למרות הפסקת הכהונה לאחר חודשיים וחצי בלבד: אנטרופי ממליצה לאשר את תנאי מצנח הזהב של מוטי רוזן במגדל

חברת הייעוץ ממליצה למוסדיים לאשר את תנאי התגמול של רוזן, שדורש לקבל תשלומים בהיקף שנאמד בכ-5 מיליון שקל עבור כהונה שנמשכה פחות מרבעון • לפי שעה האסיפה הכללית בנושא מתוכננת ל-5 באפריל

רוזן מוטי / צילום: איל יצהר
רוזן מוטי / צילום: איל יצהר

בעיצומו של העימות בצמרת מגדל, על תנאי הפרישה של יו"ר החברה המודח מוטי רוזן, חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי ממליצה למוסדיים לאשר לרוזן את תנאי מצנח הזהב שסוכם בינו לבין מגדל. זאת, כשברקע החברה בעימות עם רוזן בנוגע למימוש את מצנח הזהב, בטענה שמדובר בתשלום בהיקף מוגזם עבור חודשיים וחצי בתפקיד. כמו כן, אנטרופי ממליצה לאשר תשלום בגובה מיליון שקל כפיצוי לרוזן עבור החודשים ב-2020 שבהם התעכב אישור מינויו לתפקיד. עם זאת, מגדל עשויה להודיע בימים הקרובים על דחיית האסיפה הכללית.

לגלובס נודע כי במסגרת המלצתה לגופים המוסדיים לקראת האסיפה הכללית הקרובה של החברה, אנטרופי שבראשות גל סטאל, בעד אישור כל הנושאים שעלו לאסיפה, לרבות התגמול ליו"ר היוצא. ככל הידוע באנטרופי בדעה שלמרות שהתגמול אולי ייצא תשלום עודף, יש הכרח לאפשר לחברה לפעול בצורה שוטפת אחרי שהיא מתמודדת עם מלחמות מזה תקופה ארוכה. כלומר, מבחינת חברת הייעוץ למוסדיים לאסיפות כלליות, הצורך באישור תנאי העסקה של רוזן גובר על העודף שהחברה תשלם לו, וזאת משום החשיבות לאפשר לחברה להתחיל דף חדש.

במהלך פברואר הוציאה קבוצת מגדל זימון לאסיפה כללית שנקבעה ל-5 באפריל השנה, ושבה אמורים בעלי מניות החברה לאשר את תנאי התגמול של מוטי רוזן, מנכ"ל החברה ואז עוד יו"ר החברה הבת המרכזית בקבוצה - מגדל ביטוח, כמו גם את כהונתם של שני הדירקטורים איתן בן אליהו וכרמי גילון.

בניגוד לאסיפות כלליות "רגילות" הפעם מדובר באסיפה יוצאת דופן, שכל עוד לא ישונה סדר היום שלה, היא תעסוק באישור תגמול לרוזן על חודשיים וחצי של עבודה, כך שלמעשה היא תעסוק באישור מצנח הזהב הנדיב מאוד שרוזן זכאי לו על פי חוזהו במגדל.

כמו כן, במסגרת הזימון לאסיפה הכללית ביקשה מגדל, עוד קודם לעימות החריף שהביא להזזתו המהירה מאוד והסוערת של רוזן מהתפקיד, לאשר ליו"ר פיצוי על שמונת חודשי "ההמתנה" שלו לתפקיד ב-2020. חודשים שבמהלכם ייעד עצמו לתפקיד במגדל, אך המתין לאישור הרגולטור.

בסופו של דבר רוזן נכנס לתפקידו כיו"ר מגדל ביטוח ב-3 בינואר 2021, במקומו של ניר גלעד, שגם סיים את כהונתו במגדל מוקדם בהרבה משרצה ומשנקבע בחוזהו, תוך שקיבל מצנח זהב. כחודש לאחר מכן רוזן גם החל לכהן כמנכ"ל החברה האם מגדל אחזקות. אלא שבמהרה רוזן נקלע לעימות חזיתי חמור מול מנכ"ל מגדל ביטוח, רן עוז.

בסופו של יום דירקטוריון מגדל ביטוח נתן גיבוי מלא לעוז והכריע על הזזתו המהירה של רוזן מתפקידו כיו"ר חברת הביטוח. רוזן עדיין מכהן כדירקטור במגדל ביטוח וכמנכ"ל מגדל אחזקות, כשהצדדים חלוקים ככל הידוע על תנאי הפרישה שלו. רוזן דורש מימוש מלא של מצנח הזהב שהובטח לו עם כניסתו לתפקידו. למעשה, רוזן, כמו היו"ר שהחליף - ניר גלעד, וכמו רן עוז, הגיעו למגדל רק לאחר שקיבלו הבטחה לתגמול גבוה אם וככל שכהונתם תופסק במהרה ובטרם עת. זאת משום רכבת המינויים וההדחות במגדל בשנים האחרונות.

על רקע זה כותבת אנטרופי בהמלצתה למוסדיים, שנכתבה השבוע - לאחר הדחת רוזן, ושהגיעה לידי גלובס, כי השכר שמגדל כתבה בחוזה העסקה של רוזן גבוה מהשכר החציוני והממוצע למנכ"לי קבוצות ביטוח - החברות האם הציבוריות, ולמעשה נמוך רק מזה שבהראל. הזימון לאסיפה הכללית של מגדל נקב בתקופות הודעה מוקדמת ואי-תחרות של 9 חודשים כל אחת, וזאת בכפוף לשינוי מדיניות התגמול של הקבוצה. כך, ככל הנראה מצנח הזהב שרוזן דורש לקבל הוא בעלות כוללת של כ-5 מיליון שקל עבור מגדל, וזאת לאחר שכיהן בתפקידו המרכזי בקבוצה פחות מרבעון.

כאמור מעלה, ככל הידוע, אם מגדל ביטוח לא הייתה בבלגאן אנטרופי כנראה הייתה מתנגדת לתנאי התגמול של רוזן, אבל, מבחינת אנטרופי העיקר כרגע שהחברה תמשיך לעבוד ולכן התשלום העודף שיש פה הוא ענייני. מפה שלדעת אנטרופי התשלום העודף הוא לא כזה מהותי לאור הרצון לתת לחברה להמשיך ולפעול ולפתוח דף חדש.

לא מן הנמנע שגם אם האסיפה הכללית תאשר את הסכם התגמול של רוזן, זה לא יהווה סוף פסוק מבחינת החברה - שעדיין לא הגיעה להבנות עם רוזן, ככל הידוע. עוד נציין כי אנטרופי בעד אישור מינוי איתן בן אליהו וכרמי גילון כדירקטורים במגדל אחזקות, כאשר הזימון לאסיפה הכללית של מגדל עוד עשוי להשתנות עד מועד קיומה.

לארונה פרסמנו כי כששלמה אליהו רכש את השליטה בקבוצת הביטוח בשלהי 2012, המנכ"ל היה יונל כהן והיו"ר אהרון פוגל. שניהם עזבו את החברה כעבור תקופה לא ארוכה, ובאופן טבעי, בהתחשב בכך שמונו בימי בעלת השליטה הקודמת.

או אז החלה שרשרת שינויים של ראשי הקבוצה. בין היתר ב-2014 ענת לוין, ששימשה מנכ"לית החברה, עזבה את הקבוצה לאחר פחות משנה; עודד שריג, שפעמיים היה יו"ר לתקופות של פחות משנה כל פעם; דורון ספיר, שהיה מנכ"ל החברה פחות משנה וחצי; עופר אליהו (בנו של בעל השליטה), שהיה מנכ"ל; יוחנן דנינו, שהיה יו"ר ומי שגרר את המאבק הכי גדול, והשיא השלילי, עד שנשבר השבוע - ניר גלעד, ששימש יו"ר למשך פחות משנתיים, ושהוחלף בעצמו, בתום מאבק, על ידי רוזן.

כל אחד מהפורשים היה זכאי מעצם תפקידו לתשלום עבור תקופת הודעה מוקדמת וגם לתשלומים נוספים, כשלעתים היו שניים שקיבלו מהחברה תגמול על אותו תפקיד, באותו זמן. על רקע זה הערכנו אז כי בהתחשב בכך שרוב בכירי מגדל האמורים היו זכאים לתגמול חודשי ברוטו של יותר מ-200 אלף שקל בחודש (והרבה יותר במונחי עלות שכר לחברה), הרי שעלות תקופות ההודעה המוקדמת והסכמי האי-תחרות שמגדל שילמה לפורשים הבכירים ממנה בשנים האחרונות תעמוד לאחר התשלום לרוזן על 15-20 מיליון שקל.