קובלנץ נגד יו"ר התאגיד גיל עומר: "אני מצוי תחת מתקפה מצידך ובכלל זה עלבונות"

מנכ"ל תאגיד השידור "כאן" יוצא נגד יו"ר מועצת התאגיד ודורש להביא לדיון מחודש את החלטת המועצה לבחון את התרבות התאגידית של הארגון • קובלנץ: "אינני מעלה בדעתי כי חברי המועצה קיבלו בעיניים פקוחות החלטה העומדת בניגוד לביקורת המפורשת של מבקר המדינה ביחס למועצה עצמה"

אלדד קובלנץ / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ / צילום: איל יצהר

ימים ספורים לאחר שמועצת תאגיד השידור החליטה על מינוי ועדה שתבחן את התרבות התאגידית של הארגון, המנכ"ל אלדד קובלנץ מוריד את הכפפות ומשיב מלחמה - לרבות הטחת האשמות קשות ביו"ר המועצה גיל עומר.

במכתב חריף, קובלנץ מבקש להביא לדיון מחודש את ההחלטה, מאשים את המועצה כי החלטתם סותרת כללים בסיסיים של ממשל תאגידי ומהווה התערבות בלתי ראויה בניהול היבטי כוח-אדם, וטוען כי ההחלטה סותרת את הנאמר בדוח מבקר המדינה עצמו.

קובלנץ מתייחס לפרק בדוח מבקר המדינה שדן בהתערבות הפסולה של חברי המועצה היוצאת בענייני כוח-אדם, ובו נטען בין היתר כי אין מניעה שהמועצה תעסוק בסוגיות עקרוניות של גיוס כוח-אדם, אולם "ראוי כי הם ירחיקו עצמם ממעורבות בנושאים פרטניים העלולים לפגוע בעצמאות שיקול-דעתם של גורמי מקצוע".

לדברי קובלנץ, "אינני מעלה בדעתי כי חברי המועצה קיבלו בעיניים פקוחות החלטה העומדת בניגוד לביקורת המפורשת של מבקר המדינה ביחס למועצה עצמה. ובאופן כה אירוני - ההחלטה התקבלה בדיון שעסק בדוח מבקר המדינה ובתיקון הליקויים בו".

קובלנץ משרבב לתוך המכתב את מה שנתפס בעיניו כפגיעה האישית בו: "ההחלטה מהווה פגיעה בשמי הטוב ובשמם של מנהלים מעולים עד כדי לשון הרע". לטענתו, "העובדה שהתקבלה החלטה שיש בה לפגוע בשמי הטוב ובשמם של המנהלים, מבלי שהדבר הובא לידיעתנו קודם לכן, ומבלי שהתאפשר לנו להגיב על כך, מהווה פגיעה קשה בכללי מינהל התקין, והיא בלתי תקינה בעליל".

עוד טוען קובלנץ: "אינני יכול להימנע מלהביע את תדהמתי ואת אכזבתי מכך שדוברת התאגיד נדרשה להוציא את ההחלטה לתקשורת. מדובר בצעד שפוגע בארגון, עלול להיות כלי לניגוח התאגיד בידי חורשי רעתנו וכן פוגע ביחסי העבודה ובשמן הטוב של עובדות ומנהלות מסורות".

לשים את משקעי העבר עם עם גיל עומר מאחור

קובלנץ מתייחס ישירות למערכת היחסים הטעונה שבינו לבין היו"ר גיל עומר וכותב: "גיל, פניתי אליך 26 פעמים בשנה האחרונה בבקשה לשים מאחור את משקעי העבר ולשרטט קווים לעבודה משותפת. לצערי, דחית את כל פניותיי.

"מאז מינוי המועצה החדשה אני מצוי תחת מתקפה מצידך, ובכלל זה עלבונות, שפה נוקשה ומזלזלת, דילול סמכויות המנכ"ל ויצירת אווירה לעומתית ללא כל תכלית. בנוסף, אופן התנהלותך מאיין את אנשי המקצוע ומבטל את עבודתם - כך קרה מול אנשי הכספים בבניית התקציב, וכך גם כעת מול אנשי משאבי אנוש".

