דיווח: תנועת האוניות והסחורות בתעלת סואץ צפויה להתחדש מוקדם מהצפוי

לפי "בלומברג", התנועה בתעלת סואץ עשויה להתחדש כבר מחר • ספינת ההאבר גיבן שנתקעה וחסמה את התעלה, הוזזה עד כה באופן חלקי לצד הגדה • אם ימשך עיכוב מכליות הנפט הגולמי בתעלה, אחת האופציות האפשריות לשחרורן היא שימוש במסוף הדלקים של קצא"א

ספינת הענק האבר גיבן תקוע בתעלת סואץ / צילום: Associated Press, Suez Canal Authority
ספינת הענק האבר גיבן תקוע בתעלת סואץ / צילום: Associated Press, Suez Canal Authority

עקב התקדמות בהעברת ספינת הענק שחוסמת את נתיב המים בתעלת סואץ, תנועת האניות והסחורות באזור צפויה להתחדש כבר מחר, כך לפי רשת "בלומברג". The Ever Given (האבר גיבן), ספינת מכולות ארוכה ממגדל אייפל שעלתה על שרטון בחלק הדרומי של התעלה במצרים, הוזזה עד כה באופן חלקי לצד הגדה לאחר כ-24 שעות שבהן בלמה תנועת עשרות אניות, שניסו לעבור בין ים סוף לים התיכון. התקרית אף הובילה לעלייה במחירי הנפט.

המאמצים להזזת הספינה התנהלו עד כה מהר מהצפוי, לאחר שההערכות הראשוניות היו שהספינה התקועה "תחנוק" את תנועת המכליות והספינות באזור למשך מספר ימים. בתעלה עוברות מדי יום אניות ענק המשנעות סחורות, לצד מכליות נפט, ובהן גם מכליות נפט איראניות המשנעות את מרכולתן לסוריה. לפי ההערכות, ה'פקק' שנוצר בתעלה, מעכב שינוע של כ-13 מיליון חביות נפט.

הספינה הגדולה ביותר שנתקעה בתעלה

תעלת סואץ, שאורכה 193 ק"מ, היא בין נתיבי הסחר הימיים המרכזיים בעולם. דרכה, מעבירות מכליות נפט גולמי ותזקיקי דלקים מהמזרח התיכון לאירופה וצפון אמריקה. כ-12% מהסחר העולמי ו-8% מהגז הטבעי הנוזלי עוברים בתעלה, וכך גם כמיליון חביות נפט מדי יום. אוניית האבר גיבן שנתקעה בתעלה, נעה מסין לרוטרדם, כשהיא נושאת מתקנים לוגיסטיים. אורכה 400 מטרים ורוחבה 59 מטרים, והיא נחשבת לאחת מספינות המטען הגדולות בעולם, במשקל המגיע לפי ההערכות לכ-220 אלף טון.

לפי ההערכות, הספינה הסתבכה באזור התעלה בשל רוחות עזות שנשבו אמש, והובילו לסופת חול ומשבי רוח במהירות 50 קמ"ש. לפי תצלומי אוויר, חרטום האונייה התנגש בצד המזרחי של התעלה, וירכתיה נתקעו בצדה המערבי. לפי ההערכות, זוהי הספינה הגדולה ביותר שנתקעה מעולם בתעלה.

לתקרית בתעלה יש כאמור השפעה גם על מחירי הנפט. זאת, מפני שכאשר תנועת מכליות בים משתבשת, מחירי הסחורות משתנים. בשעות הצהריים, מחיר הנפט קופץ בכ-2.5% מעל לרמה של 59 דולר לחבית וזאת לאחר הצניחה אתמול. התקרית מתרחשת בתקופה שבה מחירי הנפט כבר תנודתיים. מחיר הנפט גולמי זינק למעל ל-70 דולר לחבית בתחילת החודש, רק כדי לרדת השבוע למחיר של קרוב ל-60 דולר עקב נסיגות בתוכנית החיסון נגד וירוס נגד קורונה בעולם.

אם ימשך עיכוב מכליות הנפט הגולמי בתעלה, אחת האופציות האפשריות לשחרורן היא שימוש במסוף הדלקים של קצא"א באשקלון או באילת. בשלב זה, אין הסתה של המכליות לכיוון נמל קצא"א, אך זוהי אופציה אפשרית לביצוע מעקף לתעלה, באמצעות פריקת המכליות באילת או באשקלון, והזרמת הנפט בצינור קצא"א.