בירה | פיצ'ר

בירת לאגר ים תיכונית, יש דבר כזה: אסטרייה דאם

הבירה, שמיוצרת בקטלוניה, היא בת לוויה מצוינת לפיצה, למזטים וטאפאס

אסטרייה דאם היא אחת מבירות הלאגר הוותיקות של חצי האי האיברי - סמל קטלוני במכורתה. המבשלה הוקמה בסוף המאה ה-19 על ידי אוגוסט דאם, שהיגר לברצלונה מאלזס לאחר הכיבוש הגרמני. בביתו החדש יצר בירה בהירה וקלילה בסגנון שהכיר במכורתו-שלו, לה קרא "שטרסבורגר" ועיטר את בקבוקה באיור כוכב, שהקנה לה את שמה ( Estrella פירושה כוכב בספרדית ובקטלנית).

הבירה שיצר הייתה ניסיון חלוצי ליצור בירת לאגר ים תיכונית, עם טעמים ושמרים מקומיים, שבהם נעשה שימוש עד היום כדי לשמר את הטעם המקורי של הבירה שיצר דאם. לא סתם נשמרים: בחדרים מאובטחים בשלושה אתרים שונים, לאור השפעתם המכרעת על טעם המשקה. המאלט של אסטרייה, אותו משדכים לשמרים כדי ליצור את הבירה ולהתסיס אותה, מכיל בין השאר אורז - כמו הבירות היפניות, אגב - והוא מוסיף לה מורכבות.

הבירה זכתה במהירות להצלחה בקטלוניה, ואחרי שהלקוחות היו מבקשים את הבירה עם הכוכב ולא נוקבים בשמה - הוחלט לשנותו לאסטרייה דאם - בירת הכוכב של דאם. בת לוויה מצוינת לפיצה, למזטים וטאפאס. בגרסת הפיין-דיינינג שלה, אסטרייה אינדיט, הבירה עובדת לא רע גם עם אוכל יותר מורכב. המחיר סביר: כ-8 שקל לבקבוק בחנויות יין ואלכוהול (לסופרים תגיע בהמשך, בלי נדר).

בישראל, בה נוכחת אסטרייה כבר שנים בשקט, הושקה הבירה לאחרונה מחדש על ידי היבואנית החדשה. לרגל המהלך הושק בתל אביב גם פופ-אפ פאייה של השף המדובר בר יחזקאלי (מסעדת בורק), שמגיש אותה מדי ערב במשלוחים (בוולט), בארוחות שכוללות את הבירה, ראשונות וקינוח - עד ה-22 למרץ.