כל כך חשובה, פרויקטים חיוניים בתחום התשתיות 'מתנהלים בעצלתיים' במקרה הטוב, או 'תקועים' במקרה הרע.

כך לדוגמה, לאחרונה פורסם כי משרד התחבורה אסר על המנכ"לים של חברות הממשלתיות שתחת שליטתו, כמו רכבת ישראל, נתיבי ישראל, דרך ארץ, נת"ע, נמלי אשדוד, חיפה ועוד, להשתתף בפורום תיאום תשתיות שיזמה רשות החברות הממשלתיות. משרד האנרגיה לא פיגר אחריו והורה גם הוא למנכ"לים של החברות בתחומו, כמו נתג"ז, תש"ן ואחרות שלא לשתף פעולה עם אותו פורום מנכ"לים.

אחת הרעות החולות המעכבות את פיתוח התשתיות בישראל היא הבירוקרטיה וחוסר התכנון והתיאום בין הגופים השונים האחראים לתחום, ומחסור כרוני בהקצאת תקציבים למימון הקמת התשתיות, שבימים אלה נובע גם הוא מהעדר תקציב וחוק הסדרים.

הקמת פרויקטים בתחום התשתיות שמשתרע על שטחים נרחבים ותחומי פעילות מגוונים הפרוסים ברחבי הארץ מחייבת כמובן תיאומים של גופי התכנון והרגולציה השונים שאחראים לביצועם, ותיאום לאומי כזה לא קיים בפועל. והנה בא הגוף הממשלתי שאחראי לכאורה על כלל החברות הממשלתיות בישראל - רשות החברות הממשלתיות - ומבקש להקים "פורום מנכ"לים לתיאום תשתיות" שנועד לקדם קווים מנחים להסדרים בין חברות תשתית ממשלתיות בנושא הסרת חסמים, קידום תכנון, יצירת מנגנון לקיצור לוחות זמנים ועוד - ומשרדי הממשלה שאמורים לקדם את אותם נושאים ממש - קמים עליו לכלותו עוד בטרם הוקם.

ראוי לציין כי הממשלה הכירה זה מכבר בחשיבות התיאום בין גופי התשתיות השונים, ושר האוצר ישראל כ"ץ אף הקים במשרדו "מטה תשתיות" שסמכויותיו עוגנו בחוק ההסדרים. ואולם, בשל התפרקות הממשלה ואי-אישור התקציב וחוק ההסדרים, נשאר המטה ללא סמכויות מעשיות.

לפי הפרסומים, ברשות החברות ביקשו להקים עד קיץ 2021 מערכת ממוחשבת לתיאום התשתיות הלאומיות שתכיל מאגר עם מיפוי גיאוגרפי של כלל התשתיות ושיתופו בין כל הגורמים. ברשות אף הלכו צעד אחד קדימה, ובניגוד לנהוג במחזותינו, הציעו מנגנון תגמול למנהלים אשר יציג התקדמות, עמידה במטרות והצלחה בטיוב וקיצור תהליכים. נשמע טוב? אז זהו - שלא לכולם.

בעוד שבמשרד האנרגיה טענו כי הפורום "הוקם ללא תיאום" וכי "מן הראוי היה לתאמו, הן ברמה המקצועית והן ברמה המשפטית עם המשרד"; במשרד התחבורה כלל לא טרחו לנמק את ההחלטה. ואולם, בתגובה לקונית שהועברה לעיתונות נחשפו המניעים האמיתיים לסירוב - קרב סמכויות, יוקרה ואגו.

"אין זה מסמכותה של רשות החברות הממשלתיות לדון בתיאום של תשתיות מטה... תיאום תשתיות הוא אחד מתפקידיו העיקריים של המשרד". אחרי שסיימו לשחק משחקי 'גנון' בסגנון "זה שלי!!"; "לא, לא! זה שלי!!", הוסיפו במשרד: "תמוה ומוזר כיצד רשות החברות הממשלתיות מקדמת יוזמה בעלת השלכות משמעותיות על פעילות משרד התחבורה ופונה לחברות ללא כל התייעצות או תיאום עם הגוף האחראי על תשתיות התחבורה בישראל". כמה אירוני שפורום שהוקם במטרה לקדם תיאום - הוקם, למרבה הצער, ללא תיאום.

אף שבהודעה של רשות החברות הממשלתיות נכתב כי הקמת הפורום נעשתה מכוח סעיף 54(4) לחוק החברות הממשלתיות, ברור כי ההנחיה של משרדי התחבורה והאנרגיה תחסום בפועל את יכולתו של הפורום לעבוד או לקדם פרויקטים.

ולסיכום - בואו נדמיין ונניח שברשות החברות היו בכל זאת פונים מראש למשרדים, טרם הקמת הפורום והפנייה לחברות? האם אז במשרדי התחבורה והאנרגיה היו לפתע מקדמים את הפורום בברכה ומנחים את כל החברות לשתף פעולה? אשרי המאמין. כמה חבל שפעם נוספת, נכשלת יוזמה נוספת שהייתה יכולה להביא לשיפור בדרך שבה מנוהלים פרויקטי תשתית בישראל. כמה חבל וכמה לא מפתיע.

הכותב הוא יו"ר קרן תשתיות, ומייסד וראש משרד יהודה רוה ושות', המתמחה בין היתר במימון פרויקטים, תשתיות, מלונאות ונדל"ן