השינוי כבר כאן, צריך לתת לו עוד דחיפה קלה

הקורונה הובילה בכל רחבי העולם לשינויים הקשורים להתייחסות לטבע, לבעלי החיים, לאקולוגיה • כ-60 מיליארד בעלי חיים בשנה בכל העולם משמשים את תעשיית המזון מהחי; מספרים אלה צפויים לטפס במהירות מסחררת עד ל-120 מיליארד בעלי חיים ב-2050, והתוצאה תהיה הרסנית וקטסטרופלית לאוויר, למים ולאדמה • חייבים שינוי

הפרסומת של ויגן פרנדלי / צילום: יוטיוב
הפרסומת של ויגן פרנדלי / צילום: יוטיוב

כבר כמעט שנה שאנחנו מבוצרים בבתים, החנויות והמסעדות סגורות, וכך גם השמיים. העולם השתנה, והווירוס מכה בנו ללא אבחנה ומשנה סדרי עולם. אולצנו לבחון מחדש את החיים האישיים והמקצועיים שלנו, את ההורות ואת החינוך, את מערכות היחסים עם חברים ומשפחה, את איכות החיים ואת ההתנהלות הכלכלית שלנו, וללמוד איך להתנהל אחרת בעולם החדש.

נראה כי הקורונה הובילה בכל רחבי העולם לשינויים הקשורים להתייחסות לטבע, לבעלי החיים, לאקולוגיה. נפלה ההבנה שבידינו לייצר עולם בריא יותר, פחות מזוהם, יותר נקי. כולנו ידענו שכדי לדאוג לאיכות הסביבה עלינו למחזר את בקבוקי הפלסטיק, להחליף את הנורות בביתנו לנורות חסכניות, לא לבזבז מים במקלחת, להשתמש יותר בתחבורה הציבורית. כל זה נכון ותקף, אלא שהיום אנו יודעים שהאפקט של כל אלה מחוויר לעומת הצעד האקולוגי החשוב והמשמעותי ביותר שאנו יכולים לעשות למען כדור הארץ ולמען עתידנו ועתיד ילדינו: מעבר לתזונה מהצומח.

כ-60 מיליארד בעלי חיים בשנה בכל העולם משמשים את תעשיית המזון מהחי. המספרים האלה צפויים לטפס במהירות מסחררת עד ל-120 מיליארד בעלי חיים בשנת 2050, והתוצאה תהיה הרסנית וקטסטרופלית לאוויר, למים ולאדמה. האם זהו העולם אותו אנו רוצים להוריש לילדינו ולדורות הבאים?

מעבר לפגיעה החמורה באקלים, תעשיית המזון מהחי כוללת כליאה של בעלי חיים שעברו שינויים גנטיים והולעטו באנטיביוטיקה והורמונים, היא הגורם הראשוני להתפשטות מחלות קשות ווירוסים, היא מביאה לעולם לא רק סבל של בעלי החיים אלא כאב אנושי רב. עם קצת היגיון בריא, אפשר להבין שאם לא נתעורר לקריאת ההשכמה הבהולה הזו, נגלה כי הקורונה הייתה רק הפתיח למה שעוד עתיד לבוא, וכבר לא תהיה לנו דרך חזרה.

ניצנו של השינוי כבר פה. בכל העולם חלו, עם פרוץ משבר הקורונה, שינויים ניכרים שכללו סגירה של בתי מטבחיים ושל מפעלי עיבוד בשר ועליית מחירי הבשר. חברות מובילות במשק המייצרות בשר החלו לייצר גם מוצרים מן הצומח, ורשתות מזון בינלאומיות שילבו מנות טבעוניות בתפריטים.

השיח הציבורי בנושא עבר לקדמת הבמה, כאשר רק לפני מספר חודשים שודרה לראשונה פרסומת טבעונית בפריים-טיים בערוץ טלוויזיה מרכזי, דבר שלפני כמה שנים היה בגדר חלום. הפרסומת, שיזמה ויגן פרנדלי, בכיכובה של טליה קטנה, ניצולת תעשיית הבשר, גרמה לשיח רב בנושא אכילת בעלי חיים דווקא בתקופה הזו והעלתה את הנושא לסדר היום הציבורי בישראל. כמו כן, נתונים מעידים על זינוק משמעותי בשוק תחליפי הבשר בשנה החולפת בכ-27%, בעוד שוק המזון מן החי עלה רק ב-1.4%.

אבל כל אלה עדיין אינם מספיקים. כדי להניע מהפכה אמתית, על כל אחד מאיתנו לעשות שינוי ולעבור - בהדרגה - לתזונה מן הצומח. רק כדי לסבר את האוזן, אדם אוכל כל יאכל בין 3,000-4,000 בעלי חיים בימי חייו. המשמעות היא שכל הפחתה, מינימלית ככל שתהיה, תציל מאות בעלי חיים. החלטה על מעבר לתזונה צמחית מלאה של כל אחד מאיתנו כבר תציל אלפים. אנחנו חייבים לזכור - ההחלטה בידיים שלנו, ורק לנו הכוח לשנות.

ואם יש משהו שעלינו ללמוד מהקורונה, הוא שכל בחירה שלנו אינה אישית. היא משפיעה על הכלל, ולכן על כולנו מוטלת האחריות.

הכותבת היא מייסדת שותפה ב"חוות החופש" - מיזם חברתי חינוכי להצלה ושיקום בעלי חיים מתעשיית המזון