קובלנץ מפציר בעומר "לשים מאחור שיקולי אגו ולפעול יחדיו למען הארגון המדהים הזה".

בנוסף צירף קובלנץ למכתב חוות-דעת קצרה ולא רשמית שנכתבה עבורו על-ידי עו"ד משה ניסים, אחד ממשרדי עורכי הדין שעובדים עם התאגיד, לפיה המועצה אמורה לעסוק בהתוויית מדיניות ופיקוח על ההנהלה, ולא להיכנס לנעליה בהחלטות הנוגעות לניהול שוטף או החלטות כוח-אדם.

נציין כי זו הפעם הראשונה שקובלנץ מתייחס רשמית למערכת היחסים המורכבת שלו עם היו"ר עומר, וכי זו הפעם הראשונה שזוכה להתייחסות רשמית. נזכיר כי בתחילת הדרך שררה מערכת יחסים טובה בין מנכ"ל התאגיד ליו"ר, אולם בהמשך, על רקע הביקורת שהוטחה בהנהלת התאגיד בנוגע לסוגיות שונות הקשורות בגיוס כוח-אדם ופיטוריהם של עובדים אחרים, כמו גם על תלונות לגבי היחס לו זוכים עובדים מסוימים, התערערה מערכת היחסים ביניהם ועומר אף הצביע בסוגיות מסוימות בניגוד לעמדתו של קובלנץ. עומר גם צידד בבחירתו של יורם מוקדי לתפקיד מנכ"ל קבוע בתאגיד, ולא בבחירתו של קובלנץ.

פרשת הרשימות השחורות

נזכיר כי סוגיית כוח-האדם בתאגיד השידור הגיעה עד למבקר המדינה, זאת לאחר שהנהלת התאגיד ספגה בעבר ביקורת תקשורתית קשה על יחסה לעובדים, ששיאה בפרשת "הרשימות השחורות". הפרשה עסקה בהליכי הגיוס של מועמדים יוצאי רשות השידור לתאגיד, והכינוי "הרשימות השחורות" ניתן לה בשל התיוגים הבעייתיים להם זכו המועמדים בעת הראיונות.

בנוסף לכך נשמעו בעבר טענות קשות על האופי שבו מגויסים עובדים לתאגיד, על "שינמוכים" של מכרזים שנעשו כדי לאפשר גיוס של עובדים שההנהלה חפצה בייקרם, על תחלופה מסחררת בכוח-האדם - גם בדרגים גבוהים של סמנכ"לים - ועל פעילות בוטה של המנכ"ל מול חברי המועצה כדי לוודא כי המנהלים שבהם הוא מעוניין יקבלו את התפקידים, על פני מנהלים אחרים שנתפסו לפחות כלפי חוץ כמתאימים יותר.

לפני שבועות ספורים מועצת התאגיד חזרה לפעול, לאחר שהייתה מושבתת כמעט שנה. חזרתה הייתה לאחר שהוגש דוח המבקר, ולאחר התשובה שניתנה לו מטעם התאגיד בהיעדר מועצה מתפקדת.

בין ההחלטות הראשונות שקיבלה המועצה הייתה התייחסות לסוגיות הניהול, ועלה מהן קול ברור לפיו המועצה מתכוונת לפקח מעתה על פעולותיו של קובלנץ באדיקות רבה.

כמו כן, ניתן להבחין גם בביקורת סמויה על התנהלותו של קובלנץ. "מועצת התאגיד סבורה כי עליה לממש את סמכותה ואת אחריותה הציבורית כאמור בחוק ובדוח המבקר, בהקשר של סיום העסקת עובדים או נותני שירותים", נכתב בהחלטת מועצת התאגיד, וצוין כי "בין תפקידי המועצה נקבעה סמכותה לפקח על פעולות המנכ"ל".