שיאומי הצליחה לעצור את האיסור על השקעות בה בארה"ב

שופט אמריקאי הגדיר את התהליך שהפנטגון ביצע לפני הוספת החברה לרשימות השחורות כ'פגום באופן מהותי'

חנות של שיאומי בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung
חנות של שיאומי בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung

שופט פדרלי חסם אכיפה של האיסור בהשקעות בחברת שיאומי (Xiaomi) בארה"ב, וקרא להחלטה לחסום את ענקית הטכנולוגיה הסינית "פגומה באופן מהותי".

ההחלטה על בלימה זמנית של האיסור הגיעה מאוחר ביום שישי. השופט רודולף קונטררס הטיל ספק בהחלטת הפנטגון מינואר להגדיר את שיאומי כחברה בעלת קשרים לצבא הסיני. השופט קונטררס אמר שארה"ב לא הצליחה להדגים קשר כזה בדיווחים קודמים שהגישה לבתי המשפט.

"שיאומי היא חברה נסחרת באופן ציבורי המייצרת מוצרים מסחריים לשימוש אזרחי, נשלטת על ידי חבר נאמנים עצמאי ובעלי מניות שיש להם שליטה, והיא לא נשלטת בפועל או קשורה לגופים אחרים דרך בעלות או שליטה של הרפובליקה העממית של סין או כוחות הביטחון שלה", כתב השופט בחוות הדעת.

שיאומי אמרה שהיא מרוצה מהחלטת השופט ואמרה שתבקש שיסירו אותה באופן קבוע מהאיסור לגבי השקעות. הפנטגון לא הגיב לבקשת תגובה.

החלטת ארה"ב גרמה לנזק לשיאומי

ההחלטה מהווה ניצחון עבור שיאומי לאחר הוספתה, בימים האחרונים של ממשל טראמפ, לרשימת מחלקת ההגנה האמריקאית של חברות שהיא מאמינה שיש להן קשרים לצבא הסיני. ההחלטה אסרה על אמריקאים מלהשקיע בחברה, השלישית בגודלה בעולם במכירת טלפונים חכמים.

הרבה מהאנשים העוקבים אחרי החברה קיבלו את ההודעה על הגדרתה כבעלת קשרים לצבא בהפתעה, בהתחשב במיקוד הכבד של שיאומי במוצרי אלקטרוניקה לצריכה אישית. החברה, שמכחישה כל קשר לצבא, הגישה בבית דין מחוזי בוושינגטון תביעה המבקשת להפוך את ההחלטה.

מחלקת ההגנה הצדיקה את ההחלטה מאוחר יותר והצביעה על פרס שניתן למייסד שיאומי, ליי ג'ון, בשנת 2019 עבור שירותיו למדינה הסינית, כמו גם ההשקעה השאפתנית של החברה בטכנולוגיית דור 5 ובאינטליגנציה מלאכותית.

אבל ההחלטה של בית הדין האמריקאי מיום שישי הגדירה את הרציונל של הממשלה כלוקה בחסר, והצביעה על כך שיותר מ־500 יזמים קיבלו פרס דומה. בית הדין אמר גם שדור 5 ואינטליגנציה מלאכותית "הופכים במהירות לסטנדרט של התעשייה לגבי מכשירים אלקטרוניים צרכניים" והשקעה בטכנולוגיות הללו לאו דווקא מצביעה על קשרים עם הצבא.

בעוד שהפסיקה מעניקה לשיאומי רק ארכה, השופט קונטררס אמר שהחלטת מחלקת ההגנה גרמה לחברה נזק שלא ניתן לתיקון ואמר שהחברה כנראה תזכה בהפיכה מלאה של האיסור על השקעות. מניית שיאומי צנחה בעקבות הוספתה לרשימה השחורה, והחברה עומדת בפני הסרה מהבורסות הגדולות והמדדים העיקריים של השווקים.

ההחלטה היא עוד עיכוב משפטי לקמפיין של ממשל טראמפ נגד הסקטור הטכנולוגי בסין. בשנה שעברה, שני שופטים פדרלים הוציאו עיכובים זמניים לאיסור על הורדות בארה"ב של אפליקציית הרשת החברתית טיק טוק, ואמרו שממשלת ארה"ב חרגה מסמכותה כשאסרה על ההורדות.

חברות סיניות אחרות הגישו תביעות בארה"ב בתגובה לפעולות ממשל טראמפ, אך בהצלחה מועטה. לדוגמה, שופט אמריקאי דחה תביעה שהגישה ענקית הטלפוניה וואווי בשנה שעברה שביקשה להפוך איסור אמריקאי על מכירת מוצריה. וואווי עדיין מנסה להפוך את ההחלטה הזו בארה"ב.