צ'ק פוינט, מובילאיי, אינטל ולאומי: מי יחייב את העובדים להתחסן?

איפה מעניקים צמיד ירוק ואפשרות לארוחות משותפות למתחסנים, מי יכניסו רק עובדים מחוסנים או בעלי בדיקת קורונה שלילית, ובאילו חברות עדיין לא גיבשו כללים? • גלובס בוחן מה המדיניות שהחליטו החברות הגדולות במשק לנקוט כלפי עובדיהן

חיסון לקורונה / צילום: My first value
חיסון לקורונה / צילום: My first value

מבצע החיסונים המהיר בישראל עורר מחלוקות רבות סביב הדרישה לכפות חיסונים על כלל האוכלוסייה, גם אם לא באמצעות חובה ישירה אלא דרך תמריצים, כדוגמה כניסה לפעילויות מסוימות הפתוחות למתחסנים בלבד.

מותר להגביל עובדים לא מחוסנים, לא ברור האם אפשר לפטר אותם

אם בהקשר הכללי מדובר על כניסה להופעות, למסעדות, טיסות ומקומות בילוי נוספים, הרי שבהקשר של מקומות העבודה מדובר בעניין בסיסי וקיומי.

האם כל מי שרוצה לשמור על מקום העבודה שלו חייב להתחסן? האם המעסיק רשאי לשאול את העובדים שלו האם התחסנו ולהתנות את כניסתם למקום העבודה? יש חברות שכבר החליטו על מדיניות ויש אחרות שעדיין מגבשות אותה. פנינו למעסיקים הגדולים במשק ושאלנו אותם על המדיניות שבכוונתם להנהיג.

צ'ק פוינט: היום צמיד ירוק, באפריל מחוסנים בלבד

מספר עובדים: 2,400 בארץ, ועוד 5,500 בעולם

המדיניות: מ-4 באפריל יהפכו משרדי צ'ק פוינט למשרדים ירוקים, והכניסה אליהם תותר רק לעובדים מחוסנים או מחלימים. כל אחד אחר יוכל להמשיך לעבוד מהבית, או יצטרך להראות בדיקת קורונה שלילית טרם הגעה למשרד.

צמידים ירוקים למתחסנים בצ'ק פוינט / צילום: צ'ק פוינט
 צמידים ירוקים למתחסנים בצ'ק פוינט / צילום: צ'ק פוינט

כיום 20% מהעובדים מגיעים למשרד, וכל אחד שמגיע נשאל האם הוא מחוסן. במידה שכן, ניתן לו צמיד ירוק שמקנה לו אפשרות שלא מחוסן לא מקבל, כמו ללכת לחדר הכושר, להשתמש בחדרי הכיף, לאכול בחברותא עם מחוסנים או מחלימים אחרים ולא לבד בעמדה (כמו בתו סגול) ולהסתובב בחופשיות בין הקומות. כך יכולים גם עובדים שחוששים לזהות את מי שהם מרגישים בטוח לשבת איתו.

"לפי מדגמים שערכנו ושיחות המנהלים אנחנו עומדים על כ-90% בתהליך/מחוסנים", מסרו מהחברה. "הגיל הממוצע של העובדים הוא 34, ולכן עד לאחרונה הם עוד לא יכלו להתחסן. כשהגיע המועד שבו יכלו להתחסן, התחלנו לעשות פעילויות בכיוון. הצמיד הירוק זה דבר אחד, יש לנו הרצאות של מומחים שמדברים על זה (רן בליצר, גבי ברבש), ועשינו גם אתגר אינסטגרם של עובדים שמעלים תמונות עם החיסון במסגרת תחרות התמונה הטובה ביותר".

מובילאיי: מאפריל רק מחוסנים או מחלימים יורשו להגיע למשרד

מספר עובדים: 2,500

המדיניות: השבוע צייץ בטוויטר מייסד מובילאיי, אמנון שעשוע, כי הוא "גאה בכך ש-90% מהעובדים מחוסנים באופן מלא או חלקי. נהפוך לירוקים בשבוע הראשון של אפריל, ואז רק עובדים מחוסנים יורשו להגיע למשרדים והשאר יעבדו מהבית. זו התחלה מבטיחה לחזרה לנורמליות".

