שנה מצוינת למיטב דש: רווח מליקווידיטי ומפנינסולה יחד עם תרומה מהקורונה

בית ההשקעות סיכם את 2020 עם זינוק של 108% ברווח, ל-162 מיליון שקל •  הברוקראז', האשראי החוץ בנקאי והפינטק קיזזו לחלוטין מחיקת מוניטין בגמל ובפנסיה •  מחלק דיבידנד של 30 מיליון שקל

רביב אילן / צילום: תמר מצפי
רביב אילן / צילום: תמר מצפי

ב-2020 חלה עלייה ניכרת במספר הישראלים שהרגישו שזה הזמן להתחיל ולסחור בשוק ההון. הנהירה הזו לחברי הבורסה, ולפתיחה מואצת של חשבונות מסחר בניירות ערך, השפיע על הבנקים שנהנו מגידול בעמלות מסחר וני"ע, וגם לבתי ההשקעות שמחזיקים בחברי בורסה. אחד מהגופים הללו הוא בית ההשקעות מיטב דש, אשר נהנה בשנה החולפת משנה טובה לא רק בגלל הנהירה לשירותי הברוקראז' שלו, כי אם גם מהצטיינות בתשואות, מרווח בחברה בת שרכשה תיק אשראי "במחיר סוף עונה", ומרווח הון משמעותי בהשקעת פינטק שביצע בעבר.

בית ההשקעות שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, ושבניהולו של אילן רביב, נסחר כיום לפי שווי של כ1.2 מיליארד שקל. הוא סיכם את 2020 עם תוצאות חזקות שבסיכומן זינק הרווח הנקי שלו בכ-108% ל-162 מיליון שקל. בד בבד פרסום הדוחות הודיע בית ההשקעות על חלוקת דיבידנד בהיקף גבוה עבורו, של 30.1 מיליון שקל. למעשה, 2020 ותחילת 2021 בישרו מבחינת מיטב דש על כך שמבחינות רבות הצליח לעקוף את המתחרה פסגות, כשהוא בית ההשקעות "השני", בגודלו במשק, אחרי אלטשולר שחם.

בשורה העליונה מיטב דש נהנה בשנה החולפת מגידול של כ-7.6% בהכנסות, שהסתכמו בכ-995 מיליון שקל, וכמעט חצו את רף המיליארד שקלים. ואולם, הגידול בהכנסות לא משקף את כל פעילויות בית ההשקעות. כך, בעוד שבעסקי ניהול כספי הציבור - החיסכון לטווח ארוך (גמל, השתלמות ופנסיה חדשה) וקרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים, בית ההשקעות רשם שחיקה בהכנסות ביחס ל-2019, הרי שבתחומים האלטרנטיביים והאחרים הוא נהנה מגאות.

במיוחד דברים אמורים לגבי שני תחומים שבית ההשקעות שם עליהם דגש לפני כמה שנים, בדיוק בשביל מטרת גיוון ההכנסות ומקורות הרווח בעולם של שחיקה בדמי הניהול בחסכונות: חבר הבורסה והברוקראז', שנחשב לתחום מסורתי אך שמיטב דש עשה מאמצים לצמוח בו בדגש על לקוחות פרטיים, ותחום האשראי החוץ בנקאי (בדגש על החברה הבת פנינסולה, הציבורית, כשלמדה יש את מיטב דש הלוואות ואת לוטוס שפועלת בחו"ל).

המיטב דש ציינו כי ההכנסות ב-2020 במגזר חבר הבורסה הסתכמו לסך של כ-99 מיליון שקל לעומת סך של כ-66 מיליון שקל בשנת 2020, עליה של 50%. עוד אמרו בהקשר זה כי "מגזר חבר הבורסה נהנה מצמיחה מואצת בשנת 2020 ומגיוס לקוחות מוגבר ומהווה מנוע צמיחה עבור החברה גם בשנת 2021".

ונחזור לחום האשראי החוץ בנקאי שהופך יותר ויותר למהותי עבור מיטב דש. בשנה החולפת נהנתה פנינסולה מכך שרכשה בספטמבר את תיק האשראי ליהלומנים של בנק אגוד. זה נעשה משום ההכרח של אגוד למכור את התיק על מנת שיוכל להתמזג לתוך מזרחי טפחות, כשפנינסולה רכשו את התיק בתמורה שאפשרה לחברה להקפיץ "מהותית" את תוצאותיה כבר ברבעון האחרון של 2020, כשהיא צפויה להמשיך וליהנות מעסקה זו גם ב-2021. כמו כן, גם ההכנסות של מיטב דש הלוואות (הפועלת בתחום האשראי הקמעונאי) גדלו בשנה החולפת, כשפעילות לוטוס גם נמצאת בסימן צמיחה. בסופו של דבר הכנסות מיטב דש מתחום האשראי, דרך שלוש החברות, גדלו ב-2020 ב-80%.

אך לא רק זאת, בשנה החולפת נהנה מיטב דש מרווחי נוסטרו בהיקף 19 מיליון שקל, לעומת רווחי נוסטרו של 9 מיליון שקל ב-2019, כשבנוסף הוא רשם רווח אחר בגובה 31 מיליון שקל לעומת הפסד של 44 מיליון שקל בשנה שקדמה. מהיכן הגיע הפער האמור?

ב-2020 רשם מיטב דש הפחתת נכסים בלתי מוחשיים בכ-31 מיליון שקל לעומת סך של 43 מיליון שקל שנמחק ב-2019. בנוסף, בשנה החולפת מיטב דש מחק עוד 14 מיליון שקל בגין ירידת ערך מוניטין. ואולם, בשנה החולפת מיטב דש נהנה מרווח הון גבוה וחריג בשל השקעתו המוצלחת בליקווידיטי, שעמד על 76 מיליון שקל לפני מס בשנה החולפת. אגב, מיטב דש כבר לא בעל שליטה בליקווידיטי אך הוא עדיין מחזיק במניות של חברת הפינטק.

ומה לגבי המחיקה כאמור? מיטב דש מחק כ-13.9 מיליון שקל לפני מס בגין המוניטין של חברת הגמל והפנסיה שלו. אגב זאת נציין כי לאחרונה מיטב דש רכש את קרנות הפנסיה החדשות של הלמן אלדובי, מידי הפניקס. אפרופו זאת, המנכ"ל רביב מסר כי "נמשיך לבחון רכישות נוספות".

ולסיום, היקף הנכסים המנוהלים על ידי מיטב דש עמד בסוף 2020 על רמת שיא עבורו, של כ-146 מיליארד שקל. זאת, בהשוואה להיקף נכסים של כ-136 מיליארד שקל בסוף 2019. המגמה הזו נמשכה גם לתוך 2021, ולפי מיטב דש, "נכון למועד פרסום הדוח" סך הנכסים המנוהל על ידי בית ההשקעות עומד על 151 מיליארד שקל.