מגוון את סל המוצרים: בעלי רשת מקס סטוק יכניס פעילות נדל"ן לחברת מן הגורן

אבן צ'ארלס ניומן ושותפו שלומי עקריש השתלטו על מן הגורן תמורת יותר מ-70 מיליון שקל •  עקריש: "מעוניינים לייצר בחברה פעילות נדל"ן בתחום המסחר והלוגיסטיקה"

סניף של מקסטוק, המתחרה / צילום: בר - אל
סניף של מקסטוק, המתחרה / צילום: בר - אל

כמה חודשים לאחר מימוש נתח ממניותיו ברשת המוצרים המוזלים מקס סטוק תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל, משתלט איש העסקים אבן צ'ארלס ניומן על החברה הבורסאית מן הגורן בהשקעה של יותר מ-70 מיליון שקל, שבוצעה יחד עם אחיו, ריקי ניומן, ועם שלומי עקריש, העוסק בתחום הנדל"ן. ככל הידוע, עקריש מחזיק בכמה מרכזים מסחריים קטנים ותחנות דלק, וניומן שותף בפעילות הנדל"ן שלו בישראל.

לדברי עקריש, "חיפשנו פלטפורמה ציבורית, ואנחנו מעוניינים לייצר בחברה פעילות נדל"ן מניב בתחום המסחר והלוגיסטיקה. לשנינו יש אותו דנ"א ואותו רעב, ואנחנו מתכננים לעבוד קשה כדי לייצר ערך לחברה".

במסגרת העסקה, את עיקר המניות רכשו האחים ניומן ועקריש מידיו של התעשיין הוותיק יוסי גורן (82) תמורת כ-50 מיליון שקל, במהלך שבו נפרד גורן מהבורסה כשלוש שנים לאחר שמכר את פעילות הפיתוח והשיווק של מערכות אל-פסק, שבו עסקה מן הגורן (לשעבר גמאטרוניק), ושאותה ייסד כבר לפני כ-50 שנה.

רכישת מניותיו של גורן, של קרוב ל-60% מהון החברה, בוצעה לפי מחיר מניה של כ-24 שקל - גבוה בכ-11% משווייה לפני העסקה - מהלך שגרר את המניה לעליות קצת יותר גבוהות מכך, והיא משקפת כעת לחברה שווי של כ-90 מיליון שקל.

נוסף על מניות של גורן רכשו האחים ניומן ועקריש כ-12% ממניות מן הגורן תמורת כ-22 מיליון שקל מידי חברת אי.אל מייפר, המוחזקת על ידי כמה שותפים. אלה כבר סיכמו על עסקת רכישה מול גורן בשנה שעברה, ואף שילמו לו כ-5 מיליון שקל כמקדמה. בעסקה הנוכחית נכנסו שלושת הרוכשים החדשים של מן הגורן לנעליהם.

ניומן מחזיק 18% במקס סטוק

אבן ניומן היה שותפו ברשת מקס סטוק של המייסד אורי מקס עוד לפני כניסתה של קרן אייפקס להשקעה בה ב-2017, אז היא שילמה באמצעות קרן AMI כ-170 מיליון שקל תמורת כ-55% ממניות מקס סטוק. בשנה שעברה הובילה אייפקס את מקס סטוק להנפקת מניות ראשונית ( IPO) בבורסה.

מהלך ההנפקה, שבוצע לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל למקס סטוק, כלל הצעת מכר בלבד, שבמסגרתה מומשו נתחים ממניות מקס סטוק בתמורה כוללת של כ-540 מיליון שקל.

עיקר התמורה במכירה זרמה לאייפקס, בעלת המניות הגדולה במקס סטוק, והיתרה למקס ולניומן, שמכר כ-4.5% ממניות החברה תמורת כ-77 מיליון שקל. כיום מחזיק ניומן, המשמש מנכ"ל משותף במקס סטוק, 18% מהון החברה בשווי שוק נוכחי של כ-350 מיליון שקל.

בדצמבר האחרון חתמו האחים ניומן על הסכם להשקעה של כ-4 מיליון שקל בחברת ביומילק, העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לייצור במעבדה של חלב בקר וחלב אם, ואשר התמזגה באחרונה עם השלד הבורסאי פנטזי נטוורק.

המפעל בירושלים נותר נכס יחיד לחברה

חברת מן הגורן עלתה לכותרות במהלך 2018 תחת שמה הקודם, גמאטרוניק, כשמכרה את נכסיה ופעילותה הוותיקה בתחום פיתוח, ייצור ושיווק מערכות אל-פסק (Power Electronics) לידי חברת האנרגיה הסולארית סולאראדג', תמורת כ-41 מיליון שקל.

מאז שהושלמה המכירה לסולאראדג', הנכס היחיד של החברה נותר בית גמאטרוניק הממוקם בהר חוצבים שבירושלים, שהיה מפעל החברה, ואשר שוויו הוערך בסוף 2019 ב-55 מיליון שקל, ומייצר לה הכנסות שנתיות של מיליוני שקלים בודדים.

מלבד בית גמאטרוניק מחזיקה מן הגורן בקרן כספית בסכום של כ-41 מיליון שקל - עיקר יתרות המזומנים שקיבלה ממכירת הפעילות לסולאראדג', וכן בקופת מזומנים של יותר מ-8 מיליון שקל.