סטארט-אפים של כלי רכב חשמליים מבטיחים שיא של צמיחה בהכנסות

חברות שיש להן כיום הכנסות קטנות, צופות צמיחה עצומה תוך זמן קצר • למרות התחזיות, ישנם משקיעים שאינם כל-כך בטוחים

טעינת רכב חשמלי / צילום: שאטרסטוק
טעינת רכב חשמלי / צילום: שאטרסטוק

לקח לגוגל עשר שנים להגיע למכירות של 10 מיליארד דולר, הכי מהר אי-פעם לסטרט-אפ אמריקאי. בטרפת הספאק מהעת האחרונה, כמה חברות כלי רכב חשמליים מתכננות הנפקות שאמורות לשבור את השיא הזה - בחלק מהמקרים בכמה שנים טובות.

בין השאפתניות ביותר נמצאות יצרנית רכבי היוקרה Faraday Future, חברת האוטובוסים והואנים החשמליים Arrival Group וחברת Fisker. כל אחת מהן גילתה תוכניות לעבור את רף ההכנסות של 10 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים מרגע שיחלו במכירות ובייצור סדרתי.

אחרי גוגל מבית אלפאבת, חברת אובר הגיעה למכירות של 10 מיליארד דולר תוך תשע שנים מההכנסות הראשונות שלה. אחריהן נמצאות פייסבוק וטסלה, שעברו 10 מיליארד דולר בהכנסות תוך 11 שנים מרגע שהחלו במכירות, כך לפי ניתוח שערך ה"וול סטריט ג'ורנל" בנתונים שהתקבלו מחברת המחקר Morningstar.

שתי חברות אחרות - ספקית החלקים לכלי רכב חשמליים Ree Automotive מישראל והסטארט-אפ Archer Aviation מקליפורניה, המתכוון לייצר כלי טיס דומה להליקופטר שיונע בחשמל - מתכננים להגיע ל־10 מיליארד דולר תוך שבע שנים מהשקת המוצרים שלהן.

שתי החברות האלה, כמו Faraday, Arrival ו־Fisker, השלימו הנפקות בבורסה או שהן הולכות להיות מונפקות על ידי מיזוג עם חברות רכישה למטרה מיוחדת, המכונות חברות צ'ק פתוח או ספאק.

יותר מעשר חברות הוערכו במיליארדי דולרים לפני שיצרו הכנסה

התחזיות לצמיחה שוברת שיאים מדגימות את מידת ההתלהבות מסטארט-אפים בתחום כלי הרכב החשמליים, בייחוד אלה שיוצאים להנפקה על ידי התמזגות עם חברות צ'ק פתוח, חברות מעטפת הרשומות בבורסה שמטרתן היחידה למצוא חברה פרטית להשקעה ולהנפיק אותה בהליך מזורז על ידי מיזוג.

יותר מעשר חברות של כלי רכב חשמליים או חברות המייצרות סוללות שחתמו על הסכמים עם ספאק הוערכו במיליארדי דולרים לפני שייצרו איזושהי הכנסה, בגלל שסוחרים מתחילים ומשקיעים מסורתיים רבים החלו להשקיע בתחום הפורח הזה.

תומכי המגמה הזו אומרים שמעבר ממכוניות מונעות בדלק אמור לפתוח הזדמנויות למותגים חדשים. אבל הרבה מההתלהבות, כך אומרים משקיעים, מתרחשת בגלל שווי השוק של יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה, שמוערכת ב־665 מיליארד דולר.

אמנם מניותיה של טסלה ירדו מעט בחודשים האחרונים, אבל בסך הכל במהלך 2020 עלו במחירן יותר מפי 8.

סטארט-אפים השואפים לשכפל את הצלחתה של טסלה בוחרים בספאק - אפשרות מהירה יותר מהנפקה רגילה - ומפרסמים למשקיעים טבלאות המדגימות איך בגלל התוכניות שלהם הם צריכים לצמוח מהר יותר אפילו מטסלה.

התחזיות האלה, שרגולטורים מאוד לא אוהבים לראות בהנפקות ראשונות, הן גורם חשוב נוסף בדרך שבה משקיעים מעריכים את החברות החדשות. ציפיות לצמיחה משמעותית נוטות לנפח הערכות שווי.

השאיפות יוצאות הדופן וההערכות הגבוהות גרמו לכמה אנליסטים לומר שהתחזיות לא ריאליסטיות. פאבל מולצ'נוב, אנליסט בחברה Raymond James המכסה את תחום האנרגיה הנקייה, אמר שלכל התחזיות האלה צריך לעשות "תספורת".

אפילו כשממשלות ברחבי העולם דוחפות צרכנים לא להשתמש במכוניות המונעות בדלק, צפוי להיות גל של מכוניות חשמליות שיהמם את צרכנים, אמר מולצ'נוב. "אני חושב שיש יותר מדי אופטימיות לגבי הביקוש", אמר.

