אלון מאסק מצהיר שטסלה לא תשתף מידע מכלי הרכב שלה: לא עם ארה"ב ולא עם סין

בייג'ינג הגבילה את השימוש ברכבי טסלה בידי אנשי הצבא או עובדים של חברות בבעלות המדינה, עקב חשש לביטחון המדינה

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

חברת טסלה לעולם לא תעביר לממשלת ארה"ב נתונים שנאספו על ידי כלי הרכב שלה בסין או במדינות אחרות, כך אמר אלון מאסק, מנכ"ל החברה, בכנס של בכירים בסין.

ההבטחה של מאסק שנתוני צרכנים סינים יישארו מוגנים באה לאחר שהממשלה הסינית החליטה להגביל את השימוש ברכבי טסלה על ידי אנשי צבא או עובדים של חברות מרכזיות ברשות המדינה, כפי שדווח לראשונה בוול סטריט ג'ורנל בסוף השבוע האחרון. בייג'ינג פעלה מתוך חשש שמידע רגיש כמו צילומים שצילמו המצלמות של המכוניות יישלחו לארה"ב, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בדברים שנשא דרך קישור וידאו בשבת לפורום הפיתוח של סין, גוף הנתמך על ידי הממשלה בבייג'ינג, אמר מאסק שאף חברה אמריקאית או סינית לא תסתכן באיסוף מידע רגיש או אישי ואז תשתף אותו עם ממשלה בארץ הבית שלה.

"בין אם מדובר בסין או בארה"ב, ההשפעות השליליות לחברה כזו יהיו רעות מאוד", אמר מאסק. אם טסלה תשתמש במכוניות שלה לריגול בכל מדינה שתהיה, החברה תיסגר בכל המדינות האחרות, מה שהוא הגדיר כ"תמריץ חזק מאוד בשבילנו לשמור על חשאיות".

החששות לגבי ריגול תעשייתי נופחו מעבר לפרופורציה, אמר מאסק, וציין את המקרה של אפליקציית הסרטונים טיק טוק - הנמצאת בבעלות חברת הטכנולוגיה הסינית בייטדאנס (Bytedance) - ששנה שעברה עמדה בפני איסור שימוש בארה"ב לפני שהנושא נפתר בנזיפה.

"אפילו אם היה ריגול, מה יכולה ללמוד המדינה הזרה ומה זה בעצם משנה? אם זה לא משנה, לא שווה לחשוב על זה הרבה", אמר מאסק. מאסק הוסיף שחששות אמריקאים לגבי ריגול סיני דרך טיק טוק הם לא רציונליים, וטען: הסרטונים בפלטפורמה ברובם מראים אנשים "רוקדים ריקודים מטופשים".

בסין נתפשת טסלה כמודל לחברה זרה העושה עסקים במדינה. היא זכתה בתמיכה חזקה מהרשויות בשנחאי להתבסס בעיר, ובשנת 2018 הפכה ליצרנית הרכב הזרה הראשונה בסין שזכתה באישור להקים מפעל בבעלותה המלאה - כלומר ללא שותפות עם יזם מקומי. בנקים לאומיים סיניים מימנו את הפרויקט.

סין הפכה גם לשוק ליבה עבור טסלה, ששנה שעברה הייתה אחראית לכרבע מהמכירות העולמיות של החברה, המגיעות ל־500 אלף רכבים בערך.

בתוך כך שהחברה ממשיכה להרחיב את המפעל בשנחאי ולהגביר את הייצור המקומי של הרכב מדגם 3 והרכב מדגם Y, טסלה התנגשה ברשויות הסיניות באופן רציני בפעם הראשונה בחודש שעבר. מנהל המדינה לרגולציה של השוק, הרגולטור הראשי במדינה, נזף בחברה באופן פומבי לגבי ענייני איכות.

טסלה הוציאה בתגובה הודעה בה נכתב שהחברה "מקבלת בכנות את ההנחיה של מחלקות הממשלה" ותעשה שיפורים לאחר ש"חשבה לעומק על הבעיות".