קשיים בחילוץ: ספינת הענק צפויה לחסום את תעלת סואץ גם בשבוע הקרוב

חילוץ הספינה התקועה בתעלת סואץ לא צפוי להסתיים לפחות בשבוע הקרוב, כך לפי הערכות • חסימת התעלה לזמן כה ארוך מעלה את הסיכוי לשיבושים באספקת הנפט העולמית

אניית מכולות שנתקעה בתעלת סואץ בעקבות מזג האויר וגרמה לפקק / צילום: Reuters
אניית מכולות שנתקעה בתעלת סואץ בעקבות מזג האויר וגרמה לפקק / צילום: Reuters

ספינת המכולות הענקית במשקל 225 אלף טון שתקועה בתעלת סואץ וחוסמת אותה צפויה להישאר שם עוד ימים ארוכים, וההערכות הן שמאמצי החילוץ לא יסתיימו לפחות בשבוע הקרוב.

חסימת התעלה לזמן כה ארוך מעלה את הסיכוי לשיבושים באספקת הנפט העולמית. נכון לשעה זו, החוזים העתידיים על הנפט עולים ביותר מ-2%, בהתאם לתנודתיות שאפיינה את הימים האחרונים.

תעלת סואץ, המפרידה בין אפריקה לאסיה, היא אחד ממסלולי הסחר העמוסים ביותר בעולם, כאשר כ-12% מכלל הסחר העולמי עובר בה.

ענף הספנות סובל גם כך ממחסור במכולות ומקשיי אספקה, וחסימת התעלה לתקופה כה ממושכת תחריף עוד יותר את המצב ועלולה לייקר את מחירי ההובלה, כאשר ספינות רבות יצטרכו לבצע מעקף דרך כף התקווה הטובה בדרום אפריקה, ולהאריך את דרכן בים בכשבועיים נוספים.

בתוך כך, מפעילי ספינות החלו לנתב מכליות ומכולות הרחק מתעלת סואץ - ובמקרים מסוימים אכן שולחים אותן למסע ממושך של שבועיים סביב קצה דרום אפריקה. במהלך זה הם למעשה מהמרים שסגירת התעלה תימשך תקופה ממושכת אף יותר.

מוצרי אנרגיה כמו גז טבעי נוזלי, נפט גולמי ונפט מזוקק שעוברים בתעלה מהווים 5%-10% מהמשלוחים העולמיים. שאר התנועה בתעלה היא בעיקר מוצרי צריכה כמו בגדים, רהיטים, חלקי חילוף לרכב ועוד. התעבורה הימית בתעלת סואץ היא מקור משמעותי למט״ח עבור הכלכלה המצרית המצויה בין כה בקשיים, כך שחסימתה לטווח ארוך עלולה להוביל לפגיעה כלכלית במדינה.