בחירות 2021 | בלעדי

הערכות בסביבת מנדלבליט: כחול לבן תשמור על כוחה בממשלת המעבר גם אם לא תעבור את אחוז החסימה

היועמ"ש סירב לענות על שאלת גנץ לגבי האם עיקרון הממשלה הפריטטית ימשיך להתקיים עד להשבעת ממשלה חדשה, גם אם כחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה • עם זאת, גורמים מקורבים אמרו ל"גלובס" כי לדעת מנדלבליט העיקרון יהיה תקף עד לתיקון חוק היסוד או להקמת ממשלה חדשה

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

האם עיקרון הממשלה הפריטטית של הליכוד וכחול לבן ימשיך להתקיים עד להשבעת ממשלה חדשה, גם אם מפלגת כחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה? שאלה זו מעסיקה רבים מאז ישראל יצאה לסבב הבחירות הרביעי. בפרט מעסיקה השאלה האם גנץ יוכל להמשיך לכהן כראש הממשלה החליפי ואף להחליף את נתניהו בראשות הממשלה על פי הסכם הרוטציה, גם אם לא יעבור את אחוז החסימה ויחדל לכהן כחבר כנסת.

בשבוע החולף הוציא היועמ"ש אביחי מנדלבליט מכתב על שאלות אלו שהפנה אליו בני גנץ יום קודם. במכתבו ציין מנדלבליט כי "ביקשת לקבל את חוות-דעתי בשאלה האם הסדר הפריטטיות אשר נקבע בחוק יסוד: הממשלה עם כינון הממשלה ה-35 עומד בעינו גם במצב שבו ראש הממשלה החליפי איננו נבחר לכנסת ה-24, וזאת עד להקמתה של ממשלה חדשה. כמו כן, ביקשת לדעת האם לראש הממשלה עומדת במקרה כזה הסמכות לפטר את השרים בעלי הזיקה לראש הממשלה החליפי לאחר הבחירות".

מנדלבליט סירב להשיב בשלב זה מהי עמדתו. לדבריו, "אין מקום לעת הזו להידרש ולהכריע בשאלות האמורות, שהן כרגע בגדר עניין תיאורטי המבססות עצמן על עובדות אשר יכול שכלל לא יתקיימו בפועל. נוסף על כך בנסיבות העניין, כל הידרשות מטעמי בנושא זה והבעת עמדה בנושא בעיתוי הנוכחי עלולה חלילה להתפרש כאילו באה להשפיע על השדה הפוליטי בסמוך מאוד למועד יום הבחירות".

אלא שגורמים ששוחחו עם מנדלבליט בשבועות האחרונים הבינו ממנו כי עמדתו דווקא מגובשת בנוגע להמשך עיקרון הפריטטיות. לדברי הגורמים, לדעת מנדלבליט עיקרון הממשלה הפריטטית המעוגן כהוראת שעה בחוק היסוד ימשיך לשרור עד לתיקון חוק היסוד או להקמת ממשלה חדשה, ממשלת ישראל ה-36. המשמעות היא כי בכל מקרה תישמר למפלגת כחול לבן זכות הווטו על הצעות הממשלה וכי נתניהו לא יוכל לפטר את שרי כחול לבן ואת בני גנץ עצמו. עם זאת, לא ידוע אם לדעת מנדלבליט עיקרון הרוטציה של ראש הממשלה החליפי המעוגן בחוק היסוד תקף גם הוא במקרה שכחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה וגנץ יחדל מלכהן כח"כ.

חדשות רעות לקמפיין הפוליטי של כחול לבן

מבחינת מפלגת כחול לבן מדובר בחדשות טובות לכאורה מבחינה מהותית אך רעות מאוד לקמפיין הפוליטי רגע לפני הבחירות. בכחול לבן בנו את הקמפיין בבחירות האלו סביב הרעיון לפיו אם לא יעברו את אחוז החסימה - הם מפקירים את הממשלה לשליטת יחיד של נתניהו והחרדים. לכן גנץ ביקש ממנדלבליט תשובה בכתב על השאלה המשפטית, למרות שידע מראש שמנדלבליט יכתוב שהנושא לא רלוונטי ולא בשל בשלב זה לכתיבת חוות-דעת. דווקא הערפל המשפטי שפרסם מנדלבליט הפך את הקייס של גנץ לבהיר יותר עבור קהל המצביעים הפוטנציאליים. גורם בכחול לבן אף אמר בעבר כי מדובר במסר הבחירות החשוב ביותר שיש לכחול לבן להציע כיום לצד מסר נוסף שמדבר על יושרתו של גנץ מול התחמנות של אנשי הליכוד.

אם מנדלבליט יעקר את המסר הזה מתוכן ויקבע כפי שטוענים הגורמים כי גם אם גנץ לא יבחר לכנסת, נתניהו לא יוכל לפטר אותו ואת שריו, לכחול לבן צפוי מאבק קשה יותר כדי לעבור את אחוז החסימה ולהצדיק את הישארותה על המגרש הפוליטי בזמן שהיא עשויה "לבזבז" 4 מנדטים יקרים לגוש רק לא ביבי ולהותיר אותם בחוץ.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "מכתבו של היועץ בעניין זה מדבר בעד עצמו, ואין לנו מה להוסיף על כך".