הייעוד של בנק ישראל לבנק הדיגיטלי: "אלטרנטיבה משבשת" לבנקאות המסורתית

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "זהו נדבך נוסף וחלק ממכלול הצעדים שמקדם בנק ישראל להגברת התחרות במערכת הפיננסית" • "נפעל לסייע לכל מיזם אחר שירצה להקים בנק בישראל"

"אנו מקווים שהבנק הדיגיטלי הראשון יהווה 'אלטרנטיבה משבשת' לבנקאות המסורתית ויגביר את התחרות במערכת הבנקאית" - כך מסר היום (ג') בנק ישראל, שאחראי בין היתר על הפיקוח על המערכת הבנקאית, וזאת ימים ספורים לאחר שהבנק הדיגיטלי הראשון החל בהרצה. הבנק הדיגיטלי שבבעלות פרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאיי ואורקום, צפוי להתחיל לפעול לקראת סוף השנה.

הפתיחה המתוכננת של הבנק הדיגיטלי, שיהפוך כשיחל לפעול לקבוצת הבנקאות העצמאית השביעית במספר בישראל - והקטנה ביותר, נעשתה לאחר שורה של החלטות והקלות של הבנק המרכזי. בין היתר מפרטים בפיקוח על הבנקים את ההקלות והורדות חסמי הכניסה שעשו, כדי לצרף בנק חדש למערכת הבנקאית הישראלית, לאחר שנים ארוכות שזה לא קרה.

במסגרת זו מבהיר הפיקוח על הבנקים כי אפשר והמערכת הבנקאית תתרחב עוד בעתיד. "בנוסף קיימות פניות של יזמים נוספים, שנמצאות בשלבים שונים של תהליך הגשת הבקשה להקמת בנק חדש ומלוות על ידי הפיקוח על הבנקים", נמסר היום מבנק ישראל, תוך שציינו כי "התשתית שנבנתה נועדה לתמוך באפשרות להקמת בנקים חדשים נוספים בשנים הקרובות".

כך או כך, לדברי המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, "זהו נדבך נוסף וחלק ממכלול הצעדים שמקדם בנק ישראל להגברת התחרות במערכת הפיננסית". עוד אמר כי "נפעל לסייע לכל מיזם אחר שירצה להקים בנק בישראל".

הבנק החדש, שבניהול גל בר דעה, ושבנק ישראל כבר נתן לו אור ירוק עוד ב-2019 - ורק לאחר ש"הוגשו 15 מהדורות של התוכנית העסקית עד לאישורה", יהיה בנק דיגיטלי ללא סניפים כאשר הפעילות שלו תתבצע בשלב הראשון באמצעות אפליקציית דיגיטל. מדובר בבנק קמעונאי הפועל, לפחות בשלב ראשון, מול משקי הבית. בכל אופן, בבנק ישראל מבהירים כי יש עוד כמה צעדים שעל הבנק הדיגיטלי וצוותו לבצע, בטרם יהפכו לבנק לכל דבר.

"בשלב זה, של פעילות כתאגיד בנקאי בהקמה, הבנק הדיגיטלי מתחיל בפעילות מצומצמת בהתאם לרישיון הבנק המוגבל ובמסגרת פיילוט שנועד לבחון את היערכות הבנק בעלייה לייצור. בנוסף הבנק ממשיך בהשלמת ההיערכות הנדרשת במסמך אבני הדרך, ובסגירת כל הפערים מול הדרישות הרגולטוריות הרלוונטיות לתאגיד בנקאי חדש. עם השלמת העמידה באבני הדרך ובכל התנאים שהוגדרו, כולל הגשת דוח ביקורת בלתי תלויה, ולאחר שתיבחן לעומקה עמידת הבנק הדיגיטלי בכל הדרישות שנקבעו, ימליץ המפקח לנגיד להסיר את המגבלות שברישיון. הרישיון יהפוך להיות רישיון קבע, ללא מגבלות ויוחלו על הבנק הוראות של "תאגיד בנקאי חדש".