בעקבות התנגדות שרי הליכוד: מינוי קרמרמן ושוויקי לא אושר בממשלה

הממשלה החליטה שלא לאשר את המינויים של מישל קרמרמן למנכ"לית הרשות השנייה ושל ניר שוויקי ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין • המינויים נחשבים למקצועיים, אך הפכו לזירה של התגוששות פוליטית בין שרי הליכוד לשרי כחול לבן

מישל קרמרמן. מינויה לא אושר / צילום: רונן אקרמן
מישל קרמרמן. מינויה לא אושר / צילום: רונן אקרמן

אחרי יום של כיפופי ידיים ושלל ניסיונות התחמקות, החליטה אתמול (א') הממשלה שלא לאשר את המינויים של מישל קרמרמן למנכ"לית מועצת הרשות השנייה ושל ניר שוויקי ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין; זאת לאחר ששרי הליכוד הצביעו נגד אישור המינויים. בסך-הכול הצביעו 17 שרים נגד אישור המינויים, ו-8 שרים הצביעו בעד.

שאלת המינויים של קרמרמן ושוויקי, שעלתה אתמול בהוראת בג"ץ שוב לדיון בישיבת הממשלה, המשיכה להוות תירוץ לקרב בין שרי כחול לבן, שמבקשים להביא את סאגת המינויים הלא נגמרת אל קיצה, לבין שרי הליכוד, שהשתמשו בצו בג"ץ כדי לבקר בחריפות את היועמ"ש ואת מערכת המשפט.

נזכיר כי לפני ימים ספורים הבהיר בג"ץ לממשלה כי עליה לדון במינויים, ולא להסתפק בדיון מקדמי בסוגיה האם ראוי לאשר מינוי כזה בתקופת בחירות.

שר הסייבר דודי אמסלם אמר בדיון: "אני כופר בכך שבית המשפט העליון כופה על הממשלה דיון. זאת חוצפה ועזות-מצח. נפרצו פה הגבולות מזמן, וזה דבר שצריך להסדיר באופן מיידי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון: "הופרו פה האיזונים בין הרשויות כבר מזמן, אבל כל עוד לא עשינו שינוי חקיקה, אנחנו מחויבים לדון בנושא. מתפשרים יותר מדי זמן עם דברים שאי-אפשר להתפשר איתם". 

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר בדיון: "אתם תרכינו את ראשכם בפני היועמ"שים, אנחנו נזקוף את ראשינו מולם. זה בדיוק ההבדל בין המחנות".

שר החקלאות אלון שוסטר מכחול לבן לא נשאר חייב והשיב: "אם תרצה, נדבר על זה כאן, על ניגוד העניינים החריף של חלק מהדוברים כאן (ביחס ליועמ"ש ולבג"ץ - ע.ב.ל)".

בהמשך ניסו שרי הליכוד להתנגח באופן אישי במועמדותו של שוויקי ושלפו דוח ישן מ-2015, שהתייחס לאישור שנתן במסגרת מתן הרישיון לערוץ עשר. שר התקשורת בני גנץ הבהיר כי הטענות נבדקו בעבר, ואין בהן ממש.

בשלב מסוים יצא נתניהו מהדיון שנערך בזום כדי להשתתף בכנס של "בשבע". גנץ בתגובה אמר כי איננו מוכן להמשיך בישיבה בגלל שגם הוא מדבר בכנס, והישיבה הופסקה.

המינויים מחכים לאישור עוד לפני סבב א' של הבחירות

אפשר להניח כי בעת בחירתם, ניר שוויקי ומישל קרמרמן לא העלו בדעתם כי ימצאו את עצמם במוקד מלחמת כיפוף ידיים כה יצרית. שניהם נבחרו במסגרת מכרזים של משרד התקשורת ועברו את כל התהליכים הנדרשים לאישור המינוי שלהם עוד לפני בחירות סבב א', בעת שבתפקיד שר התקשורת כיהן איוב קרא.

מאחר שמדובר במינויים מקצועיים, אישור הממשלה אמור היה להיות טכני בלבד, אולם באופן מפתיע ומתמשך, מזכיר הממשלה נמנע שוב ושוב מלהעלות את אישור המינויים לדיון בממשלה.

לאחר שאישור המינויים נדחה פעמיים, עמותת "הצלחה" עתרה בג"ץ בעניין, ובית המשפט קבע כי על הממשלה לדון במינויים. בעקבות זאת הממשלה אכן דנה בנושא, אולם הדיון לא הגיע להכרעה, והממשלה החליטה לדחות את אישור המינויים עד למינויו של שר תקשורת קבוע.

בתום מערכת הבחירות השלישית מונה מטעם כחול לבן יועז הנדל לתפקיד שר התקשורת. הנדל בחן מחדש את המינויים, החליט לאשרר אותם ובאמצע אוקטובר הגיש אותם לאישור הממשלה. אולם הממשלה נמנעה מלדון בהם, ועמותת "הצלחה" שוב הגישה עתירה לבג"ץ - שלישית במספר.

באמצע ינואר קבע בג"ץ כי על הממשלה לדון באישור המינוי של קרמרמן ושוויקי, במסגרת עתירה שלישית שמתנהלת בעניין. בעתירה זו ביקשה עמותת "הצלחה" לחייב את הממשלה לדון במינויים - שכבר אושרו על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים עוד טרם פיזור הכנסת, לפני בחירות אפריל 2019.

באמצע ינואר 2020 הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבית המשפט כי למרות ההחלטה על פיזור הכנסת, לשיטתו אין מנוס מכך שיינתן צו המחייב את הממשלה לדון במינויים. לאחר מכן בג"ץ הורה לממשלה לערוך דיון בנושא ולנקוט את הצעדים הנדרשים לאישור המינויים.

בישיבת הממשלה מנדלבליט אומנם הודיע לשרים כי עליהם לקיים דיון על המועמדים עצמם ולא על ההליך, על הקירבה לבחירות או על הקושי לבצע מינויים אחרים. ואולם שרי הליכוד הודיעו כי לא יצביעו בעד המינויים, ורובם טענו כי לא ראוי לאשר מינויים כאלה בסמוך לבחירות. בסופו של דבר הנושא לא הועלה להצבעה, ובתגובה הגישה עמותת "הצלחה" בקשה לביזיון בית המשפט.

בהחלטתם קבעו השופטים כי הדיון בממשלה אכן התמצה בפועל בשאלה האם ראוי לדון במינויים בתקופת בחירות. הם ציינו כי מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הניחו שהדיון כפי שהתקיים ממלא את הצו, ואם בית המשפט יחליט לחייב דיון יותר ספציפי - הממשלה תקיים את הצו.

ואכן אתמול שוב התקיים דיון בנושא - והשרים שוב התקשו לנהל דיון לא ענייני. בשעות הלילה התכנסה ישיבת הממשלה מחדש. הפעם הצביעו שרי הליכוד נגד המינויים, שכאמור לא אושרו.