גם לריסה טרימבובלר שם: צפינו בשידורי התעמולה ומצאנו כמה דברים מוזרים במיוחד

המרוויחות היחידות משעת התעמולה הן המפלגות הקטנות שלא עוברות את אחוז החסימה, שזו הדרך היחידה שלהן בעצם לפנות לציבור הרחב ולהציג את מרכולתם • הן אולי מקבלות חשיפה, אך רוב הזמן בעיקר הופכות את הדמוקרטיה הישראלית לבדיחה משעשעת על חשבון הציבור וזמנו הפנוי

מתוך תשדיר הבחירות של מפלגת "תקווה חדשה" / צילום: יוטיוב
מתוך תשדיר הבחירות של מפלגת "תקווה חדשה" / צילום: יוטיוב

כדי שאתם לא תצטרכו לעשות את זה, תרמתי שעה מזמני וצפיתי בתשדירים לבחירות לכנסת ה-24 שהחלו אתמול ויופיעו בכל יום על המסך שלכם עד לערב הבחירות וגם בתחנות השידור בגרסת האודיו. אם נקפוץ למסקנה: לא להאמין שב-2021 תשדירי התעמולה עדיין כאן, כשיש כל כך הרבה פלטרפורמות שבהן אפשר ללחוץ על השתק כשהם מופיעים או העבר קדימה. גם לאלה מכם שנזכרים בערגה בתשדירים של שנות ה-90 ובשעות הצפייה המשפחתיות רוויות העונג שהסבו לנו, מדובר בבזבוז זמן, ובבזבוז זמן כפול ומכופל ככל שהמפלגה גדולה יותר וזוכה ליותר שעות שידור.

המרוויחות היחידות משעת התעמולה הן המפלגות הקטנות שלא עוברות את אחוז החסימה ומטבע הדברים גם לא מסוקרות בתקשורת. זו הדרך היחידה שלהן בעצם לפנות לציבור הרחב ולהציג את מרכולתם. והנה מה שהפסדתם בקצרה: מפלגתה של לריסה טרימבובלר שקוראת לשחרר את בעלה, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, מהכלא. "למען צדק במערכת המשפט", קורא הקריין וגם אל תפסידו את: "למה שחרור יגאל עמיר מפחיד את כולם? ממה הם מפחדים?"

מפלגות נוספות שלא בטוח הכרתם עד היום הן של נשות אמבש, שהיו נשואות לדניאל אמבש בפרשה שכונתה הכת הירושלמית, עד להתערבות המשטרה. היום הן מציעות מנהיגות נשית בכנסת של "נשים יראות השם". ויש גם את הפיראטים, מפלגת צומת שקוראת למושבניקים להצביע לה, שתי מפלגות שמבקשות לתקן את שיטת הבחירה ואפילו מפלגה שהאותיות שלה בקלפי הן "כך". אל תטעו, לא מדובר בממשיכי דרכו של כהנא, כי אם ב"מפלגת העם הישראלית".

אילן משיחא, שכנראה לא שמעתם עליו עד לקריאת שורות אלו, קורא למצביעים הפוטנציאליים להתקשר אליו ואף מפרסם את מספרו האישי בתשדיר. בקיצור, המפלגות הלא מוכרות מקבלות חשיפה, אך רוב הזמן בעיקר הופכות את הדמוקרטיה הישראלית לבדיחה משעשעת על חשבון הציבור וזמנו הפנוי. המלצת צפייה בערבון מוגבל לאלו שחשקה נפשם במעט בידור ישראלי, כחול לבן: אנא תפנו לעצמכם שעה באחד הערבים הקרובים.

ומהקטנות למתחרות המרכזיות. מה שקורה בתעמולה המשודרת הוא תקציר המסרים של המפלגות בכל ראיונות הטלוויזיה והרדיו שתשמעו מעתה ועד ליום הבוחר. למעט אחד חריג: הרשימה המשותפת. המפלגה הערבית מקדישה את כל זמן השידור שלה לאחד "אבו יאיר", נתניהו. הרשימה מצלמת שחקן בחולצה של הליכוד משוטט באזורי בחירה ערבים ובודק מי מוכן להצביע לליכוד. הוא חוטף קללות וגינויים כמובן ומכאן ניתן להסיק שאיש מהציבור הערבי לא יצביע ליכוד. אז אם כך הדבר למה להשקיע דקות שידור בנתניהו?

כנראה שהמסקנה הפוכה. נתניהו מנהל קמפיין אפקטיבי בציבור הערבי והסקרים מדברים על בין מנדט לשניים שכבר משתעשע ברעיון להצביע מחל. אבל יותר מכך, ברשימה המשותפת מנהלים מאבק נגדי כדי להחזיר את תחושת ה"אנחנו" מול האחר. כשנתניהו שיחק נגדם במגרש זה פעל לטובתם והוציא את המצביעים אל הקלפיות. אבל כשהוא מחזר במרץ אחרי הציבור הערבי הוא מרדים את השטח. ובקיצור, הרשימה המשותפת מראה בסרטון הבחירות שלה את החשש מאפקט נתניהו על הבוחרים שלה.

ומהמשותפת לליכוד: הצופה הממוצע עשוי לטעות ולחשוב שמדובר בקמפיין של משרד הבריאות לחיסונים. שכן, התשדיר ברובו המכריע מוקדש לשכנוע הציבור הישראלי לצאת להתחסן, תוך תמונות נתניהו מתחסן כמובן, ולבסוף המסר (למי שפספס): "הבאנו מיליוני חיסונים". דקות נוספות בקמפיין הליכוד מוקדשות ללפיד כמובן, בניסיון להפוך אותו ליריב הדומיננטי מול נתניהו ולא סער או בנט חלילה. בליכוד עושים שימוש בדבריה של ח"כ לשעבר מירב בן ארי שיצאה בעבר נגד לפיד ויכולותיו והיום משובצת ברשימה שלו.

ואם תהיתם לאן נעלם יאיר לפיד? תוכלו למצוא אותו (לפחות) בתשדירי הבחירות של מפלגתו יש עתיד. ושם הוא גם חוזר למסרי יש עתיד מהעבר לקידום נושאים אזרחיים ובין היתר גם קצת מתעסק בחרדים שנעלמו מהקמפיין המרכזי של המפלגה הפעם. תמונה מעניינת בתשדיר כוללת את לפיד מניח יד על כתפו של בנט עם ההבטחה שלפיד "עובד עם כולם". לא בטוח שבנט היה מאשר את המסר. ולסיום יש שם כמה הבטחות לעתיד: נתניהו כיו"ר אופוזיציה וביידן מתקשר לברך. סך הכול חביב.

ביהדות התורה עשו שימוש חביב במה שהם מכנים תקיפת החרדים בתקשורת ודרך זה מנסים לאחד את ציבור המצביעים שלהם נגד המתקפה מחוץ. ומי שמשתמש בתעמולה שלו במסרים נגד החרדים בעקביות כבר שלוש מערכות בחירות הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שלא מזגזג וגם בתשדירים מקדיש זמן ניכר לטובת העיסוק ב"סחטנות החרדית". המהפך שליברמן עבר בשנתיים האחרונות מוזכר במרומז בהחלטת עורך התשדיר להקדיש זמן ניכר בדמגוגיה נגד החרדים (ממנים ישיבות ולא מיטות בבתי חולים) וזמן קצר בלבד לעיסוק העיקרי שלו בעבר למלחמה בטרור (פריים קצר מעזה).

ולסיכום: מי שמעוניין בתעמולת בחירות נגישה יותר, שיפסיק לדלג על באנרים באינטרנט.