שנת הפריצה של חברות הקנאביס: צמיחה בהכנסות של שיח ויוניבו

בשנת 2020 כולה צמחו הכנסות שיח ב-28% לכ-37 מיליון שקל • שנת 2020 הייתה שנת הפעילות הראשונה של יוניבו, והיא רשמה הכנסות של 33 מיליון שקל

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת שיח מדיקל, אחת מחברות הקנאביס המובילות בבורסה בתל אביב, פרסמה היום את הדו"חות שלה לשנת 2020, המעידים על צמיחה יפה בעסקי החברה ועל רווחיות. בכל זאת יורדת מניית החברה היום 3.6%,כ נראה משום שבשוק ציפו ממנה ליותר. שיח נסחרת לפי שווי של 223 מיליון שקל.

בשנת 2020 כולה צמחו הכנסות החברה ב-28% לכ-37 מיליון שקל. עיקר ההכנסות מן השוק הישראלי, והן מתבססות בעיקר על מוצרים שהחברה מגדלת בעצמה ומעט על מוצרי יבוא. הרווח הגולמי לפני השפעת שווי הנכסים הביולוגיים עמד על 21 מיליון שקל, צמיחה של 52%. בנטרול שווי הנכסים הביולוגיים והוצאות מימון חד פעמיות, רשמה החברה רווח של 18 מיליון שקל, גידול של 95% ברווחיות. הרווח שלא בנטרול הרכיבים הללו עמד על 11.9 מיליון שקל, לעומת הפסד של 22.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה (ורווח של 8 מיליון שקל ב-2018). בקופת החברה כ-25.5 מיליון שקל.

ברבעון עמדו ההכסנות על 11 מיליון שקל, גידול של 69%, והרווח היה 3.6 מיליון שקל, לעומת 2.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

ההכנסות לשנת 2020 עדיין אינן כוללות פעילות משמעותית של ייצוא, אך הייצוא החל בפועל בנובמבר, וייתכן שתהיה לו השפעה מהותית על הכנסות החברה. שיח ביצע יצוא לאוסטרליה וגרמניה ובחודש הקרוב תיצא גם לקפריסין, כאשר לאוסטרליה כבר יצר משלוח בגודל משמעותי - כ-120 קילו תפרחת, ושיח מעריכה כי תוכל להרחיב את הפעילות באוסטרליה. הפעילות בחו"ל מבוצעת באמצעות שותפים, אך מוקדם עדיין לדעת מה תהיה הרווחיות ממנה. פעילות החברה המיועדת לקום ביוון עדיין נמצאת בשלבי בניה ולא מניבה עדיין הכנסות. שיח השקיעה בה 3.8 מיליון שקל ב-2020, ומעריכה כי הכנסות משמעותיות מפעילות זו יגיעו ב-2023.

לשיח מספר חברות בנות בתחומי טכנולוגיית הקנאביס. במהלך הרבעון הראשון, חברת פלנטארק, בה מחזיקה שיח 6.9%, השלימה רישום למסחר בתל אביב, לפי שווי של כ-60 מיליון שקל. חברת טריכומשל בה מחזיקה שיח 41.6%, השלימה גיוס של כ-3 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-19 מיליון שקל. חברת איבנה טכנולוגיות בה מחזיקה שיח 39.5%, הצלחה בניסוי קליני כמוצר אנט דלקתי ואנטי ויראלי.

שיח מעריכה כי שוק הקנאביס הישראלי יגדל ב-70% עד סוף שנת 2022 וכי כשחקנית מובילה היא תגדל איתו.

הכנסות של 33 מיליון שקל ליוניבו

חברת יוניבו היא שחקנית חדשה בשוק הקנאביס הישראלי שלא הייתה אחת משמונה החלוצות ששלטו בשוק מ-2008 עד 2019. שנת 2020 הייתה שנת הפעילות הראשונה של יוניבו, והיא רשמה הכנסות של 33 מיליון שקל, לא רחוק מן ההכנסות של שיח הוותיקה והמוערכת. רוב ההכנסות של יוניבו השנה הן ממפעל היצור של החברה, בו עובדו מוצרים שגדלו בחוות אחרות. חוות עמית בה מתכננת החברה לגדל קנאביס משלה, צפויה להתחיל לפעול השנה. יוניבו מחזיקה 51% מהחווה.

הרווח הגולמי לפני השפעת שווי הנכסים הביולוגיים עמד על 12 מיליון שקל לשנת 2020, אך הוצאות ההנהלה, השיווק והמו"פ איפסו את הרווחיות עד ההגעה לשורה התחתונה. יוניבו נסחרת לפי שווי של 85 מיליון שקל, וכעת יורדת מנייתה כ-4%, כנראה על רקע היעדר הרווחיות.

בקופת החברה 24 מיליון שקל. גם יוניבו נערכת לייצוא קנאביס בשנה הבאה, כאשר מדינת היעד היא ברזיל.

חלק מחברות הקנאביס הישראליות מכוונות את עצמן לבורסות חו"ל, ביניהן IMC שכבר נסחרת בקנדה ואינטרקיור שנמצאת בתהליכי מיזוג לתוך חברת רכישה מיוחדת (SPAC) בקנדה, במטרה להירשם למסחר גם בנאסד"ק. גם יוניבו הביעה היום את כוונתה להירשם למסחר בבורסה זרה. שוק הקנאביס בצפון אמריקה נמצא בעליה בשנה האחרונה, אולם רוב המשקיעים כנראה ירצו לראות כיצד מתממש חלום חו"ל של החברות הישראליות, בטרם יהמרו עליהן בגדול.