עסק ביום | פיצ'ר

"אף אחד לא יגיד לילדים לפני שהוא הולך לפעילות ספונטנית בפארק טרמפולינות, בואו קודם כל נלך לעשות בדיקת קורונה"

מיכאל סבה, מנכ"ל ואחד מבעלי רשת פארקי הטרמפולינות איי ג'אמפ • הרשת מפעילה שישה סניפים ברחבי הארץ • לפני המשבר העסיקה הרשת 400 עובדים בקיץ, היום היא מעסיקה עובדת אחת – מנהלת החשבונות • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

מיכאל סבה, מנכ"ל ואחד מבעלי רשת פארקי הטרמפולינות איי ג'אמפ / צילום: איי ג'אמפ
מיכאל סבה, מנכ"ל ואחד מבעלי רשת פארקי הטרמפולינות איי ג'אמפ / צילום: איי ג'אמפ

רשת פארקי הטרמפולינות איי ג'אמפ, שכוללת שישה סניפים ברחבי הארץ, מעסיקה נכון להיום עובדת אחת בלבד: מנהלת החשבונות של הרשת שאחראית על הדיווח על הפסדי העסק. לפני המשבר העסיקה הרשת 230 עובדים במהלך רוב חודשי השנה, וכ-400 עובדים בתקופת הקיץ ובחגים - התקופות העמוסות והרווחיות ביותר של הרשת.

הימים האלה נראים רחוקים מתמיד למנכ"ל הרשת ואחד מבעליה, מיכאל סבה. "אני שומע הרבה אנשים מדברים על כך שאולי יהיה סגר רביעי, ואני לא יודע על מה הם מדברים. אנחנו בסגר אחד מתמשך כבר שנה", אומר סבה. "בפעם הראשונה סגרו אותנו במוצאי שבת ה-14 במרץ. אף אחד לא ידע מתי נפתח ושמחנו כשאישרו לנו לפתוח את הפארקים שוב ב-1 ליוני, תחת מגבלות התו הסגול, שיש בו הרבה הגיון כי אתה לא רוצה שהמגפה תמשיך להתפשט".

כל סניפי הרשת נערכו לפתיחה וסבה השקיע משאבים כדי שכולם יעמדו במגבלות הריחוק והניקיון הנדרשות. "בין היתר העסקנו 2-3 מנקים ולא אחד כמו בשגרה, כי צריך לדאוג לחיטוי ולניקיון. כל העובדים קיבלו מאיתנו מסכות וכפפות ושמנו עמדות חיטוי בכל סניף ושילוט חדש. השקענו בזה ופיתחנו גם את האתר שיאפשר לאנשים לקנות כרטיסים ליום ולשעה מסוימת ולשריין מקום, בלי לעמוד במקום מול קופה. עשינו הכול כדי להתאים את עצמנו לתקופה ולסייע ללקוחות".

אבל העובדה שהסניפים היו פתוחים לא אומרת שהיו בהם לקוחות. "תקציב הפרסום של משרד הבריאות גדול יותר משלנו וכל פעם שהוצאנו פרסומת על כך שפתחנו יצאה פרסומת של משרד הבריאות שלא כדאי לצאת מהבית ולשמור על ריחוק, אז חלק מהלקוחות לא ידעו בכלל שפתחנו ואחרים ידעו אבל פחדו להגיע. הלקוחות התחילו להגיע רק בשבוע השני של יולי, אז רוב יוני היינו פתוחים אבל ריקים. בקיץ היה שיפור, לקוחות התחילו להגיע, אז עבדנו אבל זה היה מאוד רחוק מההיקפים של לפני המשבר. בזמן הכי חזק שהיה לנו באוגוסט 2020 היינו ב-32% פעילות ביחס לאותה תקופה בשנים קודמות".

מה היה הסטטוס של העובדים שלכם לאורך התקופה?
"במהלך הסגר הראשון הוצאנו את כל העובדים לחל"ת וביוני הצלחנו להחזיר בערך 40% מהם לתקופת הקיץ".

בכמה נפגעו המחזורים שלכם?
"במרץ הייתה לנו ירידה של קרוב ל-80% ובאפריל-מאי הייתה פגיעה של 100% כי היינו סגורים לגמרי. ביוני, כשהיינו פתוחים אבל ריקים, נרשמה פגיעה של 92%, ביולי 75% ובאוגוסט 68%".

ב-18 לספטמבר המשק נסגר שוב, ואיתו פארקי האטרקציות שלא נפתחו מאז. "היינו צריכים שוב להוציא את כל העובדים לחל"ת, ומאז ועד היום יש לנו עובדת אחת ברשת שזו מנהלת החשבונות שמדווחת על אפס הכנסות".

מה עם ההוצאות?
"יש לנו הוצאות כבדות שממשיכות לרדת. המבנים שבהם הפארקים שלנו ממוקמים הם בשכירות. בביג קריות חיפה סמנכ"ל ביג היה גבר ואמר 'אנחנו אתכם. תעבדו לפי אחוזי הכנסה'. בראשל"צ אנחנו עם גזית, וגם שם הם היו הוגנים ונתנו לנו גב. אבל זה מסובך יותר מול הבעלים הפרטיים של נכסים, כמו בפתח תקווה ובירושלים שהבינו אותנו קצת בסגר הראשון ונתנו לנו הנחה אבל מיוני ועד היום הם גובים 100% מדמי השכירות, ואלה מבנים ענקיים של 2,000 מטר מרובע אז ההוצאה הזאת לבד מסתכמת בסכומים מאוד גדולים. ויש כמובן עוד הוצאות".

