קניתם דירה חדשה? כך תקבלו אותה בקרוב מהקבלן

פגישה בדירה עם הקבלן לפני קבלת המפתח ובדיקה שהמים בברזים עובדים לפני שהמובילים מגיעים: מדריך לתקנות החדשות שמקדם משרד השיכון ושנועדו להקל על חיי רוכשי דירות חדשות

דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס
דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, חתם השבוע על תקנות מכר חדשות שעוסקות בהשלמת בנייה ובמסירה של דירות לדיירים. מה כוללות התקנות, ומה חשוב להכיר? גלובס עושה סדר.

מה המצב כיום?

ברוב המקרים כשדיירים נכנסים לדירה שרכשו מקבלן, התקבל לגבי המבנה טופס 4 וחיבורי החשמל והמים פועלים. אלא שיש לא מעט מקרים שבהם יש חוסר ודאות ואי הסכמות לגבי מועד השלמת הבנייה ומסירתה. לעיתים ניתן לפרויקט אישור אכלוס ללא חיבור לחשמל או מים. זו אחת הסיבות שהממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, פעל לעדכון התקנות.

עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון
 עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון

מה קובעות התקנות החדשות?

מעתה יהיה סטנדרט ברור של דירה שמוכנה למסירה לרוכש. הסטנדרט יחייב תעודת גמר ואישור אכלוס מאת הרשות המקומית וחיבור קבוע לתשתיות החשמל והמים, וזאת לפני שרוכשי הדירה נכנסים אליה. המשמעות היא שלא יהיה מצב שדיירים נכנסים לדירה לפני שהיא מוכנה לגמרי.

האם מועד מסירת הדירות ישתנה?

מועד מסירת הדירה נקבע בחוזה. יתכן שכדי לעמוד בתקנה החדשה, הקבלנים ינסו לדחות במעט את מועד מסירת הדירה, בכדי להעמיד אותה כנדרש לקונים לפי התקנה החדשה. יצוין שהחוק קובע את מנגנון הפיצוי במקרה של איחור החל מהיום ה-61 לאיחור.

מה בנוגע לאופן מסירת הדירה?

בשונה מהמצב כיום, התקנות החדשות קובעות שמסירת הדירה תיעשה רק כאשר המוכר והקונה או נציגיהם נמצאים פיזית בדירה. תקנה זו משפרת את העמדה של הרוכשים מול הקבלנים. אם בחוזה, ובהסכמת הצדדים נקבע שאין צורך בפגישה שכזו, אז אין חובה לקיימה. ניתן להעביר את הדירה גם בזום.

ממתי התקנות תקפות?

התקנות אמורות להיכנס לרשומות המדינה בימים הקרובים. והן יהיו תקפות כשלושים יום אחרי זה.

האם התקנה חלה גם על דירות יד שנייה?

לא. במקרה של רכישת דירה יד שנייה, אין חובה על המוכר לפגוש את הקונה בדירה עצמה.

מי אחראי לאכיפה של התקנות?

מדובר בתקנות שהן חלק מחוק המכר. מי שמרגיש שמוכר הדירה הפר את התקנות יכול להתלונן מול אגף הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון.