אקסלמד תשקיע 40 מיליון דולר בחברת הבריאות דיגיטלית מדימיינדר

מוצר הדגל של מדימיינדר הוא מגש תרופות שמזכיר לחולים בדיוק מתי לקחת תרופות, ומאפשר לו לתקשר עם מערכת הבריאות • לחברה הכנסות של עשרות מיליוני דולרים, ואקסלמד צפויה לשלב על בסיס המוצר שלה טכנולוגיות נוספות

קופסת התרופות החכמה של מדימיינדר / צילום: מדימיינדר
קופסת התרופות החכמה של מדימיינדר / צילום: מדימיינדר

קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית אקסלמד אשר השלימה בשבוע שעבר גיוס של 400 מיליון דולר, הודיעה על ביצוע השקעה משמעותית שלישית, בחברת Mediminder. זוהי השקעה מעט שונה מן הרגיל עבור אקסלמד, שכן לא מדובר בחברת מכשור רפואי אלא במוצר לצרכן, שאפשר לשייך יותר לתחום הבריאות הדיגיטלית, אך שיש לחברה גם מוצר פיזי עם טכנולוגיה ייחודית. יצוין כי גם חברת כלל ביטוח הייתה שותפה להשקעה. 

מדימיינדר פיתחה קופסת תרופות חכמה אשר עוזרת לחולים מורכבים לזכור ליטול את התרופות שלהם. מוצרי החברה כבר נמצאים בבתים של אלפים רבים של מטופלים, וההכנסות מגיעות לכמה עשרות מיליוני דולרים. החברה צומחת ב-50% בשנה. "החזון הוא ליצור חברה עם הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה, על ידי ניצול הפלטפורמה של מדימיינדר שכבר נמצאת בבתי הלקוחות, והוספת טכנולוגיות נוספות למוצרים הקיימים שלה", אומר ד"ר אורי גייגר, מייסד והשותף המנהל של קרן אקסלמד.

לדברי מייסד ומנכ"ל מדימיינדר, ערן שבלסקי: "חולים מורכבים, בעיקר מבוגרים, שאינם נוטלים את התרופות שלהם על פי הפרוטוקול, הם אחת הבעיות הקשות והיקרות בעולם התרופות. קיימים מספר פתרונות המבוססים על אפליקציות ועל קופסאות מסוגים שונים. אנחנו החלטנו לתת פתרון מלא.

"קהל היעד שלנו הם החולים במצב הקשה ביותר, שיש להם אפילו 12 תרופות שונות שעליהם ליטול בזמנים שונים. אלה לרוב גם החולים הכי רגישים, וטעות במשטר התרופות יכולה להסתיים אצלם באשפוז או גרוע מכך.

"הלקוח של מדימיינדר מגיש את תוכנית הטיפול שלו לחברה, והרוקחים המומחים שלנו קודם כל בוחנים אותה היטב כדי לוודא שאין התנגשויות בין התרופות השונות. אחר כך אנחנו מסדרים לחולה את התרופות במגשית, על פי שעות וימים, ומביאים את המגשית החכמה עד הבית שלהם.

"כאשר המטופל צריך לקחת את התרופות, המגשית מתקשרת איתו. זה יכול להיות סתם צלצול, או שאפשר להקליט קול נחמד, אפילו את הנכדה אומרת 'בוקר טוב סבא'. ובאותו רגע נפתח רק החלון של אותו תא שממנו הוא אמור לקחת את התרופות שלו, ורק ממנו הוא יכול להוציא את התרופות.

"אם הוא עדיין לא לקח את התרופה, אנחנו יכולים להתקשר אליו גם בטלפון ואם הוא עדיין לא ענה, אפשר להודיע לבני המשפחה שמשהו השתבש".

החברה יוצאת מגדרה כדי שהמוצר יהיה ידידותי למשתמש. "אמרנו, אם אנחנו נמצאים כבר בבית, אפשר לתת לחולים עוד תועלות. צירפנו אפליקציה שמאפשרת לחולה לתקשר באמצעות המוצר עם הרופאים של החברה, עם חולים אחרים, ויש גם לחצן מצוקה. הוספנו גם מאפיינים שהופכים את החוויה לכייפית ומעניינת. למשל כשלוקחים את התרופות בבוקר רואים את תחזית מזג האוויר ובין לבין מועדי נטילת התרופות, אנחנו יכולים, למשל, להציג עליו תמונות משפחתיות".

מחקרים שערכה החברה הראו כי היא אכן מצליחה להפחית את הסיכון להזנחה או טעות בנטילת התרופות.

לחברה צוות מכירות משלה, אשר כאמור הצליח כבר להביא לשימוש במוצר על ידי אלפי חולים, רובם במימון חברות הביטוח. עבור אקסלמד מדובר בפלטפורמה נדירה שיש לה גם מכירות מרשימות, גם צמיחה וגם זיקה ישראלית. לרוב המודל של אקסלמד הוא לרכוש שליטה בחברה אמריקאית שיש לה מכירות אבל איננה צומחת באופן משמעותי, ולחבר אליה טכנולוגיות חדשניות, שיובילו אותה לצמיחה, בין היתר טכנולוגיות ישראליות.

במקרה הזה, החברה כבר צומחת, אבל אפשר לנצל את העובדה שהיא מוצבת כבר בבית הלקוח והוא משתמש בה כמה פעמים ביום וסומך עליה, כדי לשלש בה אפליקציות אחרות ולהפוך אותה לחברה משמעותית בתחום המתפתח של רפואה מרחוק, למשל תקשורת באמצעות קול.

שבלסקי: "אנחנו קודם כל שירות בית מרקחת שפותר ללקוח בעיה מיידית וחשובה. אנחנו הופכים אותו ליותר עצמאי ונותנים לו שקט נפשי, לו ולמשפחה. כל דבר אחר, הוא רק תוספת לכך".

החברה הוקמה על ידי שבלסקי ב-2007. הוא למד אז ב-MIT, והמשקיעים הראשונים היו פרופסורים וחברים לספסל הלימודים. אחד המשקיעים המשמעותיים של החברה בתחילת דרכה היה מריוס נכט, שמאוחר יותר היה משקיע העוגן בקרן aMoon הראשונה. אולם, עד היום למעשה לא הייתה השקעה של קרן הון סיכון בחברה.

ד"ר רפאל טורגוביצקי, שותף בחברה, אמר כי: "מדימיינדר פיתחה פתרון פשוט לשימוש ואינטגרטיבי לתחום התרופות, שמספק למטופלים את האוטונטמיה לחיות לבד ואת השקט הנפשי לדעת שהם מרחק נגיעה מרפואה מותאמת אישית, תשומת לב מהמשפחה, מרופא ומרוקח. אנחנו מאוד נלהבים להיות שותפים של ערן והצוות, להרחיב עוד יותר את טביעת הרגל הגיאוגרפית של החברה, לשלב טכנולוגיות טלה-רפואה חדשות, והגדיל את בסיס הלקוחות של החברה בארה"ב". בכוונת החברה להתחיל להשתמש בסכום שגייסה כדי לפתוח נקודות שירות במטרופולינים נוספים בארה"ב.

גייגר הוסיף כי: "בסיס הצרכנים ההולך וגדל של מדימיינדר הוא העדות לערך שהחברה מביאה למטופלים ולגורמים המשלמים (חברות הביטוח) על ידי טיפול בצרכים לא מסופקים מבלי להוסיף עלות. אנחנו גאים לתמוך בחברה בתקופה המשמעותית הזו להתפתחות שלה".

חברת ארקין אחזקות תשקיע בחברה לצד אקסלמד. מורי ארקין, בעל השליטה בארקין אחזקות, היה משקיע העוגן בקרן הראשונה של אקסלמד.

כאמור, לפני כשבוע הודיעה אקסלמד על גיוס של 400 מיליון דולר לקרן הפרייווט אקוויטי השנייה שלה. הקרן משקיעה בחברות עם הכנסות של 20-50 מיליון דולר, וכבר השקיעה בחברות Tearlab שמבצעת אבחון של עין יבשה ונוירופייס, המפתחת טכנולוגיה לטיפול בפגיעות מוחיות.