גרמניה האריכה את הסגר בפעם השלישית; "הפער מול ישראל רק הולך ומתרחב"

באופן רשמי יימשך הסגר בגרמניה עד ל-28 במרץ לפחות, אך בשבועות הקרובים יורשו התושבים לקיים פגישות של יותר משני משקי-בית, ייפתחו מרכזי גינון ומוצרים לבית, חנויות יורשו לקבל לקוחות שיתאמו זאת מראש, והלימודים ימשיכו במתכונת מסוימת

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר הבריאות הגרמני בדיון ממשוך בפרלמנט בנוגע להמשך הסגר / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר הבריאות הגרמני בדיון ממשוך בפרלמנט בנוגע להמשך הסגר / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

הממשלה הפדרלית ומדינות המחוז בגרמניה החליטו אמש (ד') בתום דיון מרתוני להאריך בפעם השלישית את הסגר ואת ההגבלות המוטלות על החיים הציבוריים במדינה מאז אמצע דצמבר, אך לאפשר הקלות רבות.

באופן רשמי יימשך הסגר בגרמניה עד ל-28 במרץ לפחות, אך בשבועות הקרובים יורשו התושבים לקיים פגישות של יותר משני משקי-בית, ייפתחו מרכזי גינון ומוצרים לבית, חנויות יורשו לקבל לקוחות שיתאמו זאת מראש, והלימודים - ששבו לפעול במתכונת מסוימת כבר בשבוע שעבר ברוב גרמניה - ימשיכו במתכונת מסוימת.

הממשלה בגרמניה נאבקת להשליט סדר כלשהו בהחלטות שלה, בעזרת שימוש במקדמי הדבקה ובמספר מקרים, אבל ההחלטה אמש מהווה התקפלות ממדיניות שהתוותה הממשלה רק לפני כשלושה שבועות. אז, כשנראה היה כי מספר המקרים דועך סוף-סוף בחדות בגלל צעדי הסגר שהוכרזו לפני חג המולד, אימצו המנהיגים מדיניות קשוחה יחסית, שקבעה כי רק כאשר יהיו פחות מ-35 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע - יורשו מסחר לא-הכרחי להתחדש, ויוסרו מגבלות התקהלות. אתמול נעלם שיעור זה, ובמקום זאת קבעה הממשלה כי אם יהיו יותר מ-100 מקרים, הרשויות המקומיות יוכלו להטיל מחדש את ההגבלות.

כיום עומד נתון זה ברחבי גרמניה על 65 מקרים, והוא נמצא במגמת עלייה אטית. ביממה האחרונה נוספו 12 אלף מקרים חדשים, ונרשמו 359 מקרי מוות. מומחים מייחסים את השינוי להתפשטות של הווריאנט הבריטי במדינה, ששיעורו במקרים החדשים כבר מגיע ליותר מ-50%. "הקאנצלרית מרקל וראשי מדינות המחוז התקפלו", נכתב היום במאמר דעה בולט שהופיע באתר "שפיגל", "התקפלו בפני המגפה, בפני הלחץ הציבורי, בפני הכישלון של עצמם".

רבים במדינה מבקרים את העובדה כי בניגוד לצרפת למשל, שבה מתקיימות פי חמישה בדיקות מהירות מאשר גרמניה, ושבה הלימודים מתנהלים מאז אמצע דצמבר - גרמניה לא השיקה אפשרות להשתמש בבדיקות כאלה. שר הבריאות יינס שפאן הבטיח פומבית בדיקות מהירות חינם מ-1 במרץ, אך הדבר לא התממש.

כעת מבטיחה הממשלה הפדרלית בדיקות מהירות בשבועות הקרובים. היא גם חוזה כי מאפריל יתאפשר לבצע חיסונים לקבוצות בסיכון במרפאות הרופאים והרופאות הכלליים, ולא רק במרכזי חיסון שבהם מתנהל לאטו מבצע החיסון הגרמני. נכון לעכשיו חולקו כ-7.8 מנות חיסון לכל 100 תושבים במדינה, כמו הממוצע האירופי.

"הרבה אנרגיה מושקעת בגרמניה בשבועות האחרונים כדי להסביר בפירוט מדוע צעדים כמו בדיקות מהירות או דחיית המנה השנייה של החיסונים לא עובדים", מתח גם ה"פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" ביקורת על המערכת הפוליטית במדינה. "רק כשנהיה ברור לגמרי שמדינות אחרות מצליחות היכן שגרמניה נכשלת - לפתע זה צעד מומלץ".

"הפער בין גרמניה לבין מדינות כמו בריטניה או ישראל אינו מצטמצם - הוא רק הולך ומתרחב", כתב העיתון.