טוב לי בחיתום: שכר של 15 מיליון שקל לשלושת בכירי פועלים אי.בי.אי ב-2020

גל ההנפקות בבורסה בת"א עשה טוב גם לחשבונות הבנק של ירון מוזס, עפר גרינבאום ושי נבו • בראש טבלת שיאני השכר: מאור דואק, מנכ"ל חברת האשראי מניף, עם תגמול של כ-29 מיליון שקל, עיקרו במניות

עפר גרינבאום, מנכ"ל הפועלים אי.בי.אי / צילום: איל יצהר
עפר גרינבאום, מנכ"ל הפועלים אי.בי.אי / צילום: איל יצהר

כמדי שנה, גם עונת הדוחות הכספיים השנתיים ל-2020 בבורסה בתל אביב שהחלה לאחרונה, חושפת את שיאני השכר בשנה החולפת, ביניהם בולטים מנהלים בכירים שנהנו מפריחת עסקיהם בתקופת הקורונה.

כאלו הם גם בכירי חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שהציגה דוחות משופרים בזכות פעילות שיא בהנפקות הון ראשוניות (IPO) בבורסה בת"א. אלו בתורם סדרו תגמול מצרפי של כ-15 מיליון שקל לשלושת מנהליה - המנכ"ל ירון מוזס, מנכ"ל פעילות החיתום עפר גרינבאום והמשנה שלו שי נבו - שליש הסכום לכל אחד. בשנת 2019 חילקו השלושה ביניהם שכר של כ-11 מיליון שקל.

גרינבאום ונבו הגיעו לפועלים אי.בי.אי ב-2017 מהחברה המתחרה לאומי פרטנרס, שבבעלות בנק לאומי, בעקבות משבר שנוצר בחברה לאחר שמנהליה הבכירים, בראשות ארז גולדשמידט, עזבו לטובת חברת חיתום חדשה שהקימו צמד היועצים רפי ליפא וגל עמית. כדי להבטיח את הגעתם של השניים, פועלים אי.בי.אי "פיתתה" אותם בתנאי העסקה מפנקים שאותם לא יכלו לקבל תחת לאומי.

 
  

אלה כוללים בין היתר מענק שנתי משתנה של עד 2.5 מיליון שקל לכל אחד, שאותו קיבלו ב-2020 כמעט במלואו (2.4 מיליון שקל), וכן רכיב אקוויטי בחברת החיתום שבניהולם, כך שבסיכום שנתי נהנו גם מחלקם בדיבידנד ממנה, של יותר מ-1 מיליון שקל כל אחד.

מאור דואק: תגמול הוני של 23 מיליון שקל

את רשימת שיאני השכר ל-2020 מוביל בשלב זה מאור דואק, מנכ"ל חברת האשראי החוץ-בנקאי מניף, שהנפקתה בבורסה שהושלמה בשנה שעברה כללה בין היתר גם הקצאת מניות עבורו, שהקפיצה את עלות העסקתו השנתית לכמעט 29 מיליון שקל.

רכיב התגמול המשמעותי של דואק אשתקד היה ההוני, בסכום של יותר מ-23 מיליון שקל, נוסף על מענק של יותר מ-4 מיליון שקל ושכר של יותר מ-1 מיליון שקל - ששודרג בתחילת השנה הנוכחית. כעת מחזיק דואק ב-3.5% ממניות מניף בשווי שוק נוכחי המתקרב ל-30 מיליון שקל, ובחודש ינואר האחרון הקצתה לו החברה נתח מניות נוסף.

עוד משלמת מניף מדי שנה 1 מיליון שקל לבעלת השליטה בה, חברת מבטח שמיר בראשות המנכ"ל מאיר שמיר, עבור שירותי יו"ר שמספק לה בנו, גיא שמיר, וכן בגין הענקת שירותים נוספים.

הדוחות המורחבים של יצרנית הדשנים כיל מיקמו את העומד בראשה, רביב צולר, כשני בטבלת שיאני השכר, עם תגמולים בסכום שהתקרב ל-11 מיליון שקל (3.4 מיליון דולר), כמחצית הסכום תגמול הוני.

כיל גם שלחה נציגה נשית ראשונה לטבלת שיאני השכר - ענת טל קטלב, המכהנת כנשיאת חטיבת המוצרים התעשייתיים של החברה, ואשר עלות העסקתה הגיעה לכ-3.5 מיליון שקל (1.1 מיליון דולר). תגמול בהיקף דומה קיבל יו"ר כיל, יואב דופלט - כולו כרכיב הוני.

נהנו מהשנה המוצלחת של אמ"צ

שני שמות נוספים ברשימת שיאני השכר הם יורם בדש ושמואל (שמוליק) מנדזיצקי, צמד מנהלי פעילות קמעונות החשמל של יבואנית ומשווקת מוצרי החשמל אלקטרה מוצרי צריכה(אמ"צ) - כל אחד מהם עם תגמולים שנתיים של קרוב ל-8 מיליון שקל.

בדש ומנזיצקי, המספקים שירותי ניהול לפעילות קמעונות החשמל של אמ"צ - בין היתר תפעול וניהול פעילות הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק - נהנו משנת הפעילות המוצלחת שחוותה אמ"צ בתחום פעילותה, מה שסידר לכל אחד מהם מענק של 6.5 מיליון שקל, הנגזר מרווחי החברה.

מנכ"ל אמ"צ, צביקה שווימר, הסתפק בתגמולים של 3.6 מיליון שקל, בעוד עלות העסקת גיל שרון, בתפקידו כיו"ר ומנכ"ל חברת הסלולר גולן טלקום, שנמכרה על-ידי אמ"צ במהלך השנה שעברה למתחרה סלקום, עמדה על 3.2 מיליון שקל.

בארבע שנות עבודתו בגולן טלקום, מאז נרכשה על-ידי אמ"צ ב-2017 ועד מכירתה אשתקד, התגמולים שקיבל שרון עבור ניהולה הצטברו לכ-18 מיליון שקל (בנוסף לכ-60 מיליון שקל שקיבל ממכירת מניותיו בחברה).

אבי יעקובוביץ, מנכ"ל ענקית הנדל"ן המניב גב ים, נהנה אשתקד מתגמולים בסכום של 5.4 מיליון שקל, שכללו שכר, תגמול מנייתי ומענק, ואילו חיים גייר, בעל השליטה בחברת איי.אי.אס החזקות, הסתפק בתפקידו כיו"ר ב-3.7 מיליון שקל.

הפסד עתק של 274 מיליון דולר שהציגה מוקדם יותר השבוע חברת הזיקוק בזן לא מנע ממנהליה ליהנות מתגמולים נאים, ובראשם היו"ר עובדיה עלי, שקיבל 3.6 מיליון שקל, בעוד המנכ"ל, משה קפלינסקי, הסתפק ב-2.4 מיליון שקל.

דוחות חברת הטכנולוגיה ראדא, שהחלה להיסחר בבורסה בתל-אביב מוקדם יותר השנה, חשפו כי עלות העסקת המנכ"ל שלה, דוב סלע, הגיעה ל-4.3 מיליון שקל (1.3 מיליון דולר).

עוד בין השמות הבולטים בין מקבלי השכר, האלוף במיל' יום טוב סמיה הסתפק בכ-200 אלף שקל בתפקידו כיו"ר חברת הטכנולוגיה אפולו פאוור, בהיקף משרה של 20%.