הציוץ של אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי / צילום: צילום מסך
 הציוץ של אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי / צילום: צילום מסך

מהחברה נמסר שהחל מ-4 באפריל רק עובדים מחוסנים או מחלימים יורשו להיכנס למשרדים, וכל השאר שיכולים לעבוד מהבית יורשו לעשות זאת. "אנחנו מצפים כי אלה שיעבדו מהבית יעשו זאת במלוא המחויבות והפרודוקטיביות. אם עובד לא מחוסן חייב לבוא לעבודה, הוא יידרש להציג בדיקה שנעשתה 48 שעות לפני ההגעה למשרד".

כל עובד יצטרך להציג את הניירת הנדרשת בכניסה למשרדים, והמדיניות הנוגעת למבקרים במשרד תוצג בעתיד. החברה שואפת לחזור בעתיד לעבודה של חמישה ימים מהמשרד, ולא להמשיך במודל ההיברידי כפי שהיה בשנה האחרונה.

התעשייה האווירית: חיסונים במתקני החברה, עדיין אין כללים ואיסורים

מספר עובדים: 15 אלף

המדיניות: כ-90% מעובדי החברה כבר התחסנו, לא מעט בזכות העובדה שהחברה שינעה את החיסונים מכל קופות החולים אל אתריה. יחד עם זאת, בחברה לא מונעים הגעת עובדים שלא התחסנו, וממתינים להנחיות מהמדינה.

עובד התעשייה האווירית מתחסן במתקני החברה / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית
 עובד התעשייה האווירית מתחסן במתקני החברה / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית

"החברה עושה ככל שניתן לשמור על בריאות עובדיה במגבלות הרגולציה, שלפיה לא מונעים מעובדים שלא התחסנו להגיע לעבודה בשלב זה", אומרים בתעשייה האווירית. "היינו מהראשונים לחסן את העובדים במתקני החברה, ובימים אלה אנו מגבשים כללים לגבי עובדים בעלי תו ירוק. לחלק מהעובדים תעמוד האפשרות לעבוד מהבית, לפי צורכי החברה ותוך עמידה ביעדים".

בנק לאומי: לא שואלים על חיסונים, אין צורך להציג בדיקה

מספר עובדים: 9,000

המדיניות: בבנק לאומי חזרו לעבודה מלאה מהמשרדים, חמישה ימים בשבוע, וליותר מ-60% מהעובדים יש דרכון ירוק. "עובדים רבים נוספים התחסנו ויהיו זכאים לדרכון בימים הקרובים, כך שנגיע בקרוב ליותר מ-80%", נמסר מהבנק. העובדים לא נשאלים האם התחסנו, והדיווח בנושא הוא התנדבותי. כמו כן, אלה שלא התחסנו אינם נדרשים להציג בדיקת קורונה שלילית.

בבנק מדגישים כי העבודה נעשית תחת מגבלות קפדניות, וכי עובדי הסניפים נתנו שירות מלא לאורך כל התקופה. "המשך העבודה מהבית לטווח הארוך, כפי שרבים מהעובדים מבקשים, מצריך הסדרה", מסבירים שם. "זאת על מנת להבטיח שהדבר ייעשה תוך הבטחת רתימה ומחוברות של העובדים, שירות איכותי ללקוחות וניהול סיכונים קפדני, כמו גם היבטים ארגוניים נוספים".

בנק הפועלים: קמפיין התחסנות, ומודל היברידי של עבודה

מספר עובדים: 8,900

המדיניות: בניגוד לבנק לאומי, בבנק הפועלים בחרו במתכונת עבודה היברידית, שתשלב עבודה מהמשרדים לצד עבודה מרחוק עד יומיים בשבוע - בהתאם לתנאי התו הירוק או להצגת בדיקת קורונה שלילית אחת לשבוע.

בבנק מתקיים קמפיין פנים ארגוני תחת הכותרת "צובעים את הבנק בירוק" לעידוד התחסנות. "כולנו חולמים על חזרה זהירה לשגרה של פגישות פנים אל פנים וביטול הקפסולות, לכן עובדים הוזמנו להשיב על סקר האם הם התחסנו", מסבירים שם. "כמו כן, מועברים הרצאות וסרטונים לעידוד התחסנות. לדוגמה לאחרונה התקיימה הרצאה של פרופ' רן בליצר על מנת להשיב על שאלות העובדים ולהפיג חששות".