החברות ומי שמגבה אותן אומרים שהן מתמודדות עם שוק שונה מאוד מהחברות שצמחו מהר בשנים עברו. לחברות הטכנולוגיה לוקח זמן להפוך לשמות מוכרים בכל בית אפילו כשהן בין הטובות ביותר, אבל בגלל שמשאיות ומכוניות מגיעות עם תג מחיר גבוה בלאו הכי, דרושים יחסית מעט קונים לפני שנתוני המכירות מגיעים למיליארדים, אומרים בחברות.

מעבר לכך, שוק המכוניות החשמליות התבגר משמעותית מאז שטסלה נכנסה אליו, ופתחה לסטארט-אפים - שרבים מהם גייסו כמויות גדולות של מימון בתחילת הדרך - מגוון של ספקים היכולים להקל על הייצור.

סיימון ספרול, דובר של החברה Fisker מלוס אנג'לס, אמר שתוכנית החברה להסתמך על יצרנים מצד שלישי לבניית כלי הרכב שלה תאפשר לה להגביר ייצור הרבה יותר מהר ממה שעשתה טסלה, בעוד שהרכב הראשון שתציג לשוק מיועד לשוק הנרחב.

"השוק אליו אנו הולכים לפנות אינו הרבה יותר גדול מהשוק של טסלה", אמר.

ציי רכב גדולים יעברו במהירות לכלי רכב חשמליים

ב־Arrival שמתכננת לקפוץ מאפס הכנסות השנה ל־14 מיליארד דולר הכנסות ב־2024 על ידי מכירת אוטובוסים חשמליים ורכבי משלוח מונעים בחשמל, מהמרים שמפעילי ציי רכב גדולים יעברו במהירות לכלי רכב חשמליים בתוך כך שהממשלה עושה מאמץ נרחב להקטין בפליטת גזי החממה.

"אנו מאמינים שזו נקודת תפנית לאימוץ מהיר של מיליוני כלי רכב חשמליים", אמר אבינאש רוגובור, נשיא החברה.

חברות אחרות שהציגו תחזיות צמיחה מהירות כוללות את Joby Aviation, המעריכה שתכניס 20 מיליארד דולר בשנה בעוד כעשר שנים, ויצרנית כלי הרכב החשמליים Lucid Motors, המתכננת להגיע למכירות בגובה 22 מיליארד דולר עד 2026. החברה כבר ייצרה הכנסה מסוימת ממכירת סוללות והיא מתכננת להשיק את המכונית הראשונה שלה השנה.

לפני שהחברות פונות לעסוק בביקוש, ישנם משקיעים האומרים שאחד המכשולים עשוי להגיע דווקא מצד הייצור, שעשוי להיות מאתגר בהתחשב בשרשרת האספקה המסובכת הכרוכה בייצור מכוניות.

גאווין בייקר, משקיע גדול בטסלה בתחילת העשור הקודם כשהיה מנהל תיקים בחברת הקרנות ההדדיות Fidelity Investments, אמר שאין זה סביר שחברות "יהיו מסוגלות להגביר ייצור בקצב שהוא גדול פי שניים או שלושה ממה שעשתה טסלה" אחרי שהשיקה את דגם S שלה.

"קל לעשות מצגות בפאוור פוינט; יחסית קל לייצר כמה אבי טיפוס שנראים טוב ונוסעים בסדר", אמר בייקר, כיום מנהל השקעות ראשי ב־Atreides Management. "מה שקשה זה לייצר על סרט נע מכוניות באיכות גבוהה שיהיו אמינות".

סטארט-אפים המונפקים דרך התמזגות עם חברות צ'ק פתוח מתמודדות עם רגולציה שונה בנושא התחזיות שלהן לעומת בהנפקה ראשונית רגילה מפני שהעסקאות מבחינה רשמית מהוות מיזוגים ולא הנפקות ראשוניות, הנתונות לבחינה מעמיקה יותר מצד הרגולטורים.

הדיכוטומיה הזו גרמה לחשש בקרב כמה משקיעים בהון סיכון ואחרים שאומרים שתחזיות שהן ספקולטיביות מעצם טבען, עשויות לגרום להתלהבות סביב חברה שהיא לא הייתה יכולה לקבל בהנפקה ראשונית רגילה.

"הבעיה האמיתית היא שמדובר כאן בארביטראז' של הרגולציה - זו פרצה", אמר רוברט ג'קסון, נציב לשעבר במועצה לניירות ערך ולבורסות של ארה"ב (SEC) ופרופסור בביה"ס למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק. הוא הוסיף שרגולטורים צריכים להקשות על חברות פרסום של תחזיות מסוג זה.

ישנם מנהלי ספאק ששמחו על האפשרות לפרסם תחזיות, ואמרו שהן עזרו לסטארט-אפים להעביר למשקיעים את החזון שלהם.

הרגולטורים שמים לב. בכירים ב־SEC אמרו בשבוע שעבר שיתחילו לבחון יותר מקרוב את שוק ה־ספאק.