אורמת מגיבה להאשמות שחיתות בינלאומית: "הטעיות ושקרים של שורטיסטים"

חברת Hindenburg Research (הינדנבורג), בית השקעות שמתמחה במכירה בחסר של מניות, מאשים כי אורמת עסקה בשחיתות בינלאומית בנוגע לפרויקטים החשמליים בקניה, גואטמלה והונדורס • לפי הטענה, אלו תרמו ל-70% מהרווח הנקי בשנת 2020 • אורמת: "הנקודות שבדוח של הינדנבורג הן לא מדויקות, מטעות ושקריות; דירקטוריון החברה החליט שנכון יהיה להעביר ממר קטן את האחריות של קצין ציות ראשי"

תחנת כוח גיאותרמית של אורמת  shutterstock, שאטרסטוק
תחנת כוח גיאותרמית של אורמת shutterstock, שאטרסטוק

"היום אנו חושפים כיצד אורמת, מפתחת ומפעילה של תחנות כוח גיאותרמיות, עסקה במה שאנו מאמינים כמעשים נרחבים ושיטתיים של שחיתות בינלאומית. אנו מצפים שהמכה לגילויים אלו תהיה קשה, ותאיים על חוזים של אורמת בשווקים הרווחיים ביותר", כך פרסמה אתמול חברת Hindenburg Research (הינדנבורג), בית השקעות שמתמחה במכירה בחסר של מניות.

הפרויקטים החשמליים במדינות הללו תרמו ל-70% מהרווח הנקי של אורמת בשנת 2020 - הרוב המכריע מורכב מקניה, גואטמלה והונדורס, כך לפי הטענה. "גילינו עדויות שקושרות את אורמת לשחיתות עם בכירים בממשל בעסקים הבינלאומיים שתרמו לרווחיים האלה", כתבו בהינדנבורג.

בבית ההשקעות שמתמחה במלצה להשקעה בחסר על חברות, מציינים כי בכירים באורמת, רווית ברניב, חברת דירקטוריון אורמת, וחזי קטן, היועץ המשפטי של החברה וקצין ציות ראשי, שלפני עבודתם בחברה עבדו בחברת שיכון ובינוי, הואשמו לאחרונה על ידי הפרקליטות בעבירות שוחד בשניים משווקי המפתח של אורמת, קניה וגואטמלה. "מדובר בתביעה לפני כתב האישום. אורמת בחרה ככל הנראה שלא לחשוף כי השניים נמצאים כעת בעיצומה של תביעה פלילית. שניהם עדיין מכהנים בתפקידים בכירים באורמת", כתבו בהינדנבורג. בהקשר זה בהינדנבורג ציינו את החקירה של רשות ניירות ערך ומשטרת ישראל בנוגע לשיכון ובינוי ולפחות שתיים מחברות הבנות שלה, כאשר ארבעה אנשים נעצרו בפברואר 2018, בהם עופר קוטלר, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי. 

מאז ה-10 לפברואר השלימה מנייתה אורמת ירידה של יותר מ-30%.

התגובה של אורמת טכנולוגיות: "הנקודות שבדוח מכירת החסר של הינדנבורג הן לא מדויקות, מטעות ושקריות. הינדנבורג הינה מוכרת בחסר ("שורטיסטית") מוצהרת ועצמאית אשר אנו מאמינים כי עתידה לממש, יחד עם לקוחותיה, רווחים משמעותיים במקרה שמחיר מניית של אורמת יירד. טענותיה של הינדנבורג אינן מדויקות, מטעות, שקריות ומלאות ברמיזות במטרה להטעות משקיעים בנוגע לאורמת.

"מזה שנים רבות שאורמת מספקת אנרגיה נקייה ומתחדשת בקניה, הונדורס וגוואטמלה ותומכת בקהילות המקומיות. תחנות הכוח אשר בבעלותנו ממומנות על ידי בנקים בינלאומיים מובילים, אשר מבצעים בדיקות נאותות נרחבות לחברה ופעילותה, טרם כניסתם להסכמי הלוואות. אנחנו מחויבים לנהל את כל עסקינו בהתאם לאמות המידה האתיות הגבוהות ביותר, ויש לנו מדיניות ברורה המוודאת כי אנשינו ושותפינו פועלים בהתאם לכל החוקים והתקנות הרלוונטיים.

"החברה מודעת לטענות הנחקרות בישראל ביחס לרווית ברניב, חברת דירקטוריון אורמת, וחזי קטן, היועץ המשפטי של החברה וקצין ציות ראשי. התביעות קשורות לעבודתם של גב' ברניב ומר קטן בחברה אחרת, טרם הצטרפותם לאורמת וטענות אלה נותרו כפופות לשימוע ואורמת עוקבת אחרי התהליך מקרוב.

"ב-24 בפברואר 2021, דירקטוריון החברה החליט שנכון יהיה להעביר ממר קטן את האחריות של קצין ציות ראשי לחבר הנהלה אחר עד שהדברים יתבהרו. בנוסף, גב' ברניב מאמינה כי תשומת לב המשקיעים צריכה להיות ממוקדת בביצועים החזקים של אורמת ובעסקות העתידיות. לפיכך, היא החליטה שלא להציע את עצמה לבחירה באסיפה השנתית שצפויה במאי השנה.

"אורמת הינה מובילה עולמית באנרגיה גיאותרמית. כחברה היחידה בתחום אשר משולבת אנכית, אורמת נמצאת בעמדה ייחודית לשרת את לקוחותיה משלב עיצוב התחנה ועד לאספקה ופיתוח פתרונות של אנרגיה גיאותרמית, חום שיורי וניהול אנרגיה ופתרונות אגירה".