שופרסל: הסעות עובדים לחיסונים, באפריל דרכון ירוק או בדיקה

מספר עובדים: 18 אלף

המדיניות: שופרסל היא אולי בין המחמירות בתחום החיסונים מקרה המעסיקים הגדולים במשק. בתקופה האחרונה החברה ארגנה הסעות לעובדים למתחמי חיסון על חשבון שעות העבודה, ורוב עובדיה כבר מחוסנים.

מנכ"ל החברה איציק אברכהן פנה לעובדים בסרטון שבו הוא מפציר בהם להתחסן. בסוף השבוע הודיעה הרשת במכתב לעובדים על צעדים שייכנסו לתוקף מ-4 באפריל, ולפיהם רק עובדים שיציגו דרכון ירוק או בדיקה קורונה שלילית מדי 72 שעות יורשו להגיע לעבודה. החברה מדגישה שהבדיקה לא תיעשה על חשבון שעות העבודה.

החברה הולכת צעד אחד קדימה ומזהירה כי עובד שעבודתו מחייבת הימצאות בקרבת עובדים ולקוחות שאינו נושא דרכון ירוק או שיסרב לבדיקה מדי 72 שעות ולא ניתן יהיה להעסיקו מהבית או ממקום מבודד, יוכל לצאת לחופשה על חשבון ימי החופשה שלו או לחל"ת. אם לא יסכים לכך, יזומן לשימוע לפני פיטורים. למרות ההסתייגות הנוגעת לקרבת עובדים ולקוחות, בחברה מבהירים כי החברה כולה עובדת מהמשרדים, ללא עבודה מהבית.

גם עובדים חדשים שייקלטו בחברה יידרשו להציג תו ירוק או להסכים לבדיקת קורונה מדי 72 שעות. למשרדים יורשו להיכנס מבקרים באותם תנאים, וגם קבלני השירות יצטרכו לדאוג כי עובדיהם המוצבים בסניפי הרשת יהיו מחוסנים או יציגו בדיקה שלילית.

טבע: קפסולות, חזרה הדרגתית ועידוד התחסנות

מספר עובדים בישראל: 4000

משרדי טבע פועלים בשיטת הקפסולות (יומיים-שלושה בשבוע, לסירוגין) תחת אמצעי בטיחות מחמירים המספקים אפשרות לעבודה משרדית בטוחה, תוך שהם מאפשרים לעובדים שיכולים לעבוד מהבית (ובפרט אוכלוסיות בסיכון) להמשיך לעשות כן.

חזרה מלאה למקום העבודה תהיה הדרגתית ותתבצע בהתאם לאמצעי הבטיחות וההנחיות המקומיות. החברה מציינת כי אף בטרם תקופת הקורונה בטבע הייתה נהוגה מדיניות של יום עבודה מהבית, ככל ואופי העבודה אפשר זאת).

כמו תע"א גם טבע אפשרה להתחסן באתריה באמצעות שיתוף פעולה עם ספקי שירות בריאות מקומיים. "בריאותם וביטחונם של העובדים עומדים בראש סדר העדיפויות של החברה ולכן החברה מעודדת את עובדיה לנקוט בכל הפעולות האפשריות להבטיח זאת, לרבות התחסנות". 

אינטל: בעיקר עובדים מהבית, עדיין אין מדיניות מגובשת

מספר עובדים: 12 אלף

המדיניות: 90% מעובדי אינטל ממשיכים לעבוד בתקופה הקרובה רק מהבית, למעט עובדים חיוניים המגיעים לקמפוסים, ללא קשר האם הם מחוסנים או לא. באתרי החברה מקפידים על ריחוק חברתי ולבישת מסכה. החברה מגבשת מדיניות עתידית של עבודה היברידית.

רפאל: חיסונים במתקני החברה, אבל לא מחייבים עובדים להתחסן

מספר העובדים: 8,000

המדיניות: רפאל לא מחייבת את עובדיה להתחסן, אף שרוב העובדים מגיעים למשרדים ואינם יכולים לעבוד מהבית, מטעמים של ביטחון מידע. גם רפאל ביצעה בדיקות קורונה וחיסונים בתוך מתקניה, אך שיעור המחוסנים בחברה אינו ידוע.

"בריאות העובדים עומדת לנגד עינינו לאורך כל הדרך", אומרים שם. "אנו פועלים בהתאם להנחיות שנקבעו. מעטים עובדים מהבית (ההגבלה בשל הסיווג הביטחוני), ונמשיך לבצע התאמות בהתאם להנחיות התו הירוק והתו הסגול".