בריטניה משנה את מדיניות הביטחון שלה ומגדילה את מאגר הטילים הגרעיניים

לאחר שעזבה את האיחוד האירופי, מבקשת בריטניה לרכוש השפעה גדולה יותר באזור הודו והאוקיינוס השקט

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, שהתמודד עם כמה חזיתות / צילום: Shutterstock
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, שהתמודד עם כמה חזיתות / צילום: Shutterstock

הממשלה הבריטית הציגה תוכנית להגדיל את מאגר הטילים הגרעיניים שלה, כחלק משינוי במדיניות ההגנה המכיר בכך שהסדר העולמי שעזרה לכונן בסוף מלחמת העולם השנייה מתפורר.

לאחר שיצאה מהאיחוד האירופי בשנה שעברה, מבקשת בריטניה לחצוב לעצמה מקום במערכת הבינלאומית שהפכה לשברירית והפכפכה, בעת שהיא מחזקת את הכלכלה שלה על ידי מסחר גלובלי נרחב יותר.

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר שבריטניה תהפוך למתווכת חזקה ובעלת השפעה גדולה יותר באזור הודו והאוקיינוס השקט, ובגיבוי של הגדלת ההשקעה במדע ובטכנולוגיה בתוך המדינה. "גורל העם הבריטי קשור באופן כמעט ייחודי לאירועים בצד השני של העולם", אמר ג'ונסון לפרלמנט כשהציג תוכנית המפרטת את שאיפות מדיניות החוץ של בריטניה לאחר הברקזיט. "בריטניה לעולם לא תוכל  להסתפק באופק הצפוף של מדיניות חוץ אזורית", אמר.

הברקזיט הוצג על ידי בכירי הממשלה במשך זמן רב כדרך בה בריטניה תסתגל במהירות לאתגרים גלובליים, בלי להיות תלויה בהחלטות האיחוד האירופי. המסמך בן 114 העמודים שהפיקה הממשלה מצייר תמונה עגומה לעשור הקרוב.

הדוח מזהיר לגבי נסיגת הגלובליזציה שהחלה לאחר המשבר הכלכלי וצפויה להמשיך להחריף סכסוכים בין מדינות. השימוש בכלי נשק גרעיניים וכימיים חדשים יגבר, כך נכתב במסמך, בעת שהאתגרים על מעמדה המוביל של ארה"ב יתגברו. "שמירה על הסטטוס קוו כבר אינה מספקת", נכתב במסמך.

בהתחשב בתחזית זו, בריטניה מחזקת את הארסנל הגרעיני ההרתעתי שלה. המדינה הייתה על המסלול להקטנת כמות ראשי הנפץ הגרעיניים שלה ללא יותר מ־180 עד אמצע העשור הנוכחי.

עם זאת, בהתחשב באיומים הגוברים, התקרה הזו הורמה ללא יותר מ־260 ראשי נפץ גרעיניים. הממשלה מתכוונת להפסיק לפרסם נתונים על כמות ראשי הנפץ הפעילים בארסנל. נכון להיום, יש לבריטניה מאגר של 190 ראשי חץ, כך לפי פדרציית המדענים האמריקאים. המאגר הזה הוא הקטן ביותר בין המדינות הגרעיניות המוצהרות, הכולל את שכנתה של בריטניה צרפת.

ישנם חוקרים שהטילו ספק במהלך. לאחר שבזבזה שנים בשתדלנות לפירוז גרעיני, העלאת תקרת הארסנל הגרעיני היא "טעות דיפלומטית גדולה", כך אמר ניק וויטני, לשעבר מנהל סוכנות ההגנה האירופית. "זה יספק תירוץ טוב יותר להתחמשות ברחבי העולם".

אחרי הברקזיט, סדרה של פשרות נראית באופק. על מנת לממן את הצבא כעת, תיאלץ בריטניה לקצץ בהוצאות על כוחות חמושים קונבנציונליים. היא תנסה לכרות בריתות הגנה משמעותיות יותר באזור הודו, אפילו בזמן שבכירים בריטים אומרים שלא יפנו גב לאירופה.

בבסיס השיקול המורכב: בריטניה שואפת להרחיב את היחסים הכלכליים עם סין ובה בעת לבקר את הרקורד של סין בזכויות אדם ולנסות להכיל את האיום הסיני על הביטחון הלאומי של בריטניה.

"אנו צריכים למצוא איזון", אמר ג'ונסון, והוסיף שכעת לא הזמן למלחמה קרה עם סין. השנה נושאת המטוסים הבריטית HMS Queen Elizabeth צפויה לפטרל במים הנתונים במחלוקת בים סין הדרומי, וזה צפוי להעלות את המתח מול בייג'ינג.

חלק ניכר מהבחינה מחדש מעוצב על ידי החוויה הבריטית של מגפת הקורונה, כשהסתמכות המדינה על שרשראות אספקה גלובליות - בעת שגבולות בינלאומיים נסגרו - הותירה את בריטניה במצב פגיע. בינתיים, ההצלחה הבריטית בפיתוח חיסון הותירה טעם של ניצחון.

כעת, מדיניות החוץ הבריטית תונע על ידי תוכנית שנועדה לחזק את המחקר והפיתוח בתוך בריטניה. המדינה מתכננת להפנות לפחות 6.6 מיליארד לירה שטרלינג, כ־9.18 מיליארד דולר, למימון הוצאות ביטחון בארבע השנים הקרובות בתחומים הכוללים את החלל, וכלי נשק וטילים מתקדמים.

"הגישה הבריטית מרגישה יותר צרפתית ופחות ליברלית", אמר מלקולם צ'למרס, סגן מנהל כללי ב־Royal United Services Institute, מכון מחקר העוסק במחקרי הגנה. "היא שמה מוקד חזק יותר על הבסיס הטכנולוגי הלאומי שלנו". צרפת בעבר השקיעה רבות בבניית יכולות הטכנולוגיה ההגנתית שלה.

בשבוע הבא, כשהממשלה תחליט על סדרת קיצוצים בהוצאות צבאיות, יוחלט גם מאין ימומן השינוי הזה. אנליסטים צופים שהממשלה תקצץ במספר החיילים, המטוסים וספינות הקרב על מנת לממן את השינויים. אבל התקציב הבריטי כבר מתוח לעייפה לאחר המגפה, ושאלות עלו לגבי איך או האם האסטרטגיה החדשה תוטמע במהירות, כך אמר וויטני.

על פי הבחינה מחדש, ארה"ב תיוותר בת הברית החשובה ביותר של בריטניה גם מבחינה מסחרית וגם מבחינה צבאית. בריטניה תמשיך לראות ברוסיה את האויב מס' 1, ותמשיך לבנות יחסים דיפלומטיים באזור הודו והאוקיינוס השקט.

בריטניה ביקשה להצטרף כחברה באיחוד המדינות של דרום מזרח אסיה ומבקשת להצטרף גם להסכם הסחר הטרנס־פסיפי. ראש הממשלה ג'ונסון צפוי לבקר בהודו בקרוב.

בשנה שעברה, הממשלה הבריטית הודיעה על ההגדלה הגדולה ביותר בהוצאה הצבאית מאז המלחמה הקרה, במטרה לחזק את מעמדה כבת הברית הצבאית העיקרית של ארה"ב לאחר הברקזיט. בריטניה תוציא 24.1 מיליארד פאונד נוספים בארבע השנים הקרובות לעומת התקציב של שנה שעברה. זה, אמרה הממשלה, יחזק את הקשר בין בריטניה לארגון הברית הצפון אטלנטית, נאט"ו.