הסכסוך בין סלקום ואקספון עלול לשבש את קידום ה-5G בישראל

גלי ההדף של המחלוקת בין סלקום לאקספון מגיעים לדור החמישי בסלולר • כעת אקספון לא לוקחת את הרישיון לתדרים החדשים למרות שזכתה בהם, ומאיימת לשבש את כל תנאי המכרז • ועדת התדרים במשרד התקשורת צפויה להתכנס בקרוב כדי לדון בסוגיה

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר
חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר

אירוע יוצא דופן מתרחש בימים אלה מתחת לפני השטח. זאת לאחר שוועדת התדרים במשרד התקשורת נאלצת להתכנס ולקבל החלטות קשות בעקבות העובדה שאקספון לא מימשה את רישיון הדור החמישי במסגרת מכרז התדרים שבו השתתפה. לגלובס נודע שהוועדה צפויה להתכנס בקרוב, ובמשרד התקשורת מסרבים להרחיב בסוגיה, בין היתר, משום שמדובר באירוע שלא נלקח בחשבון במסגרת מדיניות המשרד במכרז עצמו, ובהיבט היותר רחב של מדיניות המשרד בנושא שיתוף רשתות.

מדיניות המשרד במכרז הדור החמישי הייתה שהחברות נדרשות להגיש הצעות משותפות במסגרת שיתוף הרשתות הקיים בין החברות. סלקום חולקת רשת עם אקספון לאחר שלפני כן היא חלקה רשת גם עם גולן טלקום (שאותה רכשה).

לכאורה, הכל עבר ופעל בצורה תקינה והחברות שזכו משלמות עבור התדרים. אולם ברגע שאקספון החליטה לפוצץ את ההסכם עם סלקום וחדלה לשלם את חלקה, התעוררה בעיה קשה סביב ההשקעות העתידיות, שכן מצד אחד אקספון זכתה בתדרים במכרז, אך מצד שני היא לא לקחה אותם במסגרת הרישיון שהייתה אמורה לשלם בגינו. כך, שבפועל התדרים לא בשימושה וסלקום נאלצת להשתמש בתדרים חלקיים בלבד והיא תתקשה לספק שירות מלא של הדור החמישי. 

המצב מחייב את ועדת המכרזים ומשרד התקשורת לחשיבה מחדש. כל עוד אקספון וסלקום לא מיישרות את ההדורים ביניהן, ואקספון לא לוקחת את הרישיון (למרות שהצהירה שתיקח) התוצאה היא שסלקום נפגעת וכל הישות שנקראת רשת משותפת גם כן נפגעת כיוון שהחברות לא מסוגלות להחליט על המשך ההשקעה המשותפת.

תגובת סלקום: "החברה מחויבת להשקעות ברשתות ולא תאפשר לחברה שלא משלמת את חשבונותיה להשפיע על התשתיות שמשרתות את לקוחות סלקום".

מאקספון לא נמסרה תגובה.