לראשונה: תמריץ כספי ממשלתי של 200 אלף שקל בתחום הבטיחות

החברה הממשלתית נתיבי ישראל העניקה את הפרס הכספי לחברת דרכים (א.ק) בנייה ותשתיות – חברה בת של אשטרום – שבונה בין היתר נתיב תחבורה ציבורי בכביש 4 • התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "זו הדרך הטובה להרמת תחום הבטיחות בענף"

מימין לשמאל: מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ, סגני נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ צביקה דוד וניר ינושבסקי, ממלא מקום מנכ"ל ההתאחדות גרא קאושנסקי וניב שדה, מנהל החברה הזוכה  חברת א.ק. דרכים / צילום: התאחדות הקבלנים בוני הארץ
מימין לשמאל: מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ, סגני נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ צביקה דוד וניר ינושבסקי, ממלא מקום מנכ"ל ההתאחדות גרא קאושנסקי וניב שדה, מנהל החברה הזוכה חברת א.ק. דרכים / צילום: התאחדות הקבלנים בוני הארץ

האם זו הדרך לעודד בטיחות באתרי בנייה? חברת 'דרכים (א.ק) בנייה ותשתיות בע"מ' קיבלה פרס כספי על סך 200 אלף שקל מהחברה הממשלתית נתיבי ישראל. זאת לאחר שהחברה נמצאה כמצטיינת בתחום הבטיחות באתרי בנייה, במסגרת פרויקטים של נתיבי ישראל. מדובר בחברה בת של אשטרום, כאשר מנכ"ל החברה הוא ניב שדה. הפרויקט המרכזי שהחברה בונה עבור נתיבי ישראל הינו נתיב תחבורה ציבורית בכביש 4.

מחברת נתיבי ישראל נמסר כי המענק ניתן לחברה על עמידה בשורה ארוכה של תנאים ויעדי בטיחות, מעבר לנדרש ממנה בתנאי הסף במכרז שבו זכתה. יצוין כי עקרונות התימרוץ יחולו על פרויקטים של חטיבת הפיתוח וחטיבת הרכבות בחברה להיקף פעילות קבלנית שעולה על 30 מיליון שקל לפני מע"מ.

כמו כן על פי החלטת החברה, כניסה לרשימת המועמדים למענק הייחודי מצריכה עמידה בהצלחה ב-12 ביקורות פתע של אגף הבטיחות בנתיבי ישראל, היעדר דוחות חמורים ואפס תאונות עבודה בכל הפרויקטים של הקבלן.

מנתיבי ישראל נמסר כי זו הפעם הראשונה שהם מעניקים מענק כספי עבור הצטיינות בתחום הבטיחות, וכי בכוונתם להעניק פרס כספי שנתי החל מ-2021. עוד מסרו בחברה כי מדובר ביוזמה משותפת שלהם יחד עם התאחדות הקבלנים בוני הארץ.

סמנכ"ל חוזים והתקשרויות בחברת נתיבי ישראל, דורון כתיב אמר במהלך טקס הענקת הפרס כי "השינוי קורה בשטח והסוד לכך בקבלת החלטה שהמצב אינו גזירה משמיים, שיש לנו מחויבות ערכית בעבור אלפי האנשים שלוקחים חלק בפרויקטי החברה. זכות גדולה להעניק את הפרס לקבלן ש'חי בטיחות', זאת לא על חשבון מהירות העבודה, איכותה או יצירת הון על חשבון סיכון חיי אדם".

ניר ינושבסקי סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מסר: "ההתאחדות מברכת על התהליך המעודד קבלנים להשקיע בבטיחות בתמריצים חיוביים לצד הטלת קנסות. אנחנו מאמינים כי זו הדרך הטובה ביותר לרתום קבלנים להשקיע בביצועים גבוהים מעל לסטנדרט המקובל, ולהרמת רמת הבטיחות בענף כולו. אנו מצפים כי גופים ציבוריים נוספים יצטרפו למודל הנוכחי של עידוד הבטיחות או מודל מקביל של מתן הקצב מיוחד לבטיחות במכרזי בנייה ותשתית".