לראשונה: האיחוד האירופי מונע יצוא חיסוני קורונה למדינות אחרות

איטליה סירבה לאסטרהזנקה לשלוח לאוסטרליה משלוח של 250 אלף מנות חיסון • הסיבה: החברה טרם השלימה את התחייבויות האספקה לאיחוד האירופי

חיסון של אסטרהזנקה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo
חיסון של אסטרהזנקה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

הרשויות באיטליה סירבו השבוע לאשר משלוח של 250 אלף מנות של החיסון לקורונה של חברת אסטרהזנקה שיועד לאוסטרליה, בנימוק שהחברה טרם השלימה את התחייבויות האספקה שלה למדינות אירופה. זו הפעם הראשונה שבה מדינה באירופה, ככל הנראה בתיאום הדוק עם בריסל, משיבה בשלילה לבקשה לאישור יצוא של חיסונים שיוצרו על אדמתה ומיועדים למדינות אחרות.

האיחוד נמצא בעימות חריף מול אסטרהזנקה הבריטית-שבדית בחודשים האחרונים, מאז שהחברה הודיעה כי לא תעמוד ביעד של אספקת 80 מיליון מנות ברבעון הראשון של 2021, כפי שסוכם. האיחוד טוען כי החברה מחויבת לכך, בעוד החברה טוענת כי התחייבה רק "לעשות את המקסימום" כדי לספק כמו זאת. החוזים בין הצדדים חשאיים.

כחלק מהעימות, מחייב האיחוד את כל חברות התרופות החל מסוף ינואר לבקש אישור לייצא חיסונים לקורונה - שחלק גדול מהם מיוצר במפעלים ברחבי אירופה, כולל בלגיה, איטליה, הולנד, גרמניה ועוד. לפי העיתון "פייננשייל טיימס" היום, בקשה של אסטרהזנקה מסוף השבוע מהרשויות האיטלקיות לשגר דרך האוויר 250 אלף חיסונים לאוסטרליה נדחתה השבוע על ידי הרשויות ברומא. גורמים באיחוד אישרו את הדיווח לכלי תקשורת אירופיים.

לפי ה"בילד" הגרמני האספקה לישראל של חיסוני ביונטק-פייזר אינה נמצאת בסכנה, משום שלישראל יחסים קרובים עם האיחוד האירופי, כמו לשוויץ ולאוקראינה. לעומת זאת, מדינות כמו קנדה ואוסטרליה נמצאות במעמד אחר. הנציבות האירופית הבהירה בעבר כי אם החוזה לאספקת מנות החיסון היה מכובד, היא לא הייתה נאלצת לנקוט בצעד כזה, אולם זו הפעם הראשונה שבה הדבר נעשה.