הסיוע שקיבלתם מהמדינה מספיק כדי לשמור על הרשת?
"העובדה שהממשלה נתנה לנו את האפשרות להוציא את העובדים לחל"ת עזרה מאוד, כי אם היה לנו את העובדים על הגב שלנו לא היינו שורדים. גם לפטר עובד עולה כסף, כי צריך לשלם פיצויים. אז העזרה בצד הזה הייתה מאוד טובה ועזרה. אם היו מאמצים את המודל הגרמני שמאפשר לשמור את העובדים ולייצר איתם דברים בעסק בסיוע המדינה, אז זה היה עוזר יותר, אבל מודל החל"ת באמת עזר.

"הדבר השני שעזר היה זה שנתנו לנו בשלושת החודשים הראשונים הנחה בארנונה, ומאז יש הנחה בארנונה כשאתה מוכיח ירידה משמעותית במחזורים, ולנו יש ירידה שמקנה פטור או הנחה.

"לגבי המענקים, על מרץ אפריל לא קיבלנו כלום כי התקרה הייתה אז על 20 מיליון שקל מחזור, אז נפלנו בתנאים המקדמיים. בהמשך הם העלו את התקרה ל-100 מיליון אז זה עזר, אבל כל הסיוע והמענקים שאנחנו מקבלים עוזרים לך להפסיד פחות. אתה לא משלם את כל ההוצאות עם זה, לא מכסה על הירידה בהכנסות, ובטח לא מרוויח, אבל אתה מפסיד פחות".

הבעיה הגדולה של סבה כרגע היא שהוא לא רואה את האופק. "כרגע אנחנו עדיין סגורים ובשלב הזה אני לא מבין למה. כל שנה מאז שפתחנו הפעילות בקיץ הייתה בערך 40% מהרווחים השנתיים שלנו, וב-2020 לא היה לנו את פסח ולא את רוב הקיץ או החגים. עכשיו אנחנו סגורים ולא ברור לנו מה יהיה בפסח ובקיץ הקרוב. כבר במוצאי שבת נתנו את המנדט למנכ"ל משרד הבריאות לתת לנו לפתוח לפי כללי התו הסגול, אנחנו כבר ערוכים לפתוח לפי התו הסגול, אבל מתחילים לדבר על לחייב אותנו לפתוח לפי התו הירוק".

הבעיה היא שפתיחה לפי כללי התו הירוק שמחייב חיסון או בדיקת קורונה עדכנית לא כלכלית ולא פרקטית עבור פארקי אטרקציות. "לעבוד לפי התו הירוק זה לומר לנו אתם יכולים לפתוח אבל הלקוחות לא יכולים לבוא. מעל 90% מהלקוחות שלנו הם מתחת לגיל 16. אף אחד לא יגיד לילדים לפני שהוא הולך לפעילות ספונטנית בפארק טרמפולינות, בואו קודם כל נלך לעשות בדיקת קורונה ואחר כך נלך לאיי ג'אמפ. זה לא ריאלי. מצד שני לומר שהעסק ישלם עבור הבדיקות המהירות גם זה לא ריאלי. העלות היא 12 דולר לבדיקה, אז יותר זול לי לומר לכל הלקוחות שלי 'בואו תיכנסו בחינם' מאשר לממן את כל הבדיקות".

התיסכול של סבה גובר כאשר הוא מסתובב בחוץ ורואה אילו עסקים פתוחים על פי כללי התו הסגול. "לא יכול שיש לילדים אישור ללכת לבית הספר, לקניון, למוזיאונים ולסופר בלי בדיקה ורק לא לאטרקציות. בפארקים שלנו הטרמפולינה הכי קטנה היא 3 על 3 מטר, אז אני יכול לתת 9 מטר מרובע לכל לקוח. אנחנו יודעים בכל זמן נתון כמה אנשים יש בפנים כי המערכות ממוחשבות, באזור הלובי יש מרחב ומרחק בין אנשים וכולם עוטים מסכות ושומרים על הכללים. את זה אנחנו יודעים לעשות וכל אפשרות אחרת לא כלכלית ולא ריאלית. יש מקומות מפוצצים וצפופים, כי אין לילדים לאן ללכת אבל אלינו אסור להגיע. אני לא יודע איך לאכול הוראות שאין בהן הגיון".

התיסכול לאורך כל תקופת המשבר הוביל את סבה ועוד בעלי אטרקציות להקים את התאחדות בעלי האטרקציות בישראל. ההתאחדות זועקת היום את זעקת בעלי האטרקציות שכולם נמצאים באותה סירה שוקעת וסגורים לאורך תקופות ארוכות.

"בעלי האטרקציות מעסיקים עשרות אלפי עובדים בשנה, משלמים עשרות מיליוני שקלים במיסים וגם נותנים פתרון לאזרחים במדינה שכבר יותר משנה תקועים בבתים בלי פעילות ספורטיבית ובתחושות קשות. אפשר להגיע וליהנות. כל עסקי האטרקציות יודעים לעבוד היום עם התו הסגול ויודעים לקבל לקוחות בכמויות נכונות ובמגבלות, מה שאנחנו לא יודעים לעשות זה לשבת עוד על הידיים שלנו ולחכות שמישהו יחליט על גורלנו. אנחנו נמשיך להילחם כדי שניפתח, ולא נמצא את עצמנו סגורים גם בקיץ הקרוב, כי לא נראה שעד הקיץ יחסנו את כל הילדים מתחת לגיל 16, אז צריך למצוא את הפתרון כעת בהינתן שזו המציאות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il