בעלי המניות בסטארבקס דוחים הצעה לבונוסים למנהלים

חברת בתי הקפה צפויה לתת בונוסים בגובה מיליונים למנכ"לים • חברות ייעוץ חיצוניות ייעצו לבעלי המניות לא לאשר את הבונוסים

סטארבקס / צילום: עינת לברון
סטארבקס / צילום: עינת לברון

בעלי המניות בתאגיד סטארבקס (Starbucks) דחו את ההצעה של החברה לפיצוי והטבות למנהלים, בצעד נדיר של תוכחה בחברה אמריקאית גדולה.

בעלי המניות בחברה הצביעו ביום רביעי נגד התוכנית שכללה הענקת מיליוני דולרים בבונוסים ותשלומי אחרים למנכ"ל החברה. ההחלטה אינה מחייבת ועשויה בסוף לא להשפיע על פיצוי הבכירים. בעלי מניות ב־10 חברות בלבד במדד S&P 500 דחו הצעות פיצוי לבכירים בשנה שעברה - כך על-פי נתוני החברה ISS Corporate Solutions, חברת ייעוץ לשכר בכירים שמנוהלת על-ידי החברה Institutional Shareholder Services.

הצעת הפיצוי למנהלי החברה כללה בונוס חד-פעמי למנכ"ל קווין ג'ונסון של 1.86 מיליון דולר לשנה הפיסקלית 2020. חבר המנהלים בסטארבקס גם הסכים בסוף 2019 לספק לג'ונסון בונוס שימור לשלוש שנים של 50 מיליון דולר אם יביא את מניית החברה ליעד הרצוי ויישאר בחברה עד סוף שנת הכספים של 2022.

החברה הודיעה בדיווח לבעלי המניות כי ג'ונסון עזר לשווי השוק של סטארבקס לגדול ביותר מ־39 מיליארד דולר מאז שהתמנה למנכ"ל ב־2017, ועזר לחברה להציג תוצאות טובות יותר מרוב המתחרות שלה.

חברת ISS וחברת הייעוץ הקשורה אליה Glass Lewis ייעצו לבעלי המניות להצביע נגד החלטות הבונוסים. ב־ISS כתבו כי סטארבקס לא הסבירה כראוי למה הבונוס ארוך הטווח ניתן במזומן, והוסיפו כי התדירות של בונוסים חד־פעמיים בחברה מטרידה אותם.

ההסבר של סטארבקס לתשלום על ביצועים לא היה מניח את הדעת בהתחשב בגודל הבונוס המוצע, 50 מיליון דולר, כך אמרו ב־ISS.

מארי דילון, מנכ"לית Ulta Beauty ודירקטורית בסטארבקס, היושבת בראש הוועדה האחראית על קביעת הבונוסים, אמרה כי חבר המנהלים גיבה פה-אחד את הבונוסים על ביצועים, המשקפים את תמיכתה של החברה בתשלום על ביצועים טובים. תפקידו של ג'ונסון חיוני לחברה בייחוד בעת המגפה, כתבה דילון בהודעה.

"חבר המנהלים שלנו וצוות הניהול ימשיכו להיות מעורבים עם משקיעים בחודשים הקרובים להבנת הפרספקטיבות שלהם כחלק מההערכה המתמשכת של תוכניות פיצוי בכירים", אמרה.

רוזלינד ברוור, מנהלת תפעולית יוצאת בחברה שהפכה למנכ"לית ב־Walgreens Boots Alliance, ויתרה על בונוס השימור שלה בגובה 5 מיליון דולר, כך הודיעו בסטארבקס.

עוד ביום רביעי, סטארבקס קידמו את המנכ"לית המשותפת ונשיאת החברה Ariel Investments LLC, מלודי הובסון, לתפקיד יושבת-ראש הדירקטוריון בחברה. הובסון, משקיעה בולטת וחברה בחבר המנהלים של סטארבקס מאז 2005, הפכה ליושבת-הראש השחורה היחידה בחברה הנמצאת במדד S&P 500.

השנה סטארבקס חוגגת 50 שנה. החברה, שהתחילה בסניף אחד בשיקגו, הפכה למותג עולמי שביקש לעסוק בנושאים חברתיים כמו גזענות ואיכות הסביבה, אך גם משך ביקורת על כך שצמח מהר מדי. בשנה שעברה אמרה החברה כי תקשור בין פיצוי הבכירים לגידול בייצוג מיעוטים בקרב העובדים ולקיצוצים בשימוש במים וביוב. החברה גם סוגרת מאות סניפים בארה"ב כחלק ממאמץ לעבור למודל המתבסס יותר על שליחויות.